Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lexus IS 300h

Janusz Steinbarth
Lexus IS 300h, Fot: Lexus
Lexus IS 300h, Fot: Lexus
Najnowszy Lexus IS zapatrzył się na sportowych braci i przestał być wyłącznie komfortową limuzyną. Jego stylizacja jest teraz odważna. Miejsce „brudnego” Diesla zajęła „czysta” hybryda.

Stylizacyjny pomysł najnowszego Lexusa IS ma swoje źródło w koncepcyjnym modelu LF–LC, który pokazano w 2012 roku.

Lexus IS 300h, Fot: Lexus
Lexus IS 300h, Fot: Lexus

Wysoka, podwójnie trapezoidalna osłona chłodnicy, mocno zarysowana linia biegnąca poniżej drzwi gwałtownie wznosząca się wzdłuż tylnej lampy, to niewątpliwe odważne elementy stylizacji, których dotąd nie było w spokojnych, wyważonych limuzynach tej firmy. Tego samochodu nie pomylimy z żadnym innym, ma w sobie sporo indywidualności. Japończycy dali ponieść się młodzieńczej, wręcz sportowej fantazji. Nowy IS jest większy od poprzednika, o 80 mm dłuższy, o 10 mm szerszy i o 5 mm wyższy. Co najważniejsze, powiększono w nim rozstaw osi o 70 mm do wartości 2800 mm, co przełożyło się na ilość miejsca na tylnej kanapie. Nareszcie z tyłu, w komfortowych warunkach podróżować mogą dwie dorosłe osoby. Lexus IS pozbył się swojej największej wady: kompletnego braku miejsca na nogi na kanapie tylnej.

Lexus IS 300h, Fot: Lexus
Lexus IS 300h, Fot: Lexus

Oczywiście zupełnie nowe jest jego wnętrze. Projektując kokpit inspirowano się Lexusem LF-A, sportową perełką w gamie Lexusa. Ale nie to jest najważniejsze. Dopracowaną niemal do perfekcji jest pozycja kierowcy. Gruba, świetnie leżącą w dłoniach kierownica, wysoki tunel centralny na którym opieramy rękę, czytelne zegary i anatomicznie wyprofilowany (również dla tych wyższych kierowców) fotel z prawidłowo pochylonym zagłówkiem (rzeczywiście podtrzymuje szyjne kręgi), to rzadki przypadek nawet w autach marek premium. Jedyne zastrzeżenie można mieć do trochę przykrótkiego siedziska. Widoczność w bocznych lusterkach bez zarzutu, do tego auta wsiada się z przyjemnością, bo wszystko jest w nim na miejscu.

Warto dodać, iż poza standardową wersją nadwozia IS dostępny jest także w wersji F-Sport. Robi jeszcze większe wrażenie, choćby mocniej podrasowanym grillem, grafitowymi felgami, diodowymi światłami przeciwmgielnymi czy kosmicznym bajerem zapożyczonym z LF-A. Otóż centralnie położona tarcza obrotomierza może zmienić swoje położenie, przesuwając się w bok i odsłaniając panel z dodatkowymi wskazaniami instrumentów pokładowych. Jest też inny gadżet, głośnik wzmacniający bulgot silnika. Jakie wodotryski

Lexus IS 300h, Fot: Lexus
Lexus IS 300h, Fot: Lexus

jeszcze wymyślą, kto wie?

Na szczęście benzynowa jednostka napędowa Lexusa IS z wtryskiem bezpośrednim jest już normalna. Z pojemności 2,5 litra, bez żadnego doładowania, generuje przyzwoite 208 koni, co pozwala na rozpędzenia auta do setki w 8,1 sekundy. 6-biegowa, automatyczna skrzynia też pracuje normalnie, choć warto pobawić się łopatkami przy kierownicy i samemu decydować, na którym biegu powinniśmy jechać. Zapewnia to lepszą dynamikę i poprawia samopoczucie kierowcy, wreszcie wiadomo, kto tym zaprzęgiem zarządza.

Nowością w IS-ie jest oczywiście hybrydowa jednostka napędowa, dysponująca całkowitą mocą 223 KM, rozpędzająca auto do setki w 8,3 sekundy. Ktoś powie, taki sobie wynik, ale już czas 6,2 sekundy od 80 do 120 km/h robi wrażenie. Niezależnie który silnik wybierzemy, napęd przekazywany jest zawsze na koła tylne. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, iż Lexus IS prowadzi się doskonale. Trzyma się drogi wyjątkowo dobrze, kierownica szybko reaguje na polecenie kierowcy, a sztywniejsze nadwozie (niektóre elementy są klejone) i dopracowane zawieszenie pozwalają na ostrzejszą jazdę.

Wybrane dane techniczne Lexusa i konkurentów:

Marka/model

Lexus IS 300h
 Business


Mercedes C 250 BlueEFFICIENCY
7G-Tronic


Volvo S60
T5 PowerShift


Cena (zł)

157900

164500

140900

Typ nadwozia/
iczba drzwi

sedan / 4

sedan / 4

sedan / 4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

   
Długość x szerokość
x wysokość

4665 x 2027 x 1430

4591 x 2009 x 1447

4635 x 2097 x 1484

Rozstaw kół:
przód/tył

1535 / 1550

1549 / 1552

1588 / 1585

Rozstaw osi

2800

2760

2776

Masa własna

1620

1430

1447

Pojemność
bagażnika (l)

450

475

380

Pojemność
zbiornika paliwa (l)

b.d.

59

70

Układ napędowy

   
Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

2494

1796

1999

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

tylna

tylna

przednia

Skrzynia biegów:

   
typ/liczba przełożeń

automatyczna bezstopniowa

automatyczna / 7

automatyczna / 6

Osiągi

   
Moc (KM) przy obr./min

223 (moc napędu hybrydowego)

204 / 5500

240 / 5500

Moment obrotowy (Nm)

b.d.

310

320

przy obr./min

b.d.

2000-4300

1800-5000

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

8,3

7,2

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

200

240

230

Średnie spalanie (l/100 km)

4,3

6,4

7,9

Emisja CO2 (g/km)

99

150

184

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty