Małe ale duże

Ryszard Polit
Fot. Leszek Małkowski
Fot. Leszek Małkowski
Wiele łez wylano z powodu niewielkiego popytu na nowe samochody. Spośród tych, które jednak kupiono, największym wzięciem cieszą się auta małe.

 

Pojęcie "mały samochód" jest równie nieprecyzyjne jak definicja urody Miss Świata. Niemniej jednak w pewnym przybliżeniu udało się posegregować samochody według tzw. segmentów rynkowych.

 

Zastrzegamy się jednak, że auto dla niektórych małe, dla jego producenta jest z reguły zdecydowanie większe, o czym głoszą reklamy i nie tylko. Z drugiej strony, Dacia Logan o długości 425 cm klasyfikowana jest jako samochód mały, podobnie jak o 41 cm krótszy od niej Fiat Punto. W każdym razie można sądzić, że długość samochodu to nie wszystko i w klasyfikacji brane są również pod uwagę zupełnie inne czynniki, jak prestiż czy wyposażenie.

 

Fot. Leszek Małkowski
Fot. Leszek Małkowski

Według firmy Samar, monitorującej nasz rynek motoryzacyjny, aut małych sprzedano w 2005 r. najwięcej. Szumowany udział pojazdów z segmentów: mini, mini plus i małe wyniósł bowiem 40,32 proc. (patrz tabela). Najchętniej kupowanym autem w Polsce jest Skoda Fabia, należąca do segmentu aut małych.

 

Cenowy chaos

 

Staraliśmy się też dociec, ile kosztują małe auta, co notabene przyszło nam z dużą trudnością. Cenowy chaos jest obecnie tak wielki, że wręcz nie sposób ustalić wiarygodną cenę. Zdecydowaliśmy, że podawanie ceny katalogowej przy istniejących obecnie rabatach i ofercie aut z poprzedniego roku mija się z celem. Z drugiej strony w niektórych przypadkach promocyjne ceny są teoretyczne, bowiem tańszych aut już po prostu nie ma. Tabelę z cenami prosimy traktować więc jako orientacyjną. Podane w niej ceny dotyczą modeli z podstawowym wyposażeniem i w najtańszej wersji silnikowej oraz nadwoziowej.

 

Mało samochodu za małe pieniądze

 

Najtańszym, nowym samochodem na naszym rynku jest Fiat 600, do niedawna znany jako Seicento. Mimo umiarkowanej ceny - 22 700 zł - chętnych do jego nabycia jest coraz mniej (spadek sprzedaży 2005/2004 - 61,6 proc.). Nieporównywalnie większym autem jest Dacia Logan, która kosztuje tylko 26 900 zł. Biorąc pod uwagę wymiary pojazdu, jego duży bagażnik i fakt, że został on specjalnie zaprojektowany dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej, to wyjątkowo korzystna propozycja. Nie uważają tak potencjalni nabywcy, którzy zamiast Dacii wybierają chociażby o 900 zł droższego i mniejszego Fiata Pandę. Ich decyzja nie wynika tylko z pobudek patriotycznych, gdyż Panda produkowana jest w Polsce, ale bardziej prozaicznych powodów, jak zaufanie do marki. W cenie do 30 tys. zł mieszczą się jeszcze FSO Matiz, Renault Thalia, Chevrolet Spark i Kia Picanto.

 

Samochody najtańsze mają dwie wady - skromne wyposażenie, z reguły jedna poduszka powietrzna, i niską jakość materiałów użytych we wnętrzu. Za lepsze wyposażenie trzeba dopłacić i wtedy okazuje się, że tanie auto wcale nie jest takie tanie.

 

Za 40 tysięcy

 

Dysponując kwotą do 40 tys. zł, mamy do wyboru zdecydowanie więcej samochodów. W tej grupie znajdą się: ulubiony samochód Polaków - Skoda Fabia, Trojaczki - Citroen C1, Toyota Aygo i Peugeot 107 oraz VW Polo, Renault Clio, Chevrolet Aveo i Seat Ibiza. Z bardziej interesujących samochodów warto zwrócić uwagę na Fiata Grande Punto za 36 700 zł, Suzuki Swifta i nową Toyotę Yaris - każdy za 37 900 zł. Jest też małe kombi - Peugeot 206 SW za 38 200 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje z reguły 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Korzystniej jest zamawiać pojazd z bogatszym wyposażeniem, gdyż dobieranie poszczególnych elementów osobno kosztuje drożej. 

 

Wynalazki

 

Okazuje się, że w segmencie samochodów małych można znaleźć modele, których wysoka cena wynika z imagu marki lub innych specyficznych cech. Najdroższym małym pojazdem jest Mini One za 67 tys. zł. Cena jest usprawiedliwiona charyzmą brytyjskiej marki Mini i niemieckiego BMW, do którego Mini należy. Z ciekawszych pojazdów można wymienić Subaru Justy za 55 800 zł, który jako jedyny mały samochód ma napęd na wszystkie koła. Kto mieszka poza miastem, ten doceni jego zalety. Jego bliźniakiem jest znacznie tańszy Suzuki Ignis.

 

Inne ciekawe auto to Peugeot 1007 w cenie 52 900 zł, który ma przesuwane, boczne drzwi i można nim zaparkować przy dowolnej ścianie i jeszcze wysiąść. Ulubieniec eleganckich pań - Lancia Ypsilon - kosztuje 50 700 zł, ale to i tak niewiele za tyle urody. U zdobywcy nagród Mitsubishi Colta ceny zmieniają się jak w kalejdoskopie - ostatecznie stanęło na 47 790 zł plus 350 zł za dojazdowe koło zapasowe, bo w standzie jest zestaw naprawczy. Brat bliźniak Colta - Smart Forfour - kosztuje 53 900 zł i w tej cenie ma plastikowe panele poszycia nadwozia, które w razie stłuczki można dyskretnie wymienić. Dziwacznym pojazdem jest Smart Fortwo - przewozi 2 osoby i jest tak krótki, że zmieści się byle gdzie. Trzeba za niego zapłacić 41 900 zł. Dla ludzi społecznych jest 5-osobowy Seat Cordoba, za którego trzeba zapłacić 41 990 zł. 

 

Walka o przetrwanie

 

Dzisiaj już nic się nie sprzeda bez reklamy i bez rabatu. Nieustająca promocja samochodów już się jednak klientom znudziła i specjaliści od marketingu muszą wymyślić coś nowego. Zmieniają się więc preferencje nabywców. Wyższa sprzedaż Skody Fabii niż Fiata Seicento czy nawet Pandy świadczy o tym, że najtańszy samochód na rynku nie jest automatycznie jego liderem. Ważne jest to, co za nasze pieniądze dostaniemy. Chodzi o całokształt - prestiż marki, moc silnika i wyposażenie standardowe. Lansowane obecnie 3-cylindrowe silniczki nie mają szans w oczach polskich kierowców, z których każdy walczy na jezdni o własne życie.

 

Najchętniej kupowane modele w 2005 r. według segmentów
 

 

 

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

Mini

Fiat Seicento

3 399  

8 851  

-61,60  

-5 452  

1,44  

2,78  

FSO/Daewoo Matiz

1 151  

2 357  

-51,17  

-1 206  

0,49  

0,74  

Chevrolet Spark

470

0

-

+470

0,20  

0,00  

Mini Plus

Fiat Panda

12 991  

28 000  

-53,60  

-15 009  

5,52  

8,80  

Kia Picanto

1 601  

711

125,18  

+890

0,68  

0,22  

Citroen C1

475

0

-

+475

0,20  

0,00  

Małe

Skoda Fabia

16 789  

26 411  

-36,43  

-9 622  

7,13  

8,30  

Toyota Yaris

8 218  

12 100  

-32,08  

-3 882  

3,49  

3,80  

Opel Corsa

6 633  

10 528  

-37,00  

-3 895  

2,82  

3,31  

 

Sprzedaż nowych samochodów osobowych z podziałem na segmenty rynkowe

 

Segment

Sprzedaż

Zmiana

Udział w rynku

2005

2004

%

Ilość sztuk

2005

2004

Mini

5 169

11 271

-54,14

-6 102

2,19

3,54

Mini plus

15 921

30 150

-47,19

-14 229

6,76

9,48

Małe

73 884

105 022

-29,65

-31 138

31,37

33,02

 

Ceny samochodów

 

Marka

Model

Pojemność

skokowa (l)/

Moc (KM)

Rodzaj nadwozia/

ilość drzwi

Cena (zł)

 

 

 

 

 

Fiat

600

1,1/54

hatchback/3

22 700

Dacia

Logan

1,4/75

sedan/4

26 900

Fiat

Panda

1,1/54

hatchback/5

27 800

FSO

Matiz

0,8/51

hatchback/5

27 900

Renault

Thalia

1,2/75

sedan/4

28 750

Chevrolet

Spark

0,8/52

hatchback/5

28 900

Kia

Picanto

1,0/61

hatchback/5

29 990

Fiat

Punto

1,2/60

hatchback/3

31 500

Citroen

C1

1,0/68

hatchback/3

31 800

Peugeot

107

1,0/68

hatchback/3

31 800

Volkswagen

Fox

1,2/55

hatchback/3

31 990

Hyundai

Getz

1,1/66

hatchback/3

32 400

Skoda

Fabia

1,2/54

hatchback/5

32 490

Chevrolet

Aveo

1,2/72

hatchback/3

32 890

Toyota

Aygo

1,0/68

hatchback/3

33 700

Skoda

Fabia

1,2/54

sedan/4

33 740

Ford

Fiesta

1,3/70

hatchback/3

33 990

Kia

Rio

1,4/97

hatchback/5

34 400

Peugeot

206

1,4/75

hatchback/3

34 400

Fiat

Albea

1,2/80

sedan/4

34 990

Chevrolet

Aveo

1,2/72

sedan/4

35 090

Opel

Agila

1,0/60

hatchback/5

35 750

Opel

Corsa

1,0/60

hatchback/3

36 300

Fiat

Grande Punto

1,2/65

hatchback/3

36 700

Nissan

Micra

1,2/65

hatchback/3

37 700

Suzuki

Swift

1,3/92

hatchback/3

37 900

Toyota

Yaris

1,0/69

hatchback/3

37 900

Volkswagen

Polo

1,2/55

hatchback/3

37 990

Peugeot

206 SW

1,4/75

kombi/5

38 200

Renault

Clio

1,2/75

hatchback/3

39 900

Suzuki

Ignis

1,3/92

hatchback/5

39 900

Seat

Ibiza

1,2/64

hatchback/3

39 990

Citroen

C 2

1,2/61

hatchback/3

41 400

Honda

Jazz

1,2/78

hatchback/5

41 400

Smart

Fortwo

0,7/50

hatchback/3

41 900

Seat

Cordoba

1,2/64

sedan/4

41 990

Citroen

C 3

1,2/61

hatchback/5

42 900

Ford

Fusion

1,4/80

hatchback/5

44 740

Mitsubishi

Colt

1,1/75

hatchback/3

47 790

Lancia

Ypsilon

1,2/60

hatchback/3

50 700

Peugeot

1007

1,4/75

hatchback/3

52 900

Smart

Forfour

1,1/75

hatchback/5

53 900

Subaru

Justy

1,3/94

hatchback/5

55 800

Mercedes-Benz

Klasa A

1,5/95

hatchback/3

66 500

Mini

One

1,6/90

hatchback/3

67 000

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty