Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Konserwacja i przechowywanie letnich opon. O czym pamiętać?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Opony

fot. Bartosz Gubernat O letnie opony i felgi trzeba zadbać w chwili ich demontażu. Podpowiadamy, jak przygotować je do długiego, zimowego leżakowania.

W odróżnieniu od opon zimowych, letnia mieszanka gumowa jest mniej odporna na działanie niskich temperatur. Na mrozie opony letnie szybko twardnieją. Jeśli nie były regularnie natłuszczane, a w dodatku mają już kilka lat, w takich warunkach mogą nawet zacząć pękać. Dlatego chłodny przełom października i listopada uważa się za dobry moment na złożenie kół (lub samych opon) letnich do garażu.

Wymiana krok po kroku

Chociaż pozornie wymiana kół wydaje się czynnością bardzo łatwą, warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach. - Zanim podniesiemy samochód, trzeba zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić bieg. Warto też poluzować śruby. Robimy w każdym kole to po kolei – radzi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Redakcja poleca:

Zmiany w przepisach. Co czeka kierowców?
Wideorejestratory pod lupą posłów
Jak działają policyjne fotoradary?

Dopiero po poluzowaniu śrub auto należy podnieść do góry. Jeżeli mamy taką możliwość, najwygodniej zrobić to przy pomocy większego podnośnika hydraulicznego. W odróżnieniu od tego, jaki zwykle wozi się w bagażniku, jest on stabilniejszy i łatwiejszy w obsłudze. Przed wstawieniem podnośnika pod próg, w miejsce chwytu można podłożyć cienką gumę, np. z dętki rowerowej. Dzięki temu metalowy uchwyt nie obije podwozia auta. Unikniemy w ten sposób ryzyka korozji otartego elementu.

Mając auto w górze odkręcamy nakrętki i zmieniamy koło. Zimówkę jeszcze na podnośniku przykręcamy lekko. Dopiero po opuszczeniu auta należy zadbać o mocne, pewne dokręcenie śrub. Po wymianie wszystkich czterech kół możemy zabrać się za konserwację kompletu letniego. Zanim zaczniemy czyszczenie, proponujemy jeszcze wizytę u wulkanizatora, który sprawdzi wyważanie felg. Dzięki temu na wiosnę koła będą od razu gotowe do jazdy.

Umyj i natłuść

Ponieważ guma nie lubi rozpuszczalników, benzyn i innych chemikaliów, opony należy dokładnie umyć letnią wodą z odrobiną szamponu samochodowego. Kąpiel fundujemy także felgom. Szczególnie starannie myjemy zakamarki, w których lubi zbierać się osad z hamulców. Jeśli nie usuniemy go teraz, po zimie będzie to znacznie trudniejsze. Felgi myjemy także od środka, gdzie ze względu na trudny dostęp, przez lato zbiera się najwięcej brudu.

Zobacz także: Ford Ka+ w naszym teście

Umyte koła dokładnie płuczemy czystą wodą, a następnie wycieramy do sucha. Opony dobrze jest zakonserwować mleczkiem lub pianką na bazie silikonu. Taki preparat przywróci gumie sprężystość i wyrazisty kolor. Felgi można dodatkowo zabezpieczyć pastą albo mleczkiem, takim samym, jakiego używamy do nabłyszczania nadwozia. Uporczywe zabrudzenia, np. ze smoły usuwamy z lakieru przy pomocy szmatki zamoczonej w benzynie ekstrakcyjnej.

Jedna na drugiej albo obok siebie

Tak przygotowane koła można już ułożyć do zimowego leżakowania. - Jeżeli opony są na felgach, kładziemy je w stos, jedną na drugą. Można też powiesić je na specjalnym stojaku. Same opony układamy poziomo, jedna obok drugiej. Można podłożyć pod nie tekturę, albo cienkie listewki. Żeby się nie odkształciły, kilka razy w czasie zimy obracamy je wokół własnej osi – tłumaczy Andrzej Wilczyński, właściciel zakładu wulkanizacyjnego w Rzeszowie.

Aby bieżnik zachował swój kształt, warto usunąć z niego także drobne kamyczki. Używamy do tego twardego, ale cienkiego i tępego narzędzia, którym nie uszkodzimy gumy. - Miejsce składowania opon powinno być suche i chłodne, z dala od benzyny, oleju, lakierów, rozpuszczalników i kwasów. Dobrze, aby koła nie były narażone także na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Tak zadbane ogumienie będzie nam służyć przez długi czas - dodaje A. Wilczyński.

Stojak na opony najtaniej można kupić w hipermarkecie, albo na aukcjach internetowych. Ceny zaczynają się już od ok. 50 zł. Dobrze, kiedy konstrukcja ma kółka, bo dzięki temu koła można bez większego wysiłku dowolnie przesuwać po całym garażu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Vvladek (gość)

    Zazwyczaj wypożyczam samochody w Panek więc nie muszę zajmować się wymianą ani konserwacją opon. Jak dla mnie to duże udogodnienie.

  • Jak3e3 (gość)

    Firma s-sar zajmuje się na terenie marszawy skupem aut nowych a także używanych. Płacimy realne i uczciwe ceny adekwatne do stanu technicznego. Zadzwoń do nas. http://s-car.pl/

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.