Kupujesz samochód używany? Wybierz coś na swoją miarę

redakcja.regiomoto
Kupujesz samochód używany? Wybierz coś na swoją miarę
Kupujesz samochód używany? Wybierz coś na swoją miarę
Aby ułatwić wybór używanego auta, wspólnie z mechanikiem i kierownikiem największej giełdy samochodowej w południowo-wschodniej Polsce prześledziliśmy ogłoszenia z portalu regioMoto.pl. Sprawdź, co polecają fachowcy.
Kupujesz samochód używany? Wybierz coś na swoją miarę
Kupujesz samochód używany? Wybierz coś na swoją miarę

Rynek samochodów używanych Polsce jest bardzo bogaty. Od 2004 roku, kiedy weszliśmy do Unii Europejskiej, miesięcznie wjeżdża do naszego kraju ok. 40-60 tysięcy aut. Jak podaje instytut Samar, tylko we wrześniu i październiku tego roku zarejestrowaliśmy ponad 130 tysięcy używanych pojazdów.

Prawie połowa aut sprowadzanych z zagranicy to pojazdy w wieku powyżej 10 lat. Młodsze, między czwartym a dziesiątym rokiem to 45 procent importu. Pozostałe mają maksymalnie trzy lata. Najpopularniejsze marki to Volkswagen, Opel, Renault, Ford i Audi. Nieco mniej sprowadzamy BMW, Seatów, Mercedesów, Peugeotów i Toyot. W gąszczu ofert nie jest łatwo znaleźć coś dla siebie. O to, jak to zrobić, zapytaliśmy Stanisława Płonkę, mechanika i właściciela autoserwisu, oraz Marka Raka, kierownika giełdy samochodowej w Rzeszowie.

Do miasta, czy w trasę?

Zanim zaczniemy szukać samochodu, warto zastanowić się, jakie będzie jego przeznaczenie. Osobie, która jeździ autem głównie po mieście radzimy rozejrzeć się za autem małym. Po pierwsze łatwiej nim zaparkować i manewrować po wąskich ulicach. Po drugie, spala mniej paliwa, a naprawy są tańsze.
Dla typowej polskiej rodziny z dwójką dzieci najrozsądniejszym wyborem będzie średniej wielkości kombi, zbudowane na podwoziu auta klasy kompaktowej lub średniej.
Samochody z wyższej półki – drogie w zakupie i eksploatacji – można polecić tym kierowcom, którzy często jeżdżą w długie trasy i chcą podróżować w komfortowych warunkach. Do codziennych dojazdów do pracy i okazyjnych wypadów za miasto bogato wyposażona limuzyna nie jest potrzebna.
[pagebreak]
Diesel nie każdemu się opłaca

Wybór między silnikiem benzynowym a wysokoprężnym zależy od tego, ile kierowca zamierza w ciągu roku przejechać. Jeśli zakładane przebiegi nie są duże, zakup samochodu z dieslem nie ma sensu. Auta z silnikami wysokoprężnymi nie tylko więcej kosztują, ale są też droższe w eksploatacji. Tymczasem różnica w cenie między benzyną a olejem napędowym ciągle się zmniejsza. Stanisław Płonka wylicza: - Kompletne sprzęgło i koło dwumasowe do popularnego diesla kosztuje ok. 2-2,5 tys. zł. Aby wymienić tę część w aucie tej samej marki, ale z silnikiem benzynowym, wystarczy 500-700 zł.
Aby oszczędności na paliwie zrekompensowały możliwe koszty wyższych napraw, samochód z silnikiem wysokoprężnym warto kupić, gdy będzie się nim pokonywać 15-20 tys. km rocznie.

Volkswagen na topie

Jak wynika z obserwacji Marka Raka, na rynku wtórnym ciągle królują samochody niemieckie – Volkswageny, Audi i Ople. Coraz lepiej sprzedają się też auta japońskie.
- Pryska mit drogich napraw i części zamiennych do tych samochodów – podkreśla kierownik rzeszowskiej giełdy. Rak dodaje, że auta francuskie, włoskie i inne też znajdują nabywców. Muszą jednak być sprawne i bezwypadkowe.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty