Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Korki. Polskie miasto niechlubnym liderem

Data publikacji: Autor: (ip)

Poziom zakorkowania na świecie / Fot. materiały prasowe TomTom opublikował wyniki TomTom Traffic Index 2016, corocznego raportu dotyczącego najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Dla kierowców w Łodzi nie mamy najlepszych wiadomości, gdyż ich miasto jest liderem zarówno krajowego, jak i europejskiego rankingu. Tamtejsi zmotoryzowani mogą spodziewać się wydłużenia czasu podróży średnio o 54%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów

W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie / Fot. Archiwum Kolejne w krajowym rankingu miast są Warszawa (38%), Lublin (35%), Wrocław (35%) i Kraków (35%). To, wraz z Łodzią, pierwsza piątka najbardziej zakorkowanych aglomeracji w Polsce.

W światowym rankingu TomTom Traffic Index 2016 uwzględniono 12 polskich miast. Mniejsze korki, w stosunku do zestawienia z 2015 r., odnotowano w ośmiu aglomeracjach (Łódź, Warszawa, Lublin, Poznań, Szczecin, Białystok, Bielsko-Biała, Katowice). W dwóch sytuacja nie uległa zmianie (Wrocław i Bydgoszcz). Większe zatłoczenie zarejestrowano w Trójmieście oraz
w Krakowie.

 Korki nie muszą być traumatyczne

„Najważniejszym problemem związanym z korkami jest stres, czyli przeciążenie, wywołujące liczne, w tym negatywne emocje. Irytacja wynikająca z jazdy w korku powoduje, że zaczynamy zachowywać się nieracjonalnie. Przykładem jest trąbienie na innych. Nie sprawi ono przecież, że samochody będą poruszały się szybciej. Rozładowywanie złych emocji w sposób atawistyczny, prymitywny, przez agresję słowną, a nawet fizyczną, nie zmieni sytuacji na drodze, a jedynie przyczyni się do naszego złego samopoczucia. A przecież kierowcy mogą wpłynąć na ucywilizowanie zachowania w korkach. Jeśli będziemy dla siebie uprzejmi, to zapewnimy sobie większą wygodę psychiczną” – mówi Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

Zmiany w globalnym rankingu miast

Poziom zakorkowania na świecie / Fot. materiały prasowe Zaskakującą tegoroczną wiadomością są zmiany w czołówce światowego rankingu. Stambuł, który w poprzednim zestawieniu był zdecydowanym liderem, spadł na czwarte miejsce. W tym roku pierwsza pozycja przypadła Mexico City. Kierowcy w stolicy Meksyku mogą oczekiwać wydłużenia czasu podróży średnio o 59%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o ponad 103% w porównaniu z sytuacją, gdy na drogach nie ma zatorów. Oznacza to, że kierowcy w Mexico City spędzają w podróży dodatkowe 219 godzin w skali roku.

 Kolejne w światowym rankingu miast powyżej 800 tys. mieszkańców są Bangkok (57%), Stambuł (50%), Rio de Janeiro (47%) i Moskwa (44%). W pierwszej piątce najbardziej zakorkowanych miast na świecie bez względu na liczbę mieszkańców uplasowały się Mexico City (59%), Bangkok (57%), Łódź (54%), Stambuł (50%) oraz Rio de Janeiro (47%).

W raporcie TomTom Traffic Index 2016 firma TomTom udostępniła dane dotyczące poziomu zakorkowania 295 miast z 38 krajów i 6 kontynentów – od Rzymu do Rio, od Singapuru po San Francisco. TomTom wykorzystuje 14 bilionów danych, które są gromadzone przez ponad osiem lat. Jest to już piąta edycja raportu TomTom Traffic Index.

W skali globalnej poziom zakorkowania wzrasta

Poziom zakorkowania w Europie / Fot. materiały prasowe Zarówno z najnowszego raportu TomTom jak i poprzednich wynika, że poziom zakorkowania wzrósł o 13% w skali globalnej od 2008 roku. Z pewnością zainteresowanie budzą szokujące różnice pomiędzy kontynentami. Dla przykładu, w Ameryce Północnej poziom zakorkowania wzrósł o 17%, natomiast w Europie zwiększył się o zaledwie 2%. Może to być związane ze wzrostem gospodarczym w Ameryce Północnej i kryzysem ekonomicznym w niektórych częściach Starego Kontynentu. Wynik Europy może być spowodowany sytuacją w jej południowej części, w takich krajach jak Włochy (-7%) i Hiszpania (-13%), w których występują zmiany w natężeniu ruchu drogowego zauważalne w ostatnich ośmiu latach.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Polski w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1.

Łódź

54%

6.

Poznań

34%

2.

Warszawa

38%

7.

Bydgoszcz

33%

3.

Lublin

35%

8.

Trójmiasto: Gdańsk, Gdynia, Sopot

28%

4.

Wrocław

35%

9.

Szczecin

26%

5.

Kraków

35%

10.

Białystok

23%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Mexico City

59%

6.

Bukareszt

43%

2.

Bangkok

57%

7.

Salvador

43%

3.

Stambuł

50%

8.

Recife

43%

4.

Rio De Janeiro

47%

9.

Chengdu

41%

5.

Moskwa

44%

10.

Los Angeles

41%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast świata w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – bez względu na liczbę mieszkańców):

1.

Mexico City

59%

6.

Moskwa

44%

2.

Bangkok

57%

7.

Bukareszt

43%

3.

Łódź

54%

8.

Salvador

43%

4.

Stambuł

50%

9.

Recife

43%

5.

Rio De Janeiro

47%

10.

Chengdu

41%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast Europy w 2015 r. (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Moskwa

44%

6.

Londyn

38%

2.

Bukareszt

43%

7.

Marsylia

38%

3.

Sankt-Petersburg

40%

8.

Manchester

37%

4.

Warszawa

38%

9.

Ateny

36%

5.

Rzym

38%

10.

Paryż

36%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Ameryce Północnej w 2015 (ogólny dzienny poziom zakorkowania – dodatkowy czas podróży – populacja powyżej 800 000 mieszkańców):

1.

Mexico City

59%

6.

Seattle

31%

2.

Los Angeles

41%

7.

San Jose

30%

3.

San Francisco

36%

8.

Honolulu

29%

4.

Vancouver

34%

9.

Toronto

28%

5.

Nowy Jork

33%

10.

Miami

28%

W jaki sposób TomTom oblicza poziom zakorkowania?

W uproszczeniu poziom zakorkowania określany procentowo to dodatkowy czas, o jaki wydłuży się podróż w porównaniu z normalną sytuacją (brak korków). Aby to zilustrować, określenie poziomu zakorkowania 36% oznacza, że podróż trwa średnio 36% dłużej niż w warunkach, kiedy nie ma korków.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • DW (gość)

    Dla mieszkańców Wrocławia lepiej byłoby nie publikować tego zestawienia. Teraz nasz ambitny i dynamiczny prezydent , z pewnością coś wymyśli, aby Wrocław znowu był na czele tego rankingu. Utrudnianie życia kierowcom to jego hobby. A, z racji stanowiska możliwości ma on wiele. I je wykorzystuje. Pomaga mu w tym cały sztab ludzi.

  • tojajan (gość)

    Od kiedy to Honolulu lezy w Ameryce Polnocnej?????????????????????????????????????????????????????????

  • ŁDZ Bałuty (gość)

    Ten raport dotyczy stany na 2015 rok, kiedy to w Łodzi budowano trasę W-Z i rzeczywiście statystki się zgadzają. Obecnie Łódź jest zdecydowanie bardziej przejezdnym miastem, a jak w sierpniu otworzą autostradę A1 to czas postoju w korkach w mieście drastycznie spadnie. (mam nadzieję)

  • fff (gość)

    a od kiedy wielka brytania leży w europie?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.