Kontrola akumulatora. Jak sprawdzić poziom naładowania? Jak ładować akumulator?

Krzysztof Klucznik
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?

Współczesny samochód ma wiele odbiorników prądu, które wymagają stabilnego napięcia na określonym poziomie. Jednym z czynników, które mają wpływ na prawidłowe działanie wszystkich systemów elektronicznych, jest sprawny akumulator. Zimą zapotrzebowanie na prąd w aucie jest większe - częściej używamy ogrzewania szyby, podgrzewanych foteli, a dmuchawa nawiewu pracuje na wyższych obrotach.

Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?

Sprawdzenie stanu akumulatora powinniśmy zacząć od zmierzenia jego napięcia w stanie spoczynku. Do tego celu możemy wykorzystać prosty miernik dostępny w sprzedaży już od 20-30 zł. Prawidłowe napięcie zmierzone na wyłączonym silniku powinno wynosić 12,4-12,6 V. Wartości niższe oznaczają częściowo rozładowany akumulator. Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie o ile spadnie napięcie w czasie rozruchu silnika. Jeżeli na wyświetlaczu miernika zobaczymy wartość poniżej 10V, będzie to świadczyło o kiepskim stanie lub niedoładowaniu baterii. Jeżeli w naszym aucie zamontowano akumulator, w którym jest możliwość dostępu do cel, możemy skontrolować gęstość elektrolitu, która określa stan naładowania. Do tego celu używamy aerometru dostępnego w sklepach motoryzacyjnych już za kilkanaście złotych. Zanim zmierzymy gęstość elektrolitu, najpierw sprawdźmy jego poziom. Jeżeli jest za niski, niedobór uzupełniamy wodą destylowaną i pomiar wykonujemy przynajmniej po półgodzinnym odczekaniu. Prawidłowa gęstość elektrolitu wynosi 1,28 g/cm3, o niedoładowaniu świadczy wynik mniejszy od 1,25 g/cm3.

Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?

Niedoładowanie akumulatora nie jest równoznaczne z jego zużyciem. Nawet stary i niesprawny akumulator może dać się naładować i wykazać na mierniku właściwe napięcie. Mimo tego, będzie słabo kręcił rozrusznikiem i szybko się rozładuje. Do sprawdzenia prądu rozruchu i pojemności baterii stosuje się specjalne testery obciążeniowe, które powinny być na wyposażeniu każdego warsztatu. Nie należy ich mylić z tanimi urządzeniami podłączanymi do gniazda zapalniczki - sprzęt profesjonalny kosztuje od 1000 zł wzwyż.

Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku
Zima to najtrudniejszy w roku okres dla akumulatora. Nic tak nie weryfikuje jego stanu jak niska temperatura, nic tak nie denerwuje jak cisza o poranku po przekręceniu kluczyka. Z tego powodu warto zainteresować się stanem tego elementu, by uniknąć przykrej niespodzianki. Na co zwrócić uwagę?

Samodzielnie możemy za to skontrolować układ ładowania. W tym celu uruchamiamy silnik i włączając po kolei odbiorniki prądu w aucie odczytujemy na mierniku wartości napięcia. Jeżeli mieści się ono w zakresie 13,9-14,4 V, oznacza to, że układ jest sprawny. Bardzo często przyczyną niedomagań akumulatora jest niesprawny układ ładowania - najczęstsze usterki dotyczą alternatora oraz regulatora napięcia ładowania. Przy okazji sprawdźmy też naciąg i stan paska napędu osprzętu, a w razie stwierdzenia zużycia, zlećmy jego wymianę.

W sytuacji, gdy nasz akumulator wymaga doładowania, np. po dłuższym postoju samochodu, możemy to zrobić samodzielnie. Prostowniki są dostępne w sklepach lub internecie już od kilkudziesięciu złotych. Lepiej kupić taki, w którym procesem ładowania baterii steruje automatyka - wtedy mamy pewność, że po zakończeniu cyklu ładowania, urządzenie samo się wyłączy nie dopuszczając do przeładowania akumulatora. Zgodnie z zasadami sztuki, do ładowania powinno się wymontować baterię z auta, ale w praktyce często nie jest to możliwe - w niektórych samochodach dostęp do akumulatora jest utrudniony i ciężko się do niego dostać w warunkach domowych. Pod maską wówczas jest wyprowadzony port, do którego można przyłączyć prostownik. Jeżeli ładujemy akumulator zamontowany w samochodzie, zadbajmy o dobrą wentylację pomieszczenia, w którym auto jest zaparkowane, bo w czasie procesu ładowania z baterii wydziela się łatwopalny wodór.  Lepsze prostowniki mają funkcję pozwalającą na symulowanie pracy baterii w czasie eksploatacji samochodu. Funkcja ta jest przydatna w przypadku długiego postoju samochodu, kiedy urządzenie doładowuje i minimalnie rozładowuje akumulator, co wydłuża żywotność baterii.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Jeżeli mimo prób ładowania i sprawdzenia instalacji elektrycznej samochodu, akumulator wykazuje objawy zużycia, nie pozostaje nic innego jak jego wymiana. W każdym przypadku lepiej to zrobić w momencie pojawienia się pierwszych symptomów. Dzięki temu unikniemy problemów z rozruchem auta w zimowy poranek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty