Łódź: waga preselekcyjna nieskuteczna?

Agnieszka Magnuszewska
Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak
Waga preselekcyjna przy ul. Zgierskiej w Łodzi, która miała chronić łódzkie ulice przed przeciążonymi tirami, to straszak. Co prawda wyświetla komunikat o przeciążeniu, ale co z tego? Nie trafia on do inspektorów transportu drogowego, którzy mogą zatrzymać przeładowaną ciężarówkę.
Fot. Krzysztof Szymczak
Fot. Krzysztof Szymczak

Inspektorzy mieli otrzymywać dane z wagi od marca, kiedy władze Łodzi podpisały umowę w tej sprawie z Inspektoratem Transportu Drogowego. Okazuje się, że do tej pory urzędnicy nie byli w stanie dopilnować, by system zaczął działać tak jak w Poznaniu lub na drogach wojewódzkich.

Założenie było takie, że waga na Zgierskiej zapisuje numer rejestracyjny przeciążonego pojazdu, robi zdjęcie i przekazuje ITD.

- Na podstawie tych danych, które od razu są wprowadzane do systemu, inspektor ITD może zlokalizować przeciążony pojazd w terenie. Potem kieruje auto na wagę stacjonarną - wyjaśnia Marcin Nowicki, kierownik zespołu ds. informacyjnych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi.

W Łodzi to jednak nie działa. Choć do tej pory na zakup wagi preselekcyjnej, przenośnej i stacjonarnej przy al. Włókniarzy miasto wydało 2,3 mln zł, inspektorzy sami wyszukują przeładowane tiry na terenie Łodzi.

- Patrol, zwykle poruszający się na motocyklach, zwraca uwagę na ciężarówki z piachem, gruzem oraz tiry z ogromnym ładunkiem. Odprowadza je na wagę przy al. Włókniarzy, gdzie czeka drugi patrol - wyjaśnia Szymon Sidor, rzecznik łódzkiej ITD. - Waga stacjonarna nie jest używana cały czas. Ze względu na to, że mamy tylko 29 inspektorów na całe województwo, którzy przeprowadzają kontrole, w ostatnim czasie ważymy tiry w Łodzi średnio dwa razy w tygodniu.

Po co wobec tego władze Łodzi kupowały i instalowały wagę preselekcyjną przy ul. Zgierskiej?

Agnieszka Lubiatowska, rzeczniczka łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, odpowiedziała nam, że waga służy "prewencji, monitoringowi i statystyce".

Po kilkunastu godzinach coś się jednak zmieniło, bo Agnieszka Lubiatowska dodała: - Po wprowadzonych do systemu poprawkach, zdjęcia oraz numery rejestracyjne staną się pomocne ITD w celu rozpoznania pojazdów wjeżdżających na teren miasta. W ciągu najbliższych dni ITD będzie mogła wykorzystywać w pełni preselekcję, która będzie pomocna w wykrywaniu pojazdów przeciążonych.

Dlaczego od końca marca nie wprowadzono potrzebnych poprawek do systemu? Rzeczniczka ZDiT twierdzi, że cały czas testowano wagę na Zgierskiej. Co ciekawe, waga przy ul. Zgierskiej stoi już od grudnia, wtedy też rozpoczęto jej testowanie...

Tymczasem łódzki ZDiT rozpisał przetarg na drugą wagę preselekcyjną, która ma ważyć tiry wjeżdżające do Łodzi od strony Pabianic.

W 2011 roku władze Łodzi zapowiedziały, że w tym roku wagi pojawią się również na wjazdach do miasta przy ul.: Rokicińskiej, Rzgowskiej, Kolumny oraz Brzezińskiej.

Źródło: Dziennik Łódzki

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty