Forma europejskich i japońskich producentów jest dość wyrównana. Na przemian albo jedni, albo drudzy są górą. W ostatnim czasie wygrywali Europejczycy, co spowodowało natychmiastową odpowiedź koncernów japońskich. Porównujemy kompaktowe auta Hondy i Mazdy, które chcąc nie chcąc, rywalizują również ze sobą.
Honda na naszym rynku cieszy się dobrą opinią i jako jedna z niewielu marek odnotowała w ubiegłym roku wzrost sprzedaży. Mazda jest u nas mało widoczna i traktowana, niestety, jako marka niszowa. Mazda 3 staje w szranki z Hondą Civic - oba auta z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback i oba napędzane silnikami benzynowymi 1,6 l.
Cechy szczególne
Obaj konkurenci to jedne z większych samochodów kompaktowych. Zgodnie z obecnie panującą tendencją wyróżniają się znacznym rozstawem osi i wysokim nadwoziem, co ma zapewniać obszerne wnętrze. I tak rzeczywiście jest. W Maździe i w Hondzie miejsca jest pod dostatkiem, również na tylnej kanapie. W obu autach przednie siedzenia są wygodne, a siedziska mają wystarczającą długość. Mazda 3 wykorzystuje płytę podłogową Focusa I, gdyż japońska marka należy do koncernu Forda i uznano, że tak będzie taniej. W tym przypadku jednak, taniej, wcale nie
oznacza gorzej. W obu samochodach znalazło się wiele podobnych rozwiązań, np. wielowahaczowe zawieszenie tylne czy silniki z układem zmiennych faz rozrządu. Honda wyróżnia się większym bagażnikiem, o objętości 370 l (Mazda - 300 l) i oryginalną, zakrzywioną dźwignią zmiany biegów.
Silniki
Honda i Mazda napędzane są 16-zaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, wykorzystującym układ zmiennych faz rozrządu. Jednostka napędowa Hondy osiąga 110 KM, a Mazdy - 105 KM. Ponadto w silniku Mazdy zainstalowano układ zmieniający długość
kanałów dolotowych, co powoduje, że jednostka napędowa jest elastyczna i nie wymaga częstej zmiany biegów. Tak więc Mazda postawiła na komfort, a Honda, zgodnie ze swoją filozofią, na dynamikę jazdy. Chcąc Hondą jechać szybko, trzeba utrzymywać obroty powyżej 4 tys. obr/min, co wiąże się z koniecznością częstej zmiany biegów i wzmożonym hałasem. Civic jest nieco szybszy od Mazdy, ale różnice nie są duże. Honda zużywa mniej paliwa od Mazdy.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy cechują się dobrymi własnościami jezdnymi, a sprężyste zawieszenie nie obniża komfortu jazdy. Jest to zasługą nowoczesnego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego i precyzyjnego układu kierowniczego. W Maździe zastosowano klasyczne, hydrauliczne
wspomaganie kierownicy, w Hondzie - elektryczne. Wydaje się, że układ hydrauliczny jest nieco lepszy w Maździe. Za to zmiana biegów w Hondzie to czysta przyjemność. Na dłuższe trasy bardziej komfortowym pojazdem jest Mazda, bowiem ma niższy poziom hałasu. Pojazd ten ma także wydajniejsze hamulce od Hondy.
Podsumowanie
Generalny importer Mazdy założył, że model 3 to auto
niszowe. Kosztuje 69 360 zł i w tym należy upatrywać przyczyny małej popularności tego auta w Polsce. Wysoka cena jest uzasadniona również bogatym wyposażeniem. Honda Civic ma tylko nieznacznie gorsze wyposażenie i kosztuje o 2460 zł mniej od Mazdy 3. W gruncie rzeczy oba auta reprezentują podobny poziom techniczny, dla nabywcy ważne jest raczej nasycenie sieci serwisowej i pozycja marki. Z tych powodów korzystniejsza jest oferta Hondy, a Mazdę wybiorą zapewne indywidualiści.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Mazda 3 | Honda Civic |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Mazda 3 5 drzwi | Honda Civic 5 drzwi |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1590 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 105/5500 | 110/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 145/4000 | 152/4300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 11,0 | 10,6 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,2 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 182 | 187 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,2 | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 300 | 370 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,0/9,3 | 5,5/8,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 442 x 176 x 147 | 428 x 171 x 150 |
Rozstaw osi (cm): | 264 | 268 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/6 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 69 360 | 66 900 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Mazda 3 Touring | Honda Civic ES |
poduszki powietrzne | 6 | 4 |
układ ABS | S | S |
układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | S/S | S/S |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
radio | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?