Kurtyny powietrzne i boczne poduszki – sprawdź, jak działają (FILM)

Wojciech Frelichowski
Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne
Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne
W ostatnich latach jednym z istotnych elementów biernych systemów bezpieczeństwa w samochodzie są kurtyny powietrzne. Chronią głowy jadących osób lepiej, niż boczne poduszki, ale ich nie zastępują. Wyjaśniamy, jak działają boczne airbagi oraz kurtyny.
Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne
Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne

Boczne poduszki powietrzne - jak działają

Do bocznych poduszek powietrznych zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Po raz pierwszy wprowadziła je w 1995 roku firma Volvo w modelu 850. Przez szereg lat poduszki boczne były opcjonalnym elementem wyposażenia głównie samochodów z droższej półki.

Od kilku lat są standardem w niemal wszystkich nowych samochodach. Boczne airbagi umieszczone są najczęściej w bocznej zewnętrznej krawędzi fotela lub bocznych panelach drzwi. Ich zadaniem jest amortyzacja ciała pasażera w wypadku zderzenia bocznego. Z uwagi na niewielką strefę zgniotu szczególnie groźne dla osób jadących samochodem.

Pojemność poduszki bocznej wynosi od 12 do 15 litrów, czyli ok. trzy razy mniej niż poduszki czołowej. Ale tyle wystarczy, bo boczna poduszka powietrzna ma mało miejsca na napełnienie się. Ciało osoby, którą ma chronić jest tuż obok.

Z tego samego względu czas potrzebny na jej napełnienie musi być krótki. O ile poduszki czołowe napełniają się w czasie ok. 50 milisekund, to czas napełnienia poduszek bocznych jest ok. pięć razy krótszy.

Dyktat elektroniki

Kiedy dochodzi do zderzenia samochodu z innym pojazdem lub przeszkodą (drzewo, mur, itp.) do działania przystępują elektroniczne czujniki, których zadaniem jest ocena jaka strona pojazdu została uderzona i jakie wystąpiły tam siły. Od tego zależy, które poduszki powietrzne mają zostać odpalone i czy w ogóle trzeba je uruchamiać.

Decyzję podejmuje elektroniczny sterownik, do którego spływają dane z czujników. Jeśli kolizja jest wyjątkowo groźna (co zostanie ocenione na podstawie siły i miejsca uderzenia) mogą zostać uruchomione wszystkie poduszki i kurtyny powietrzne.

Żeby zapewnić właściwą ochronę kierowcy lub pasażera airbag powinien być całkowicie napełniony przed zetknięciem z ciałem. Kilka milisekund po takim kontakcie poduszka częściowo się opróżnia, ale równocześnie pochłania energię nacisku ciała jadącej osoby.

Kurtyny powietrzne - jak działają

Producenci samochodów, rozwijając systemy poduszek powietrznych doszli do wniosku, że boczne airbagi nie są dostatecznie skuteczne przy ochronie głowy kierowcy lub pasażera. Głowa osoby siedzącej w aucie jest na takiej wysokości, że zwykle w tym miejscu jest już krawędź poduszki powietrznej.

Wymyślono więc kurtyny powietrzne, których zadaniem jest tylko ochrona głowy. Kurtyny stanowią uzupełnienie bocznych poduszek powietrznych. Kurtyny są umieszczone w wewnętrznej strukturze dachu samochodu (w podsufitce) tuż przy jego krawędzi. Kurtyna kiedy zadziała opuszcza się niemal na całej długości kabiny – od słupka A do słupka C.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć pokazującej działanie kurtyn i bocznych poduszek powietrznych

Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne
Bezpieczeństwo. Kurtyny a boczne poduszki powietrzne

Ale w samochodach klasy wyższej często w wyposażeniu standardowym po jednej stronie kabiny są dwie kurtyny powietrzne – osobno dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń. Oczywiście tego typu rozwiązanie zapewnia lepszą ochronę osób jadących w samochodzie.

Kurtyny powietrze spełniają również ważna rolę, której nie podołają boczne poduszki powietrzne. Otóż ochraniają kierowcę i pasażerów przed odłamkami szkła z szyb bocznych.

Zdaniem eksperta

Inż. Tadeusz Diupero, główny specjalista ds. bezpieczeństwa biernego w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie:

Poduszki boczne chronią boczną część ciała, a także tors i głowę. Natomiast zadaniem kurtyn jest tylko ochrona głowy w przypadku zderzenia bocznego. Nie ma żadnego przepisu, który wskazywałby, w ile airbagów ma być wyposażony samochód. To wszystko zależy od testów zderzeniowych. W tym przypadku są konkretne normy określające, przy jakiej prędkości osoby jadące w samochodzie mają być chronione. Jeśli samochód nie spełnia tych norm, nie dostanie unijnej homologacji. Żeby sprostać tym wymogom producenci samochodów muszą stosować co najmniej cztery poduszki powietrzne czołowe i boczne. Kurtyny są zwykle systemem wspomagającym.

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty