Stylizacyjny pomysł najnowszego Lexusa IS ma swoje źródło w koncepcyjnym modelu LF–LC, który pokazano w 2012 roku.
Wysoka, podwójnie trapezoidalna osłona chłodnicy, mocno zarysowana linia biegnąca poniżej drzwi gwałtownie wznosząca się wzdłuż tylnej lampy, to niewątpliwe odważne elementy stylizacji, których dotąd nie było w spokojnych, wyważonych limuzynach tej firmy. Tego samochodu nie pomylimy z żadnym innym, ma w sobie sporo indywidualności. Japończycy dali ponieść się młodzieńczej, wręcz sportowej fantazji. Nowy IS jest większy od poprzednika, o 80 mm dłuższy, o 10 mm szerszy i o 5 mm wyższy. Co najważniejsze, powiększono w nim rozstaw osi o 70 mm do wartości 2800 mm, co przełożyło się na ilość miejsca na tylnej kanapie. Nareszcie z tyłu, w komfortowych warunkach podróżować mogą dwie dorosłe osoby. Lexus IS pozbył się swojej największej wady: kompletnego braku miejsca na nogi na kanapie tylnej.
Oczywiście zupełnie nowe jest jego wnętrze. Projektując kokpit inspirowano się Lexusem LF-A, sportową perełką w gamie Lexusa. Ale nie to jest najważniejsze. Dopracowaną niemal do perfekcji jest pozycja kierowcy. Gruba, świetnie leżącą w dłoniach kierownica, wysoki tunel centralny na którym opieramy rękę, czytelne zegary i anatomicznie wyprofilowany (również dla tych wyższych kierowców) fotel z prawidłowo pochylonym zagłówkiem (rzeczywiście podtrzymuje szyjne kręgi), to rzadki przypadek nawet w autach marek premium. Jedyne zastrzeżenie można mieć do trochę przykrótkiego siedziska. Widoczność w bocznych lusterkach bez zarzutu, do tego auta wsiada się z przyjemnością, bo wszystko jest w nim na miejscu.
Warto dodać, iż poza standardową wersją nadwozia IS dostępny jest także w wersji F-Sport. Robi jeszcze większe wrażenie, choćby mocniej podrasowanym grillem, grafitowymi felgami, diodowymi światłami przeciwmgielnymi czy kosmicznym bajerem zapożyczonym z LF-A. Otóż centralnie położona tarcza obrotomierza może zmienić swoje położenie, przesuwając się w bok i odsłaniając panel z dodatkowymi wskazaniami instrumentów pokładowych. Jest też inny gadżet, głośnik wzmacniający bulgot silnika. Jakie wodotryski
jeszcze wymyślą, kto wie?
Na szczęście benzynowa jednostka napędowa Lexusa IS z wtryskiem bezpośrednim jest już normalna. Z pojemności 2,5 litra, bez żadnego doładowania, generuje przyzwoite 208 koni, co pozwala na rozpędzenia auta do setki w 8,1 sekundy. 6-biegowa, automatyczna skrzynia też pracuje normalnie, choć warto pobawić się łopatkami przy kierownicy i samemu decydować, na którym biegu powinniśmy jechać. Zapewnia to lepszą dynamikę i poprawia samopoczucie kierowcy, wreszcie wiadomo, kto tym zaprzęgiem zarządza.
Nowością w IS-ie jest oczywiście hybrydowa jednostka napędowa, dysponująca całkowitą mocą 223 KM, rozpędzająca auto do setki w 8,3 sekundy. Ktoś powie, taki sobie wynik, ale już czas 6,2 sekundy od 80 do 120 km/h robi wrażenie. Niezależnie który silnik wybierzemy, napęd przekazywany jest zawsze na koła tylne. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, iż Lexus IS prowadzi się doskonale. Trzyma się drogi wyjątkowo dobrze, kierownica szybko reaguje na polecenie kierowcy, a sztywniejsze nadwozie (niektóre elementy są klejone) i dopracowane zawieszenie pozwalają na ostrzejszą jazdę.
Wybrane dane techniczne Lexusa i konkurentów:
Marka/model | Lexus IS 300h Business | Mercedes C 250 BlueEFFICIENCY 7G-Tronic | Volvo S60 T5 PowerShift |
Cena (zł) | 157900 | 164500 | 140900 |
Typ nadwozia/ iczba drzwi | sedan / 4 | sedan / 4 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 4665 x 2027 x 1430 | 4591 x 2009 x 1447 | 4635 x 2097 x 1484 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1535 / 1550 | 1549 / 1552 | 1588 / 1585 |
Rozstaw osi | 2800 | 2760 | 2776 |
Masa własna | 1620 | 1430 | 1447 |
Pojemność bagażnika (l) | 450 | 475 | 380 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | b.d. | 59 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 2494 | 1796 | 1999 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | tylna | przednia |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | automatyczna bezstopniowa | automatyczna / 7 | automatyczna / 6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 223 (moc napędu hybrydowego) | 204 / 5500 | 240 / 5500 |
Moment obrotowy (Nm) | b.d. | 310 | 320 |
przy obr./min | b.d. | 2000-4300 | 1800-5000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,3 | 7,2 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 240 | 230 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,3 | 6,4 | 7,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 150 | 184 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?