Mercedes A

Samochody / Testy

Autor: Wawrzyniec Rozenberg

Liczba odwiedzin: 31692

Mercedes, znany z produkcji dużych, komfortowych i luksusowych aut, kilka lat temu zaskoczył konkurencję decydując się na produkcję małego i niedrogiego samochodu klasy A. Pomysł okazał się trafiony, chociaż debiut był nieudany...

Mercedes, znany z produkcji dużych, komfortowych i luksusowych aut, kilka lat temu zaskoczył konkurencję decydując się na produkcję małego i niedrogiego samochodu klasy A. Pomysł okazał się trafiony, chociaż debiut był nieudany - auto przewróciło się na zakręcie podczas tzw. testu łosia.

Na razie trudno przewidywać, jaki będzie popyt
na najmniejsze mercedesy, ponieważ na giełdzie
pojawiają się od niedawna i rzadko.
Fot Wawrzyniec Rozenberg

Do seryjnej produkcji weszło jednak ze zmianami korygującymi stabilizację na ostrych zakrętach. Zastosowano system kontroli trakcji ESP, który w razie potrzeby sprawuje kontrolę nad ruchem każdego z kół pojazdu. W tej klasie pojazdów było to pionierskie rozwiązanie - nie pierwszy więc raz Mercedes nadawał ton motoryzacyjnym nowinkom podnoszącym bezpieczeństwo. Innowacyjne zmiany sprawiły, że mercedes klasy A jest jednym z najbezpieczniejszych w swej klasie. Do kupna zachęca też niewysoka cena, przestronne wnętrze, dokładne wykończenie i niezłe osiągi.

Do wyboru jest kilka wersji wyposażenia oraz benzynowe silniki 1.4; 1.6 i 1.9 l o mocy 82, 102 i 135 KM oraz nowoczesny silnik wysokoprężny 1.7 l o mocy 60 lub 90 KM. We wszystkich wersjach, obok seryjnej, 5-stopniowej skrzyni biegów, oferowany jest system przełączania biegów z automatycznym sprzęgłem lub w pełni zautomatyzowana, 5-stopniowa skrzynia przekładniowa.

Na giełdzie najmniejsze mercedesy pojawiają się na razie sporadycznie, głównie z silnikami 1.4 l i wysokoprężnym 1.7 l. Trudno przewidywać, czy będzie na nie taki popyt, jak na inne pojazdy ze znakiem mercedesa. Na razie tylko wiadomo, że auta klasy A będą droższe od konkurencji. Za jakość i markę trzeba płacić.

Zdaniem mechanika
Jacek Rusiecki, dyrektor serwisu BMG w Gdyni
- Silnik wysokoprężny o poj 1.7 litra jest doskonały, sprawdzony również w modelach vaneo. Serwisowane przez nas mercedesy klasy A mają już nawet ponad 200 tys. km przebiegu i nie okazują oznak zużycia. Należy jednak zwracać uwagę na jakość tankowanego paliwa. Wszelkie domieszki obniżają trwałość układu napędowego. Warto zaopatrywać się w paliwo na stacji nie budzącej żadnych podejrzeń. Natomiast wszelkie naprawy lepiej wykonywać w warsztatach posiadających odpowiedni sprzęt. System elektroniczny auta sygnalizuje, kiedy trzeba dokonać przeglądu i wymiany oleju. Najczęściej między 20 a 25 tys. km. Zależy to od liczby zimnych rozruchów, a nie od dynamicznej jazdy. Olej musi być taki, jak w instrukcji. Nie polecam żadnych zamienników. Przy kupnie używanego mercedesa najważniejsza jest książka kolejnych przeglądów technicznych. Bez tej dokumentacji ryzyko niezbyt dobrego zakupu staje się realne.

Zalety i wady
+ Wygodne wnętrze
+ Duży komfort jazdy
+ Wysoka jakość wykonania
- Ograniczony komfort resorowania
- Wysokie ceny części i serwisu
- Duże ryzyko kradzieży

Konkurencja na giełdzie

Audi A 6 1.9 D 1996 r.
Ford Focus 1.6 2002 r.
Mazda 626 2.0 2000 r.
Mercedes C 220 2.2 D 1996 r.
Mercedes E 210 2.9 D 1995 r.
Nissan almera 2.2 D 2000 r.
Opel vectra 1.8 2002 r.
Skoda octavia 1.9 D 2002 r.
Toyota avensis 1.6 2002 r.
VW passat 1.9 D 2000 r.

Ceny fabrycznych części zamiennych

Zderzak przedni 575 zł
Reflektor 762 zł
Łożysko piasty przedniego koła 137 zł
Łańcuszek rozrządu 143 zł
Klocki hamulcowe komplet przód 299 zł
Tarcza hamulca przedniego koła 209 zł
Filtr oleju 36 zł
Filtr powietrza 90 zł
Amortyzator przedni 460 zł

Dane techniczne

Model Mercedes A 170 D
Wymiary (mm) 3560 x 1720 x 1270
Rozstaw osi (mm) 2425
Rozstaw kół (mm) 1500 przód, 1440 tył
Masa własna (kg) 1080
Dopuszczalna masa (kg) 1520
Objętość bagażnika (cm sześc.) 350
Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry
Pojemność (cm sześc.) 1698
Moc 90
Stopień sprężenia 19,5
Zawieszenie przednie wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy i sprężyna śrubowa
Zawieszenie tylne wielowahaczowe ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczy wspomaganie w seryjnym wyposażeniu
Rozpędzanie 0-100 km/godz. 12,5 sek.
Prędkość maksymalna (km/godz.) 175
Zużycie paliwa przy 120 (km/godz.) (l) 4,1
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l) 6,2

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Brak komentarzy - napisz pierwszy