Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Mazda 626 (1997 – 2002)

Dariusz Dobosz
1999 - 2002 wnętrze Fot: Mazda
1999 - 2002 wnętrze Fot: Mazda
„Średniak” Mazdy nie jest samochodem do oglądania. Prezentuje się banalnie, ale ma wiele innych, cennych zalet.

Japońskie auta jeszcze w latach dziewięćdziesiątych pod względem estetyki mocno odstawały od europejskiej konkurencji.

1997-1999 Hatchback Fot: Mazda
1997-1999 Hatchback Fot: Mazda

Mazda 626, na niektórych rynkach zwana Capella lub Cronos, nie jest wyjątkiem. Nie imponuje ani kształtami nadwozia, ani wyglądem wnętrza. Za to niezawodnością bije na głowę większość rywali w klasie. Psuje się rzadko, jest mało kłopotliwa, nie sprawia też większych problemów od strony serwisowej. Stały nadzór serwisowy jest niezbędny dla utrzymania auta w dobrej kondycji technicznej, ale obsługi Mazdy 626 podejmie się większość polskich warsztatów. Nie ma też problemu z częściami eksploatacyjnymi i zamiennymi. Te ostatnie potrzebne są rzadko, bo awarie w dobrze utrzymanych egzemplarzach nie zdarzają się często. Model 626 prezentuje się dobrze również pod względem użytkowym. Ma przestronne, dobrze wykończone wnętrze, wygodne fotele, nienagannie działającą dźwignię zmiany biegów i duży bagażnik (hatchback i sedan 500 l, kombi 485 l). Nieźle prezentuje się też podwozie, umożliwiające pewne prowadzenie samochodu w każdych warunkach drogowych. Przy dużym obciążeniu auta dają o sobie znać zbyt małe skoki zawieszeń. Na większych nierównościach pojawiają się dokuczliwe „dobicia”. Wadą Mazdy 626 jest

1999 - 2002 wnętrze Fot: Mazda
1999 - 2002 wnętrze Fot: Mazda

również mały wybór silników.

Silniki
Mazda 626 czwartej generacji weszła na rynek w 1997 r. z czterema silnikami benzynowymi -1.8 (90 KM), 2.0 (116 KM), 2.0 (136 KM) i 2.5 V6 w trzech wariantach mocy w zależności od rynku (167, 172 lub 200 KM) oraz turbodieslem 2.0 DiTD (101 KM). Pod koniec 1999 r. moc maksymalną benzynowego silnika 1.8 podwyższono do 100 KM, a w 2001 r. moc maksymalna turbodiesla wzrosła do 110 KM. Każdy z silników prezentuje się dobrze pod względem dynamiki, a wersja 200-konna zapewnia wręcz sportowe osiągi. Mogą ją jednak wybierać tylko ci, którym nie będzie przeszkadzać paliwożerność sześciocylindrowca i koszty obsługowe znacznie wyższe niż w innych silnikach. Najlepszym wyborem w przypadku Mazdy 626 są dwulitrowce w obu wariantach mocy, w ostateczności benzynowy 1.8 albo turbodiesel 2.0 DiTD ale w mocniejszych wersjach. Najsłabszy silnik 1.8 polecamy bardziej oszczędnym kierowcom o mniejszym temperamencie, podobnie jak turbodiesla sprzed 2001 r.

Eksploatacja
Jak ważny jest stały dozór warsztatowy widać na przykładzie pompy cieczy chłodzącej w silnikach dwulitrowych. Jeśli na czas

1999 - 2002 Fot: Mazda
1999 - 2002 Fot: Mazda

zauważy się wycieki z pompy i dokona naprawy zapobiegnie się wypaleniu uszczelki pod głowicą. Podczas zakupu trzeba koniecznie sprawdzić stan pompy i zlokalizować ewentualne wycieki. Ważne jest także pilnowanie przebiegu paska zębatego w napędzie rozrządu. Mechanicy w warsztatach zajmujących się Mazdami doskonale znają graniczne wartości przebiegów dla pasków rozrządu. W przypadku Mazdy 626 istotna jest kondycja skrzyni biegów. To chyba najdelikatniejszy podzespół, którego naprawa może być kosztowna. Wszelkie zgrzyty albo problemy z przełączaniem biegów mogą zwiastować problemy. Ale mogą też być wynikiem zbyt dużego zużycia sprzęgła. Dokładna diagnoza jest w tym przypadku niezbędna. Słabym punktem auta są hamulce, a zwłaszcza przednie tarcze hamulcowe. Łatwo przegrzewają się i krzywią, co objawia się pulsowaniem pedału hamulca podczas hamowania. Mechanizm hamulca „ręcznego” często jest zatarty na skutek korozji elementów. Instalacja elektryczna nie jest specjalnie kapryśna, ale zdarzają się na przykład awarie alternatora. Bez problemu można jednak poddać ten element regeneracji. Nadwozie z racji zaawansowanego wieku modelu może mieć uszkodzenia korozyjne, ale w większości egzemplarzy nie są one szczególnym problemem. Rdza najszybciej atakuje dolne krawędzie drzwi i progi.

Ważniejsze daty

1978 Fot: Mazda
1978 Fot: Mazda

1978 – Pierwsza generacja modelu 626/Capella

1982 Fot: Mazda
1982 Fot: Mazda

1982 – Druga generacja modelu

1991 Fot: Mazda
1991 Fot: Mazda

1991 – Trzecia generacja modelu

1997 - 1999 Kombi Fot: Mazda
1997 - 1999 Kombi Fot: Mazda

1997 – latem premiera czwartej generacji modelu, nadwozie hatchback 5d i sedan 4d, jesienią premiera wersji kombi 5d

1999 - 2002 sedan Fot: Mazda
1999 - 2002 sedan Fot: Mazda

1999 – niewielka modernizacja, kosmetyczne zmiany nadwozia i bogatsze wyposażenie

2002 - następca Fot: Mazda
2002 - następca Fot: Mazda

2002 – Premiera następcy – Mazdy 6

Zalety

  • wysoka niezawodność
  • bezpieczne podwozie
  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik
  • dobre wykończenie

Wady
- mały wybór silników
- szybkie zużycie hamulców

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.8

1840

90/5500

145/2500

180

12,3

8,1

1.8

1840

100/5500

152/4000

182

12,3

8,0

2.0

1991

116/

178/

198

9,9

7,9

2.0

1991

136/5800

181/4500

208

9,6

8,1

2.5 V6

2497

172/6000

221/5000

210

9,3

b.d.

Silniki wysokoprężne

2.0 DiTD

1998

101/4000

220/1800

185

13,0

5,2

2.0 DiTD

1998

110/4000

230/1800

185

11,5

5,2

 

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

1999

2000

2001

2002

1.8

7,0

8,0

9,5

11,0

2.0

 

10,0

11,5

13,0

2.0 DiTD

7,5

8,5

10,0

11,5

Podsumowanie
Najstarsze egzemplarze Mazdy 626 czwartej generacji mają już co prawda 16 lat, ale w tym modelu nie musi być to powód do niepokoju. Dobrze utrzymany egzemplarz, stale doglądany przez fachowy warsztat będzie służył kolejnemu właścicielowi przez lata. Niska awaryjność to ogromna zaleta Mazdy 626. Poza tym to duży, wygodny, rodzinny samochód, który zapewnia wysoki komfort jazdy i nie ogranicza jadących w kwestii bagażu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty