Kto kupi Volvo?

Krzysztof Gołata
Fot. Volvo
Fot. Volvo
W tym przypadku nie chodzi o konkretny model czy rocznik, lecz o markę i wszystkie jej fabryki. Coraz głośniej mówi się o tym, że po znalezieniu kupca na Jaguara i Land Rovera, Ford wystawi na sprzedaż szwedzkiego producenta luksusowych samochodów. Kto kupi Volvo? Lista chętnych może być długa.

Jeszcze kilka lat temu zakupem wystawionego na sprzedaż producenta samochodów mógł interesować się “ktoś" z branży. Transakcja pozwalała kupującemu wejść na nowy rynek lub uzupełnić swoją ofertę o nową grupę samochodów. Dzisiaj lista potencjalnych chętnych jest obszerniejsza i nie dominują na niej najwięksi gracze na motoryzacyjnym rynku.

 

Poważnym kontrahentem są fundusze inwestycyjne, które kupując producenta samochodów,

Fot. Volvo
Fot. Volvo

chcą poprawić jego kondycję finansową, a następnie sprzedać z zyskiem. Zakup brytyjskiego Rovera przez grupę inwestorów nie był udaną transakcją, ale już przejęcie Chryslera (po rozwodzie z Daimlerem) przez fundusz Cerberus Capital Managment rokuje większe nadzieje na uratowanie amerykańskiego producenta.

 

Pieniądze na zakup Volvo mogą pochodzić z USA, Bliskiego Wschodu, Rosji lub Chin. Jeżeli zakup Chryslera okaże się sukcesem, to amerykańskie fundusze będą bardziej skłonne do inwestowania w motoryzację. Bliskowschodnie fundusze od dawna “cierpią" na nadmiar gotówki, a zamiłowanie do luksusu i prestiżu jest tam powszechnie znane. Inwestorzy z Kuwejtu odkupili od Forda 85 proc. akcji Aston Martina.

 

Przywódcy Chin i Rosji odkryli, że zakup europejskim firm jest bardzo dobrym sposobem na pokazanie swojego ekonomicznego potencjału i wejście do finansowej elity. Zdaniem prasy niemieckiej, rosyjska firma motoryzacyjna GAZ i jej główny udziałowiec Oleg Deripaska poważnie myślą o zakupie szwedzkiego producenta. W zarządzie GAZ zasiadają byli szefowie Ford Europe oraz Volvo, co w połączeniu z pieniędzmi może ułatwić negocjacje. Rosjanie byli wcześniej zainteresowani zakupem Chryslera.

 

Czy producenci samochodów nie są zainteresowania zakupem Volvo? Prasa niemiecka spekuluje, że szwedzkiej firmie poważnie przygląda się...hinduski potentat Tata Motors, który chciałby odkupić od Forda także Jaguara. A pozostali? Toyota, przynoszący największe zyski koncern motoryzacyjny, nie zdobywa rynków i nie walczy z konkurencją przez kupowanie innych firm. Daimler musi poprawić swoją kondycję finansową po nieudanym związku z Chryslerem. Volkswagen jest właścicielem luksusowych marek - Audi i Porsche. BMW straciło dużo pieniędzy na zakupie Rovera. Wszystko zależy od ceny jaką zaproponują Amerykanie. A ta może być wysoka; w ubiegłym roku luksusowe marki Forda zarobiły ponad 400 mln dolarów, głównie dzięki Volvo.

 

W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia głośno mówiło się o fuzji Volvo i Renault. Wówczas akcjonariusze szwedzkiego koncernu powiedzieli “nie", gdyż ich zdaniem połączenie z francuskim producentem “będzie niekorzystne dla prestiżu Volvo". Obecnie udziałowcy mają zdecydowanie mniej do powiedzenia.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty