Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.
W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie.
Korki nie muszą być traumatyczne
„Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych. Nie sprawi ono przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną” – mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.
Zmiany w globalnym rankingu miast
Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.
Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).
W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów – od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.
W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta
Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. | Łódź | 54% | 6. | Poznań | 34% |
2. | Warszawa | 38% | 7. | Bydgoszcz | 33% |
3. | Lublin | 35% | 8. | Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot | 28% |
4. | Wrocław | 35% | 9. | Szczecin | 26% |
5. | Kraków | 35% | 10. | Białystok | 23% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Mexico City | 59% | 6. | Bukareszt | 43% |
2. | Bangkok | 57% | 7. | Salvador | 43% |
3. | Stambuł | 50% | 8. | Recife | 43% |
4. | Rio De Janeiro | 47% | 9. | Chengdu | 41% |
5. | Moskwa | 44% | 10. | Los Angeles | 41% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):
1. | Mexico City | 59% | 6. | Moskwa | 44% |
2. | Bangkok | 57% | 7. | Bukareszt | 43% |
3. | Łódź | 54% | 8. | Salvador | 43% |
4. | Stambuł | 50% | 9. | Recife | 43% |
5. | Rio De Janeiro | 47% | 10. | Chengdu | 41% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Moskwa | 44% | 6. | Londyn | 38% |
2. | Bukareszt | 43% | 7. | Marsylia | 38% |
3. | Sankt-Petersburg | 40% | 8. | Manchester | 37% |
4. | Warszawa | 38% | 9. | Ateny | 36% |
5. | Rzym | 38% | 10. | Paryż | 36% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2015 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):
1. | Mexico City | 59% | 6. | Seattle | 31% |
2. | Los Angeles | 41% | 7. | San Jose | 30% |
3. | San Francisco | 36% | 8. | Honolulu | 29% |
4. | Vancouver | 34% | 9. | Toronto | 28% |
5. | Nowy Jork | 33% | 10. | Miami | 28% |
W jaki sposób TomTom oblicza poziom zakorkowania?
W uproszczeniu poziom zakorkowania określany procentowo to dodatkowy czas, o jaki wydłuży się podróż w porównaniu z normalną sytuacją (brak korków). Aby to zilustrować, określenie poziomu zakorkowania 36% oznacza, że podróż trwa średnio 36% dłużej niż w warunkach, kiedy nie ma korków.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?