Krakowianie powinni zdecydować, czy powiększyć strefę parkowania

Marcin Karkosza
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Stanisław Albricht, szef Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans, mówi o problemach ze strefą parkowania.

Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz

Czy kolejne rozszerzenie strefy płatnego parkowania, które chcą zaproponować  urzędnicy, jest uzasadnione?

Strefie powinno wyznaczyć się ostateczną granicę. Kolejne wielkie ruchy w obszarze płatnego postoju, bez stworzenia kompleksowego planu, są nieuzasadnione.

A co z sytuacją, w której o wprowadzenie strefy wnioskują sami mieszkańcy?
Trzeba sobie zdawać sprawę, że po planowanym obecnie poszerzeniu strefy, z całą pewnością pojawią się kolejne apele o jej powiększenie, bo kierowcy, np. po wprowadzeniu opłat na Dębnikach, zaczną parkować na os. Podwawelskim. Warto też, aby ludzie mogli wypowiedzieć się, czy są za rozszerzeniem strefy i w jakiej formie takie rozszerzenie powinno przebiegać. Mogłoby to odbywać się przy okazji referendum, ale tylko gdyby zaproponowano w nim konkretne, wariantowe rozwiązania do wyboru, a pytanie referendalne wykraczałoby poza to "Czy jesteś za czy przeciw rozszerzeniu?". Władza powinna przedstawić  mieszkańcom warianty rozszerzenia strefy. Jeden z nich powinien obejmować właśnie os. Podwawelskie, także Zabłocie, gdzie problemy mogą się w bliskiej przyszłości pojawić. Wszystkie te zmiany powinny być połączone z dodatkowymi działaniami. Nie może być tak, że rozszerza się ciągle strefę, a nie daje się nic w zamian.

Czego powinni spodziewać się krakowianie?
Nowych parkingów park&ride i lepiej działającej komunikacji miejskiej.  Lokalizacja parkingów p&r nie może być przypadkowa. Muszą być zintegrowane z pętlami i przystankami tramwajowymi oraz autobusowymi, natomiast w przyszłości z metrem i koleją aglomeracyjną. Dopiero wtedy system będzie mógł w pełni funkcjonować. Myślę, że może on być lepszy, jeśli informacje dotyczące lokalizacji parkingów i zasad ich funkcjonowania będą jasne.  Na przykład ludzie powinni wiedzieć, że samo parkowanie na parkingu systemu p&r jest bezpłatne i płaci się jedynie za bilet komunikacji miejskiej. Myślę, że wiele osób o tym nie wie. Oczywiście tramwaj, którym chcemy jechać, nie może być przepełniony i dotyczy to również drogi powrotnej.

Czy opłaty za parkowanie, powinny być takie same w całej strefie, jeżeli zostanie ona nawet powiększona? 
Bardzo ważne jest, aby w Krakowie rozszerzanie strefy połączone było z wprowadzeniem tzw. stref  buforowych, w których opłata za postój byłaby niższa niż w ścisłym centrum. Tylko takie zróżnicowanie opłat za parkowanie sprawi, że ludzie zaczną kalkulować, gdzie opłaca im się jechać samochodem. W innym przypadku zamiast zniechęcać  kierowców do wjeżdżania w strefę, sprawiamy, że przybywa aut w ścisłym centrum. Każdy bowiem myśli, że jeśli musi i tak płacić za postój na Dębnikach, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby podjechać bliżej Śródmieścia. Warto, aby opłata za parkowanie w ścisłym centrum była wyższa niż obowiązujące w tym momencie 3 zł za godzinę. Natomiast poza drugą obwodnicą miasta można by płacić np. 3 zł za godzinę. Mogłyby być trzy takie strefy. W trzeciej strefie opłata powinna być jeszcze niższa. To sprawiłoby, że komunikacja miejska stałaby się atrakcyjniejsza.
Warto zaznaczyć przy tym, że objęcie strefą całego miasta nie miałoby sensu, ponieważ wydatki na jej wprowadzenie i utrzymanie na terenach odległych od centrum przewyższałyby wpływy z parkomatów.

A gdzie w takim razie powinna przebiegać ostateczna granica strefy? 
Strefa powinna opierać się na naturalnych granicach, jak nasypy kolejowe czy rzeki, lub na ciągach dużych ulic. Rozsądnie byłoby, aby przy wprowadzeniu stref buforowych ostateczna granica strefy była ograniczona na przykład od południa przez rzekę Wilgę i ul. Powstańców Śląskich, na wschodzie i północy przez nasyp kolejowy, natomiast na zachodzie ulicami Głowackiego i Piastowską, rzeką Rudawą, parkiem Dębnickim i ul. Kapelanka. Przy tak wyznaczonej strefie powinny powstawać parkingi park&ride.a
Rozmawiał Marcin Karkosza

Jesteśmy za referendum
Jesteśmy za tym, aby mieszkańcy sami zdecydowali w referendum, czy powinno się postawić granicę powiększaniu stefy płatnego parkowania. Krakowianie powinni odpowiedzieć na pytanie: "Czy jesteś za nieposzerzaniem strefy płatnego parkowania poza wyznaczony obszar?". Odpowiedź byłaby udzielana w nawiązaniu do mapy prezentującej granice, poza które strefa nigdy nie powinna sięgnąć. Odpowiedź "TAK" nie będzie oznaczać, że strefa zostanie automatycznie rozszerzona. Krakowianie wyznaczą jedynie jasną granicę, poza którą nigdy nie powinny zostać wprowadzone opłaty za postój. Udzielenie odpowiedzi "NIE" skutkowałoby pozostawieniem urzędnikom wolnej ręki w kwestii wyznaczania granic strefy.

                                                                                                    Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty