Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Kontrolka prawdę ci powie. Co sygnalizują ikony na desce rozdzielczej?

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz Szmandra Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

Właściciele najnowszych samochodów, które wyposażono w komputery pokładowe, mają ułatwione zadanie. Na ekranie komputera najczęściej pojawia się komunikat informujący, co oznacza zapalona kontrolka. No tak, ale ilu kierowców w naszym kraju posiada takie samochody? Przecież średnio w Polsce auta mają powyżej 15 lat, a w przypadku pojazdów z „poprzedniej epoki” pomocą przy rozszyfrowywaniu kontrolek służyła… instrukcja obsługi.  

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz SzmandraDla kierowcy najważniejsze są kontrolki ostrzegawcze, zapalające się na kolor czerwony. Nie można ich bagatelizować, ponieważ sygnalizują, że w samochodzie pojawiła się awaria. Wówczas nie powinniśmy kontynuować jazdy. Najlepiej w takiej sytuacji wezwać pomoc lub udać się do najbliższego serwisu.

Jedną z ważniejszych kontrolek ostrzegawczych jest symbol tarczy ze szczękami i wykrzyknikiem w środku. Odpowiada ona za hamulec pomocniczy i powinna zgasnąć zaraz po jego zwolnieniu. Jeżeli jednak kontrolka ta zapali się w czasie jazdy albo w ogóle nie zgaśnie, może to być informacja o konieczności uzupełnienia płynu hamulcowego lub awarii układu hamulcowego. Nie mniej ważna jest kontrolka z oliwiarką, oznaczająca zbyt niski poziom oleju lub jego nadmierne zużycie. W takiej sytuacji trzeba niezwłocznie wyłączyć silnik, uzupełnić olej silnikowy i odstawić auto do serwisu w celu znalezienia przyczyny wycieku lub nadmiernego zużycia oleju, aby nie doszło do uszkodzenia silnika.

A o czym mówi nam kontrolka z akumulatorem? Wcale nie musi ona oznaczać, że nasz akumulator jest rozładowany. Często jest to ostrzeżenie o nieprawidłowo działającym ładowaniu akumulatora, co może być spowodowane m.in. przez ślizgający się pasek klinowy lub zużyty napinacz. Kiedy natomiast na naszej desce rozdzielczej zaświeci się symbol termometru, oznacza to zbyt wysoką temperaturę płynu chłodniczego lub jego brak. Musimy wtedy jak najszybciej zatrzymać samochód, wyłączyć silnik, uzupełnić brakujący płyn i udać się do serwisu, żeby mechanicy sprawdzili chłodnicę oraz szczelność innych elementów układu chłodzenia.

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz SzmandraBardzo ważna jest także kontrolka przypominająca koło kierownicy. Jeżeli się zapali, oznacza problem ze wspomaganiem kierownicy. W przypadku takiej usterki powinniśmy przerwać jazdę, ponieważ zagraża ona naszemu bezpieczeństwu. Należy wówczas sprawdzić w serwisie zarówno przekładnię, jak i pompę wspomagania.

Duże znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych mają także poduszki powietrzne. Jeżeli kontrolka z pasażerem zapiętym pasami i kółkiem po lewej stronie nie zgaśnie kilka sekund po przekręceniu kluczyka, ostrzega nas o niesprawności układu poduszek powietrznych. Z tą usterką można co prawda jeździć, ale musimy mieć świadomość, że podczas wypadku czy stłuczki jedna z poduszek po prostu nie zadziała.

Druga grupa to kontrolki, mające charakter informacyjno-ostrzegawczy (najczęściej żółte) – sygnalizują wystąpienie problemu. Jazda z taką kontrolką jest możliwa, ale zignorowanie jej może być przyczyną poważniejszych awarii. Jedna z najważniejszych żółtych kontrolek przypomina… helikopter i oznacza problem z silnikiem (Check engine). Często zapala się, gdy jednostka pracuje na paliwie niskiej jakości, ale jej świecenie może być również spowodowane zabrudzeniem lub zamarznięciem filtra paliwa czy awarią układu wtryskowego. Po zapaleniu się tej kontrolki silnik może zacząć działać w trybie awaryjnym i wówczas będzie pracował ze znacznie mniejszą mocą. W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej udać się do serwisu, bo w przeciwnym razie może się to skończyć kosztowną dla nas naprawą silnika. W autach z silnikami Diesla występuje jeszcze kontrolka z żółtą spiralą. W przypadku, gdy pali się ona na stałe lub miga, oznacza najczęściej, że przyszła pora na wymianę świec żarowych.

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz SzmandraImpulsem do natychmiastowego działania powinno być zapalenie się kontrolki z napisem ABS. Oznacza ona awarię tego systemu i możliwość zablokowania się kół w trakcie hamowania. Jeśli na desce rozdzielczej wraz z tą kontrolką zapali się symbol hamulca ręcznego, to znak, że niesprawny może być system rozdziału siły hamowania, co podczas jazdy może okazać się bardzo niebezpieczne. Nad naszym bezpieczeństwem czuwa również układ stabilizacji toru jazdy. Jeśli symbolizująca go kontrolka ESP (lub ESC, DCS, VCS – w zależności od producenta) miga w czasie zrywania przyczepności, jest to sygnał, że system działa prawidłowo. Natomiast jeśli kontrolka ta świeci się na stałe, to najwyższy czas, aby elektronicznym „wspomagaczem” bezpiecznej jazdy zajął się serwis.

Na desce rozdzielczej może też pojawić się kontrolka przedstawiająca koło z przerywanymi półkolami w środku. Sygnalizuje ona wysoki stopień zużycia klocków hamulcowych, a tym samym konieczność ich wymiany, ponieważ skuteczność hamowania może być w takim przypadku znacznie mniejsza. Jeśli zobaczymy, że wyświetla się kontrolka utraty ciśnienia w oponie, musimy oczywiście sprawdzić stan ogumienia, jednak często zdarza się, że jest to „fałszywy alarm” i wystarcza zresetowanie kontrolki na komputerze pokładowym. Może się tak zdarzyć na przykład po sezonowej wymianie opon.

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz SzmandraTrzecia grupa to kontrolki o charakterze informacyjnym, wyświetlające się na zielono. Sygnalizują one włączone funkcje lub tryby, np. włączone światła mijania, włączony tempomat czy jazdę w trybie ekonomicznym. Ich pojawienie się nie wymaga żadnych działań ze strony kierowcy. – „Zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie, choć czasem takie komunikaty pojawiają się, mimo poprawnej pracy układów w samochodzie. Usterki mają jednak różną wagę, więc konsekwencje zbagatelizowania sygnału o nieprawidłowościach również będą różne. Jedne mogą mieć dla nas tylko konsekwencje finansowe, ale inne mogą wpływać na nasze bezpieczeństwo. A tego nie można lekceważyć” – radzi Radosław Jaskulski ze Szkoły Auto Skoda.

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz Szmandra

Zapalające się na desce rozdzielczej kontrolki nie zawsze sygnalizują, że z naszym samochodem dzieje się coś niepokojącego, część z nich pełni funkcję informacyjną. Warto jednak umieć odczytywać znaczenie poszczególnych kontrolek, bo dzięki temu nie będziemy mieli wątpliwości, jak się zachować, kiedy któraś nam się wyświetli, a prawidłowa reakcja pozwoli uniknąć poważnych awarii.

fot. Tomasz Szmandra

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.