Które kradną najczęściej?

Aureliusz Mikos
Śledząc policyjne statystyki można odnieść wrażenie, że największe ryzyko utraty swojego samochodu ma właściciel VW Passata, mieszkający na Mazowszu i parkujący swój pojazd na ulicy.

  W Polsce co roku ginie ponad 50 tys. samochodów. Najwięcej VW Passatów , Fiatów 126p i Cinquecento i VW Golfów. Złodzieje całkiem często interesują się także Fiatami Seicento i Uno, Audi 80 i Polonezami.

 

Które kradną najczęściej?

Czy największe ryzyko utraty swojego samochodu mają posiadacze wymienionych wyżej aut? Aby uzyskać wiarygodny wskaźnik ryzyka utraty pojazdu należy porównać ilość aut skradzionych danej marki i modelu do ilości aut zarejestrowanych tejże marki i modelu. Takiego zestawienia nie ma, ponieważ nie ma jednaj zbiorczej statystyki (CEPIK nadal nie działa), ale intuicja podpowiada, że w pierwszej piątce najczęściej kradzionych samochodów są te, których jest po prostu najwięcej i największy jest popyt na części zamienne.

 

Pozostawiając na uboczu ocenę, na ile wymienione wskaźniki ryzyka utraty samochodu należy uznać za istotne, jedno jest pewne. Otóż wbrew obiegowym opiniom nie drogich i luksusowych samochodów kradzionych jest najwięcej. Nie zmienia to jednak faktu, że ryzyko utraty drogiego pojazdu nie jest wcale mniejsze niż taniego “malucha", czy też używanego Passata. Aut luksusowych i drogich ginie mniej, bo mniej jest ich w ogóle.

 

Najwięcej pojazdów ginie z ulicy - w ubiegłym roku 21 821, równie dużo z parkingów niestrzeżonych - 17 466. Nie są bezpieczne także nasze posesje i garaże - w 2004 roku z tych miejsc zginęło prawie 4 000 samochodów. Zarejestrowano również utratę 24 235 samochodowych tablic rejestracyjnych. Skradzione tablice montowane są w autach wykorzystywanych do “bezpłatnego" tankowania paliwa, ale również i innych przestępstw.

Najwięcej pojazdów ginie w województwach: mazowieckim, śląskim, łódzkim, wielkopolskim i małopolskim, czyli tam, gdzie najwięcej jest ich zarejestrowanych.

 

Coraz więcej jest przypadków zgłaszania fikcyjnej kradzieży samochodu w celu wyłudzenia pieniędzy od firm ubezpieczeniowych. Napływ dużej ilości używanych pojazdów spowodował znaczny spadek cen. Niektórzy właściciele aut wchodzą w układ ze złodziejami, którzy płacą im za auto, po czym ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie. W sumie właściciel dostaje więcej pieniędzy niż wynosi rynkowa wartość pojazdu. Motywami oszustw są także problemy ze spłaceniem kredytu za pojazd oraz zły stan techniczny auta i związana z tym konieczność dokonania kosztownych napraw.

 

W nowych samochodach pojawiły się nowocześniejsze i bardziej skomplikowane zabezpieczenia antykradzieżowe. Złodzieje rozwijają więc swoje umiejętności, aby móc je pokonać. Złodzieje niedouczeni, nie potrafią pokonać nowoczesnych zabezpieczeń i częściej napadają na kierowców, aby odebrać im kluczyki. Niestety polskie prawo jest dosyć łaskawe dla patałachów i bandytów więc lubią to robić, bo ryzyko nie za duże. Prawdziwi “artyści" jeżdżą na występy gościnne na Zachód, ponieważ tam mogą polować na drogie, super luksusowe samochody, których w Polsce jak na lekarstwo. Zresztą nie przywożą ich do Polski, lecz przerzucają na Bałkany lub do krajów arabskich.

 

Większość samochodów kradziona jest w Polsce na części, te które całe mają trafić na rynek są “przeszczepiane".**
W ogłoszeniach motoryzacyjnych można napotkać wiele anonsów w rodzaju: “kupię samochód, stan obojętny", “powypadkowy kupię", “każdy samochód kupię" itd. Jeżeli ogłoszenie daje złodziej, chodzi mu jedynie o zdobycie za niewielkie pieniądze prawdziwych dokumentów, pola numerowego i tabliczki znamionowej.

 

Mając już dokumenty, złodzieje kradną samochód takiej samej marki i modelu, w takim samym kolorze i z tego samego rocznika. Następnie wycinają pole numerowe i demontują tabliczkę znamionową ze złomowanego auta i “montują" w pojeździe kradzionym. Mamy wtedy sytuacje następującą: samochód jest kradziony, ale dokumenty, pole numerowe i tabliczka znamionowa - prawdziwe. W ten sposób złodzieje legalizują kradzione samochody do sprzedaży w całości.

 

 

Najczęściej kradzione marki samochodów w 2004 r.

Marka samochodu

Liczba skradzionych aut

 1. VW Passat

3 041

 2. Fiat 126 p

2 757

 3. Fiat Cinquecento

2 701

 4. VW Golf

2 224

 5. Fiat Seicento

2 175

 6. Fiat Uno

1 660

 7. Audi 80

1 523

 8. Polonez Caro

1 499

 9. Opel Astra

798

10. Peugeot 206

696

11. Daewoo Tico

688

12. Fiat Punto

610

13. Renault Megane

605

14. Daewoo Matiz

599

15. Skoda Felicia

593

16. VW Polo

591

Źródło: Komenda Główna Policji

 

Kradzieże pojazdów w Polsce:

Rok

Liczba skradzionych pojazdów

1990

5056

1991

9356

1992

15308

1993

15286

1994

42021

1995

50684

1996

47557

1997

53319

1998

61151

1999

71543

2000

68062

2001

59458

2002

53674

2003

54291

2004

51150

Źródło: Komenda Główna Policji

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty