Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów

Adam Mirosiński
Volkswagen Golf kombi na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebuje krótszego odcinka drogi niż supersportowy Mercedes AMG GT. Masywne Audi Q7 hamuje tylko minimalnie gorzej od ważącego tonę mniej brata – TT Coupé. To nie żart. Dowodem są próby wykonane przez renomowany niemiecki automobilklub ADAC.

Jak ważna jest krótka droga hamowania? Oto przykład. Droga hamowania ze 100 km/h w przypadku Porsche 911 Carrera Cabriolet wynosi 31,3 m. Citroen Jumper Combi potrzebuje odcinka asfaltu o długości 47,8 m, by zatrzymać się z takiej prędkości. Oznacza to, że gdy Porsche już stoi, Citroen wciąż jedzie… 55 km/h! To wystarczająco dużo, aby w razie kolizji jego kierowca i pasażer byli narażeni na poważne obrażenia. Nie wspominając o ewentualnym zagrożeniu dla zdrowia i życia potrąconego pieszego czy rowerzysty.

Na szczęście droga hamowania samochodów skraca się, co jest efektem zarówno rosnącego zaawansowania technologicznego opon, jak i samych pojazdów. – Obecnie, w chwili gdy tylko kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu w sposób jaki może świadczyć o ryzyku zagrożenia, układ hamulcowy samoczynnie zaczyna hamować i to z maksymalną możliwą siłą, znacznie skracając drogę hamowania – wyjaśnia Marcin Kiełczewski, specjalista ds. układów hamulcowych z firmy Bosch. – Należy także wspomnieć, iż układ hamulcowy w nowoczesnych pojazdach współpracuje także z innymi elementami, takimi jak radary czy kamery. Dzięki temu w niektórych sytuacjach auto jest w stanie zatrzymać się bez żadnej ingerencji kierowcy i ochronić jego życie – dodaje.

A jak hamują poszczególne modele? W ciągu minionych 4 lat niemiecki automobilklub ADAC zbadał pod tym kątem ponad 500 samochodów. Poniżej prezentujemy wyniki najlepszych dziesięciu aut w wybranych segmentach oraz najważniejsze wnioski wyciągnięte przez ekspertów ADAC z wykonanych prób.

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Newspress

Samochody małe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Mini One D

32,7 m

8/2014

2.

Mini Cooper

33,0 m

4/2014

3.

Smart Forfour 1.0

34,4 m

1/2015

4.

Skoda Roomster 1.2 TSI Green tec

34,5 m

2/2014

5.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 

34,9 m

1/2013

6.

Renault Clio 1.2 16V 75

35,0 m

12/2014

7.

Hyundai i20 1.1 CRDi

35,1 m

3/2015

8.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI

35,2 m

2/2015

9.

VW Polo 1.4 TDI BMT

35,4 m

10/2014

10.

VW cross up! 1.0

35,5 m

12/2013

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Seat

Samochody kompaktowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Seat Leon ST 1.6 TDI 

33,1 m

2/2014

2.

VW Golf Variant 2.0 TDI BMT

33,1 m

8/2013

3.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 

33,7 m

5/2013

4.

BMW 220i Coupé

33,9 m

5/2014

5.

Mercedes B 200 Natural Gas Drive

34,1 m

4/2014

6.

Volvo V40 T2

34,2 m

2/2014

7.

Nissan Pulsar 1.5 dCi

34,5 m

1/2015

8.

Skoda Rapid 1.2 TSI

34,7 m

10/2012

9.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 

34,8 m

8/2015

10.

Renault Mégane Energy TCe 130

34,8 m

5/2014

 









Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Mercedes

Samochody klasy średniej, wyższej i luksusowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Mercedes S 500 Plug-In Hybrid

32,6 m

1/2015

2.

Mercedes C 220 BlueTEC T-Modell

32,8 m

9/2014

3.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra

33,0 m

12/2014

4.

Mercedes E 400 Cabriolet

33,1 m

5/2014

5.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI

33,3 m

8/2012

6.

VW Passat Variant 2.0 TDI BMT

33,7 m

11/2014

7.

BMW 740i

33,9 m

3/2013

8.

Tesla Model S P85

34,1 m

8/2013

9.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Green tec

34,1 m

9/2014

10.

Volvo S60 D4

34,2 m

3/2014

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Porsche 

Samochody sportowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Porsche 911 Carrera Cabriolet

31,3 m

8/2013

2.

Porsche 911 Carrera Coupé

32,1 m

6/2012

3.

Jaguar F-Type Coupé

32,7 m

10/2014

4.

Mercedes SL 350

33,0 m

5/2012

5.

Porsche Cayman

33,1 m

5/2013

6.

Audi R8 Spyder V10

33,2 m

9/2013

7.

Peugeot RCZ R

33,9 m

6/2014

8.

Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra

34,3 m

2/2015

9.

Mercedes AMG GT

34,4 m

10/2015

10.

Nissan 370Z Roadster

34,7 m

7/2012

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Volvo 

SUV-y

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Volvo XC90 D5

33,6 m

6/2015

2.

Mercedes GLK 250 CDI BlueTEC

33,8 m

8/2012

3.

BMW X3 xDrive20d

34,5 m

10/2014

4.

Audi Q7 3.0 TDI ultra

34,6 m

10/2015

5.

VW Touareg V6 TDI SCR BMT

34,9 m

10/2014

6.

Audi Q3 2.0 TDI

35,0 m

2/2015

7.

Porsche Macan S Diesel

35,2 m

6/2014

8.

Kia Sportage 2.0 CRDi

35,3 m

4/2014

9.

BMW X6 xDrive30d

35,6 m

5/2015

10.

Ford Kuga 2.0 TDCi

35,9 m

6/2013

[page_break]

Wnioski

1. Długość drogi hamowania nie jest bezpośrednio związana z masą pojazdu. Jeśli układ hamulcowy jest zaprojektowany z uwzględnieniem wyższej masy auta, może się ono charakteryzować krótszą drogą potrzebną na zatrzymanie niż mniejszy i lżejszy samochód. Dowodem są wyniki Mercedesa klasy S 500 i Mini One D. Ważący 2295 kg Mercedes zatrzymuje się ze 100 km/h po 32,6 m, a Mini o masie 1220 kg po 32,7 m.

2.**Liczy się nie tylko droga hamowania, ale także jego stabilność.** Rzecz w tym, aby w trakcie wytracania prędkości, zwłaszcza gwałtownego, koła tylnej osi nie traciły przyczepności z podłożem i nie blokowały się, ponieważ samochód wpadnie w poślizg. W aucie sportowym z niskim środkiem ciężkości i stosunkowo dużym rozstawem osi, jest to łatwiejsze do osiągnięcia, ponieważ zmiana rozkładu sił na osie jest mniejsza. To jeden z powodów, dla których modele sportowe często notują krótsze drogi hamowania od pozostałych rodzajów samochodów.

3. Drogi hamowania skróciły się w ostatnich latach. To efekt m.in. lepszych właściwości adhezyjnych opon. O co chodzi? Guma ma budowę polimerową, podłoże zaś krystaliczną. Nas styku pomiędzy oponą a drogą, molekuły gumy odkształcają się – niektóre wiązania pękają, inne pojawiają się. Takie rozrywanie i ściskanie wiązań molekularnych absorbuje energię, zwaną właśnie siłą adhezji. Oczywiście, coraz bardziej skuteczne systemy ABS i zestawy wspomagające wytracanie prędkości również odgrywają istotną rolę w skróceniu dróg hamowania.

Model

Droga hamowania ze 100 km/h

VW Golf IV (2001)

39,5 m

VW Golf V (2004)

37,5 m

VW Golf VII (2013)

33,6 m

4. Nie tylko drogie samochody mają krótkie**drogi hamowania.** Doskonałe wyniki są w stanie osiągać także znacznie tańsze samochody.

Model

Droga hamowania ze 100 km/h

Data testu

Mini Cooper

33,0 m

4/2014

Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra

33,0 m

12/2014

Seat Leon ST 1.6 TDI

33,1 m

2/2014

Porsche Cayman

33,1 m

5/2013

VW Golf Variant 2.0 TDI BMT

33,1 m

8/2013

Mercedes E 400 Cabriolet

33,1 m

5/2014

Audi R8 Spyder V10

33,2 m

9/2013

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Ford

5. Rodzaj opony ma znaczenie. Ogumienie całoroczne, a także z oznaczeniem M+S oraz off-road, często stosowane w przypadku dużych SUV-ów i vanów, nie jest najlepszym wyborem, jeśli samochód porusza się po suchych drogach asfaltowych przy wyższych temperaturach powietrza. Dowodem są wyniki zanotowane przez modele z tego rodzaju oponami, które cechuje niższa od średniej skuteczność hamowania.

Model

Droga hamowania
ze 100 km/h


Opony

Data testu

Ford Ranger

2.2 TDCi Double Cab

41,1 m

Goodyear Wrangler HP Allweather M+S 112H

6/2012

Ford Tourneo Custom

300L1 2.2 TDCi        

41,4 m

Bridgestone Duravis Light Truck 109/107R

6/2013

Toyota RAV4

2.0 D-4D

42,2 m

Yokohama Geolander G91 102H      

4/2013

Opel Combo Combi

1.4 CNG Turbo ecoFlex       

42,6 m

Pirelli Chrono 99/97T

9/2012

Peugeot 2008

120 VTi

42,7 m

Good Year Vector 4 Seasons M+S 89V

6/2013

Nissan Navara

Double Cab 2.5 dCi  

44,7 m

Continental CrossContact LX (M+S) 110T

5/2012

Citroen Jumper Combi

30 e-HDi 150 

47,8

Pirelli Chrono Four Seasons M+S 112/110S

11/2014

Również opony o zmniejszonych oporach toczenia przekładających się na większą oszczędność paliwa, wpływają negatywnie na drogę hamownia. Przykładem jest Ford Fiesta, w przypadku którego zanotowano drogę hamowania o 20 proc. dłuższą z ogumieniem energooszczędnym.

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Opony

Data testu

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost     

34,9 m

ContiPremiumContact 2 84V    

1/2013

Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

42,4 m

Michelin Energy Saver 82H

7/2012

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty