W serwisach samochodowych zajmujących się usługami blacharsko-lakierniczymi powiedziano nam, że jest to niemożliwe. Rysę da się wprawdzie spolerować i zabezpieczyć, ale gdy sięga ona białego lakieru podkładowego, zabiegi te pozostawią po sobie ślad. Polerowanie, w zależności od wielkości uszkodzenia, może kosztować od kilkudziesięciu złotych do ponad 250 zł.
Ślad po zarysowaniu auta całkowicie zlikwiduje tylko lakierowanie uszkodzonego elementu. To już jednak naprawdę duży wydatek, zwłaszcza w przypadku lakieru metalizowanego. Jak poinformowano
nas w zakładzie blacharsko-lakierniczym, cena za usługę zależy też od tego, gdzie znajduje się rysa. Np. w przypadku drzwi zapłacimy 400 - 450 zł, jeżeli zadrapanie będzie w ich dolnej części, bo wystarczy pomalować powierzchnię do listwy ochronnej. Gdy uszkodzenie znajduje się wyżej, trzeba położyć lakier na całych drzwiach, co będzie kosztować dwukrotnie drożej. Zarysowanie na skraju drzwi może dodatkowo wymagać "przycieniowania" sąsiedniej części auta, by zatuszować różnice w odcieniu lakieru, za co też trzeba będzie zapłacić.
To stanowczo za drogo, zwłaszcza gdy samochód ma już swoje lata. Pozostają więc samodzielne próby zatuszowania uszkodzeń powłoki lakierniczej. Drobne zadrapania można spolerować, korzystając z dostępnych w sklepach motoryzacyjnych past zawierających domieszki środków ściernych (tubka od kilku do kilkunastu złotych) oraz preparatów ożywiających kolor. Pasty, żele i woski regeneracyjne do lakieru kosztują, w zależności od producenta i wielkości opakowania,
od ok. 10 do 25 zł.
Zamaskowanie głębszej rysy jest trudniejsze. Najprościej jest zamalować ją specjalną kredką w kolorze identycznym (lub częściej zbliżonym) do barwy lakieru nadwozia. Sposobu tego specjaliści jednak nie polecają - efekt zatuszowania znika po jednym, najwyżej kilku myciach auta.
Skuteczniejsze jest użycie specjalnych lakierów, sprzedawanych w fiolkach z pędzelkami. Można je kupić za ok. 30 zł w sklepach motoryzacyjnych - dobór ułatwiają tam
opisy informujące do jakiego samochodu lakier jest przeznaczony i specjalne wzorniki. Przykładając je do karoserii, możemy znaleźć odpowiednią barwę. Fabryczny numer koloru, a często też kod lakieru do zaprawek podany jest też zazwyczaj w samochodach na tabliczkach identyfikacyjnych. Warto też wiedzieć, że zestawy naprawcze w zbliżonych cenach można kupić w sklepach przy salonach samochodowych, gdzie, korzystając z katalogów, pomogą dopasować barwę lakieru. Efekt malowania pędzelkiem zależy od naszych umiejętności i wielkości rysy. Ślad po zadrapaniu zawsze jednak będzie choć trochę widoczny.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?