Ten warunek dotyczy zarówno pasków klinowych stosowanych w starszych rozwiązaniach jak i pasków wielorowkowych wykorzystywanych obecnie. Naprężenie paska napędowego w przekładni pasowej może być regulowane ręcznie lub automatycznie. Do ręcznej regulacji służą mechanizmy, za pomocą których można zmienić odległość między współpracującymi kołami pasowymi. Natomiast do automatycznej regulacji wykorzystuje się tzw. napinacz, którego rolka z odpowiednią siłą działa na pasek napędowy, przy stałej odległości między kołami pasowymi.
Zbyt mały naciąg paska napędowego powoduje, że zaczyna on się ślizgać na kołach pasowych. Rezultatem takiego poślizgu jest spadek prędkości napędzanego koła, a to z kolei może skutkować spadkiem wydajności np. alternatora, pompy cieczy, pompy wspomagania, wentylatora itp. Mniejszy naciąg powoduje również wzrost drgań paska, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do jego spadnięcia z kół pasowych. Zbyt duży naciąg jest również niedobry, ponieważ ujemnie wpływa zarówno na trwałość łożyskowania, głównie napędzanych kół pasowych, jak i samego paska.
W przypadku ręcznej regulacji, naciąg paska mierzy się wielkością jego ugięcia pod wpływem określonej siły. To wymaga pewnego doświadczenia, szczególnie przy ocenie nacisku na pasek. Ostatecznie metodą prób i błędów można osiągnąć zadowalający rezultat.
Automatyczny napinacz praktycznie nie wymaga żadnej obsługi. Niestety, jego mechanizm podatny jest na różnego rodzaju awarie. W przypadku uszkodzonego łożyskowania rolki napinacza, co objawia się charakterystycznym hałasem podczas pracy, można wymienić same łożysko. Natomiast spadek siły sprężyny napinającej wymaga przeważnie założenia kompletnego nowego napinacza. Nieprawidłowe zamocowanie napinacza może również szybko przerodzić się w poważne uszkodzenie.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?