Liczba cetanowa

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 15862

Liczba cetanowa oleju napędowego jest równie ważna jak liczba oktanowa benzyny.

 

 

Aby silnik wysokoprężny działał efektywnie i uzyskiwał dużą sprawność, olej napędowy musi mieć odmienne cechy niż benzyna. Warto podkreślić, że oprócz dostarczania energii do silnika, olej napędowy smaruje części trące aparatury paliwowej. Bardzo ważną cechą tego paliwa jest odporność na samozapłon, czyli zbyt wczesne pojawianie się płomienia, który jest związany z wysoką temperaturą i wysokim ciśnieniem panującym w cylindrze silnika Diesla. Tą odporność charakteryzuje liczba cetanowa. Fot. Orlen: Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.

 

Liczba cetanowa paliw do silników wysokoprężnych powinna mieścić się w przedziale od 40 do 60. Przyjmuje się, że bardzo korzystnie jest, jeśli paliwo ma liczbę cetanową zbliżoną do 50. Paliwa o niskiej liczbie cetanowej w okolicach 40 powodują twardą pracę silnika, moc silnika obniża się, a w spalinach znajduje się zwiększona ilość niespalonych węglowodorów. Oleje napędowe charakteryzujące się liczbą cetanową zbliżoną do 60 powodują pogorszenie jakości spalania oraz wzrost zużycia paliwa. Oleje napędowe z polskich rafinerii mają gwarantowaną liczbę cetanową większą od 46.

 

Stosowany czasami do napędu silników ciągników rolniczych olej opałowy ma liczbę cetanową około 20. Ten wskaźnik całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe. Oprócz zbyt małej liczby cetanowej, olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zakleić silnik i zapchać układ wydechowy.

  

Podstawowym surowcem do produkcji oleju napędowego jest ropa naftowa. Ropa surowa, wydobywana z szybów jest mieszaniną związków węgla i wodoru zawierających od 14 do 20 atomów węgla w cząsteczce oraz innych związków, w tym trudnej do usunięcia siarki, w zależności, z których złóż jest wydobywana. Najwięcej ropy naftowej przeznaczonej do przeróbki petrochemicznej w polskich rafineriach pochodzi z dostaw rosyjskich. Jest to produkt o dużej zawartości siarki z dodatkiem różnych innych składników, lecz nasze rafinerię są wyposażone w odpowiednie instalacje i technologię, które pozwalają z tego surowca otrzymać pełnowartościowe paliwo do silników wysokoprężnych.

 

Silnik obiegu Diesla zasysa powietrze atmosferyczne, które następnie spręża. Powietrze zmniejszając swą objętość intensywnie się nagrzewa i do niego wtryskiwane jest rozpylone paliwo, które w tych sprzyjających warunkach podlega samozapłonowi, a następnie spaleniu. Ten proces przebiega samoczynnie bez dodatkowej iskry, dlatego silnik wysokoprężny zwany jest silnikiem o zapłonie samoczynnym.  

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • X (gość)
    • Artykuł słaby merytorycznie, blędy!
    • adi (gość)
    • jakie błędy napisz X, jeśli są. Ja nie wiedziałem co to jest liczba cetanowa i się dowiedziałem. pozdrawiam
    • pio-1 (gość)
    • oj bylo juz tychdyskusji o jezdzeniu na opale....i narzekan..a ja dalej twierdze ze dobry opal nie jest zly..a co kolega powie na setki tirow smigajacych na opale?jakos im sie uklad wydechowy nie zapycha...hmm...dziwne,prawda?czytalem forum o opale(nie pamietam juz gdzie)i wypowiadali sie tam-i goscie pracujacy na orlenach i innych kretynstwach,-i goscie pracujacy w rafineriach..jeden wniosek pozostal po tamtej dyskusji-czasem opal jest lepszy od zwyklej ropy z dystry butora na stacji(nawet rozpuszczalnik do farb dolewaja!!!-szok!!!)
    • tomek (gość)
    • Tu caly czas chodzi o pieniadze a nie o ekologie czy troska o silniki samochodowe.
    • kaz (gość)
    • Znajomy zrobił golfem 100000km na opale po zdjęciu głowicy okazało się że nie ma tam żadnego nalotu czy sadzy tylko pompa wtryskowa wymagała regenaracji.
    • Adam
    • Masz rację X są błędy. Liczba cetanowa charakterycuje skłonność paliwa do samozapłonu (jest miarą tej zdolności). LC wynosi przeciętnie od 50-85 i w dieslu im wyższa LC tym lepiej podobnie jak w benz. LO. Odporność paliwa na samozapłon jak pisze autor to raczej tyczy liczby oktanowej - LO jest miarą odpornosci na spalanie stukowe.
    • ReX
    • Olej napędowy nie może mieć LC zbliżonej do 50. W aktualnych wymaganiach na oleje napędowe minimalne wymagania to 51. Jeżeli chodzi o samą liczbę cetanową (bo nikt tutaj nie potrafi podać pełnej definicji)to jest ona miarą zdolności paliwa do samozapłonu sprężonej mieszanki paliwowo - powietrznej. Wpływa ona także na łatwość rozruchu zimnego silnika i emisję gazów spalinowych. Wartość LC jest ściśle związana z budowa chemiczną paliwa. Im więcej węglowodorów parafinowych o długich łańcuchach tym LC jest wyższa. Aromaty szkodzą.
    • X2 (gość)
    • Brednie, baza dla napędu i opału jest jedna.Ta sama ilość siarki, ilość cząstek stałych itd. Do opału dodaje się znacznika i ewentualnie barwnika, a do paliwa CZASEM jakieś uszlachetniacze, np cetol a w zimie depresator. Przejechałam na opale jeepem z VM 2,5TD niecałe 120 000 km bez jakichkolwiek negatywnych skutków. Artykuł napisany na polecenie skarbówki i koncernów paliwowych.
    • julianzub@interia.pl (gość)
    • vw T-4 lałem olej rzepakowy,olej naturalny i przy minus 20 stopni palił.Jaka była liczba cetanowa kto określi?Chodzi teraz na opałowym jaka liczba cetanowa? 20 30 a może 0. też pali na dotyk.gdzie prawda? przebieg 356000 km.
    • julianzub@interia.pl (gość)
    • diesel pójdzie na rzepaku.Pachnie frytkami.Próbój.

Dodaj komentarz