Lexus. Jakie silniki odpowiadają za napęd?

(ip)
Fot. Lexus
Fot. Lexus
Tym, co wyróżnia Lexusa spośród innych producentów jest fakt, że każdy z sprzedawanych w Polsce siedmiu modeli dostępny jest w wersji z napędem hybrydowym. Oferta obejmuje także wersje z napędem konwencjonalnym, wyposażone w dynamiczne silniki benzynowe, w tym jednostki o parametrach typowych dla aut wyczynowych.

Rodzaj i możliwości napędu łatwo odczytać z oznaczenia wersji modelu. Trzy cyfry po dwuliterowym symbolu modelu (CT, IS, GS, LS, NX, RX lub RC) porównują moc jednostki napędowej do mocy wolnossącego silnika benzynowego o określonej pojemności skokowej, np. 300 to odpowiednik silnika trzylitrowego, a 600 – sześciolitrowego. Litera „h” po tej liczbie oznacza napęd hybrydowy, w którym wolnossący silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym.

Kompaktowy hatchback Lexus CT 200h to jedyny model w ofercie firmy, dostępny jedynie z napędem hybrydowym. Jego jednostka napędowa, wyposażona w pracujący w cyklu Atkinsona czterocylindrowy silnik spalinowy 2ZR-FXE o pojemności skokowej 1,8 l i mocy 73 kW oraz elektryczny o mocy 60 kW, rozwija łączną moc 100 kW (136 KM). Nota bene, układ ten jest również sercem Toyoty Prius III generacji i Toyoty Auris Hybrid.

Hybrydowa jednostka napędowa o oznaczeniu 300h stanowi połączenie czterocylindrowego, 2,5-litrowego silnika 2AR-FSE (pracujący w cyklu Atkinsona wariant silnika 2AR-FE, znanego z Toyoty RAV4) i elektrycznego o mocy 105 kW. Wykorzystują ją modele IS 300h, GS 300h, NX 300h i RC 300h. Łączna moc napędu w modelach IS, GS oraz RC wynosi 223 KM. W przypadku Lexusa NX, ze względu inną charakterystykę silnika spalinowego, układ rozwija moc 197 KM – dokładnie tyle, co w Toyocie RAV4 Hybrid.

Pod oznaczeniem 200t kryje się dwulitrowy, czterocylindrowy silnik 8AR-FTS, w którym Lexus po raz pierwszy zastosował turbodoładowanie. Zaawansowany układ wtryskowy ESTEC D-4ST (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion Direct injection 4-stroke with Turbo) wykorzystuje po dwa wtryskiwacze na cylinder – jeden dla wtrysku bezpośredniego, drugi do kolektora dolotowego. Jednostka ta, która zadebiutowała w Lexusie NX 200t z mocą 175 kW, wyróżnia się zmiennym cyklem pracy. Przy małym obciążeniu, np. podczas jazdy szosowej, działa w oszczędnym cyklu Atkinsona, zaś gdy potrzebna jest duża moc, przechodzi do cyklu Otto. Silnik ten stosowany jest również w Lexusie RX 200t oraz – w wariancie o mocy zwiększonej o 5 kW – w modelach IS 200t, GS 200t i RC 200t.

Jednostka 450h napędza hybrydowe modele GS 450h i RX 450h. Wykorzystano w niej pracujący w cyklu Atkinsona 3,5-litrowy silnik 2GR-FXE, będący rozwinięciem widlastej szóstki z Lexusa IS 350. W przypadku GS 450h moc silnika spalinowego to 215 kW, elektrycznego – 147 kW, a łączna moc układu to 254 kW, zaś dla RX 450h wielkości te wynoszą odpowiednio 183, 123 i 220 kW.

Flagową limuzynę Lexus 460 napędza wolnossący silnik V8 1UR-FSE o pojemności skokowej 4,6 litra i mocy 285 kW. Tego samego silnika używa luksusowa, terenowa Toyota Land Cruiser Prado.

W hybrydowym Lexusie 600h zastosowano jednostkę z pięciolitrowym silnikiem V8 2UR-FSE o mocy 294 kW i silnikiem elektrycznym 165 kW, osiągającą łącznie moc 327 kW. Zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, a emisja CO2 wynosi zaledwie 252 g/km.

Niemal taki sam pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 stanowi serce wyczynowych aut Lexus IS F, GS F i RC F. Jednostka 2UR-GSE o specjalnie zaprojektowanych głowicach i tytanowych zaworach ssących rozwija w IS F moc 311 kW, zaś w GS F i RC F – 351 kW. Ten sam silnik napędza również nowe sportowe coupé Lexus LC 500.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty