Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Megane II 1.5 dCi kontra C4 1.6 HDi

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski
Segment aut kompaktowych, spełniających najczęściej rolę samochodu rodzinnego, to oczko w głowie każdego producenta. Błąd w założeniach przy konstruowaniu takiego pojazdu może przynieść wymierne korzyści lub straty. Dlatego właśnie wygląd i funkcjonalność francuskich kompaktów nie jest dziełem przypadku.

 

Mimo że C4 wyjechało na europejskie drogi jesienią 2004 r., a Megane II powstał dwa lata

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

wcześniej (przed rokiem przeszedł restyling) obu rywali nie dzieli technologiczna przepaść. W Renault i Citroenie nadwozie oraz wnętrze to mieszanka nowoczesności i tradycji, tyle, że w każdym z nich występująca w odmiennych proporcjach.

 
Cechy szczególne
 

Bardziej konserwatywne pod tym względem jest Renault, choć to przecież ten producent przyzwyczaił nas do śmiałych i

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

nowatorskich rozwiązań. Jednak to Citroen stworzył bardziej oryginalny pojazd. W porównaniu do Xsary, to właściwie rewolucja. Zarówno linia nadwozia, jak i wnętrze całkowicie zrywa z poprzednikiem.

Megane II w chwili rynkowej premiery też wzbudził sensację, ale już wnętrze nie jest tak nowatorskie.

 

W C4 po raz pierwszy zastosowano nieruchomą kolumnę kierownicy, dzięki czemu kształt wystrzeliwanej podczas wypadku poduszki powietrznej kierowcy, można było optymalnie dobrać. Na kierownicy zgromadzono też przełączniki systemów audio, regulatora prędkości i tempomatu. Również najważniejsze zegary umieszczono inaczej, w środkowym panelu na dużym wyświetlaczu ciekłokrystalicznym.

 

Minusem deski rozdzielczej C4 jest niezbyt szczęśliwie umieszczony klakson - niby w kierownicy, ale w sytuacji awaryjnej możemy wcisnąć zupełnie inną jej część.

Pod tym względem wnętrze Megane II to stonowana, elegancka, pozbawiona ekstrawagancji konstrukcja. Wszystko jest tu na swoim miejscu - tradycyjne zegary znajdują się po stronie kierowcy, a obsługa przełączników jest intuicyjna. Do modnych gadżetów zaliczyć można kartę-kluczyk i hamulec ręczny, przypominający rozwiązanie znane z lotnictwa.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

W obu pojazdach ilość miejsca z przodu jest podobna. Z tyłu więcej miejsca na nogi jest w C4, natomiast Megane II zapewni lepszy komfort podróżowania wyższym pasażerom. Minimalnie większy bagażnik ma Renault, ale kształt jego klapy powoduje, że bardziej ustawny jest przedział bagażowy Citroena. Możliwości przewozowe obu pojazdów należą do średniej w tym segmencie.

 

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

Wyposażenie C4 i Megane nie jest ubogie, kontrola trakcji wymaga dopłaty u obu konkurentów, ale detale wyposażenia w postaci seryjnej klimatyzacji automatycznej i radioodtwarzacza dają lekką przewagę Citroenowi. C4 ma jeszcze coś ekstra - rozpylacz zapachów.

 
Silniki
 

Zarówno jednostka Citroena, jak i Renault pracuje pod maskami aut innych marek. Silnik 1.5 dCi jest odrobinę słabszy od motoru Citroena, ale osiągi i elastyczność tych silników jest podobna. Niewielkie różnice w spalaniu powodują, że o C4 i Megane śmiało można powiedzieć, że są oszczędne. Pod względem wyciszenia Renault zapewnia wyższy komfort ze względu na 6-stopniową skrzynie biegów. Na szczęście hałas we wnętrzu C4 jest odczuwalny dopiero przy dużych prędkościach, a kulturą pracy silnik nie ustępuje jednostce napędowej Megane.

 
Wrażenia z jazdy
 

W obu kompaktach nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Widoczność do przodu i na boki w jest bardzo dobra. Jedynie podczas cofania w Renault daje się we znaki niewielka szyba tylna.

Za to mocno ścięty tył pomaga w parkowaniu, co w przypadku Citroena z łagodnie schodzącą linią nadwozia, nie ułatwia tego manewru. Siedzenia Megane i C4 zapewniają dobre trzymanie boczne, siedziska są wygodne nawet podczas pokonywania dłuższych dystansów. Deski rozdzielcze obu samochodów są przyjemne dla oka, choć rozczarowuje trochę jakość plastików Citroena.

Właściwościami jezdnymi najbardziej zaskakuje Renault. Słynna francuska miękkość zawieszenia skojarzona została z odrobinę sportowym charakterem pracy amortyzatorów. Megane pewnie trzyma się drogi, nawet na ostrych łukach. Citroen C4 sprawuje się w zakrętach gorzej, a na nierównościach tylne zawieszenie nieprzyjemnie hałasuje.  
 
Podsumowanie
 

Renault Megane II i Citroen C4 to auta na wskroś nowoczesne. Renault jest jednak bardziej konserwatywne, a w Citroenie nie brakuje nowinek technicznych. Megane II w porównaniu do C4 jest mimo wszystko bardziej kontynuacją doświadczeń poprzednika. Tak naprawdę, oba kompakty znad Sekwany niewiele różnią się między sobą. Podobne założenia konstrukcyjne powodują, że rozstrzygająca będzie raczej opinia o marce, niż suche porównywanie parametrów. Cenowo nieco lepszy będzie Citroen, ponieważ firma stosuje spore rabaty.

 

 

 

Wybrane dane techniczne

 Renault Megane II

Citroen C4

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1461

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/4000

110/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

240/2000

260/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,1

11,2

Prędkość maksymalna (km/h)

185

192

Pojemność bagażnika (l)

330/1190

320/1023

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

4,2/5,8

4,3/6,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

421/178/146

426/177/146

Rozstaw osi (cm)

262,5

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł) z rabatem

71 000

68 800

 
Wybrane wyposażenie seryjne

 Renault Megane Dynamique

Citroen C4 SX Pack

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2900

3000

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna dwustrefowa

S/2000

-/S

Radioodtwarzacz z CD

2000

S

S- wyposażenie standardowe

 

 
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 Renault Megane II

Citroen C4

Przestronność wnętrza

+

 
Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 
Zużycie paliwa

                Remis

Wyposażenie

 +

Cena

 +

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty