Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lexus LF-LC. Jak działa napęd na wodorowe ogniwa paliwowe?

(ip)
Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła. To rozwiązanie umożliwia precyzyjną kontrolę rozkładu momentu obrotowego / Fot. Lexus
Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła. To rozwiązanie umożliwia precyzyjną kontrolę rozkładu momentu obrotowego / Fot. Lexus
W listopadzie Mark Templin, wiceprezydent Lexusa, zapowiedział, że wprowadzenie przez firmę samochodów wodorowych do sprzedaży jest tylko kwestią czasu. Dlatego warto się bliżej przyjrzeć koncepcyjnemu modelowi LF-FC, który zadebiutował na Tokyo Motor Show w październiku 2015 roku.
Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła.
Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła. To rozwiązanie umożliwia precyzyjną kontrolę rozkładu momentu obrotowego / Fot. Lexus

FC w nazwie modelu oznacza fuel cel, czyli ogniwa paliwowe. Nowy koncept Lexusa wyróżnia się nie tylko designem, ale przede wszystkim napędem przyszłości, znanym już z seryjnego modelu Toyota Mirai.

Paliwem LF-FC jest wodór, który łączy się w ogniwach paliwowych z tlenem, uwalniając energię. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest woda. Prąd wytwarzany w ogniwach paliwowych zasila silnik elektryczny. Układ nie wykorzystuje silnika spalinowego, dlatego samochód nie emituje żadnych spalin ani szkodliwych substancji.

Samochody elektryczne są znane z tego, że ładowanie akumulatorów trwa kilka godzin, co ogranicza ich praktyczność i uniwersalność. W przypadku samochodów na ogniwa paliwowe nie jest to problem – tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut.

Główny silnik elektryczny LF-FC napędza tylną oś, jak przystało na rasową sportową konstrukcję. Toyota znana jest z zamiłowania do tylnonapędowych sportowych samochodów, czego dowodem jest model GT86. Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła. To rozwiązanie umożliwia precyzyjną kontrolę rozkładu momentu obrotowego.

Zestaw ogniw paliwowych został strategicznie umieszczony z tyłu pojazdu, zaś jednostka sterująca z przodu. Zbiorniki wodoru zostały ułożone w pozycji litery T. Dzięki temu uzyskano optymalne rozłożenie masy między przodem i tyłem auta

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty