Mercedes-Benz – historia marki

Mariusz Michalak
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz to jedna z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Jej historia zaczęła się ponad 100 lat temu, a początek dali jej Karl Benz i Gottlieb Daimler.
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Mężczyźni niezależnie od siebie pracowali nad modelem pojazdu. W grudniu 1883 roku Benz założył w Mannheim firmę Benz & Co, natomiast w listopadzie 1890 roku powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) należąca do Gottlieba Daimlera. Dwa lata po założeniu przedsiębiorstwa, Benz skonstruował silnik, który odpowiadał za napęd pojazdu trójkołowego. Jazda próbna zakończyła się zderzeniem ze ścianą. Gottliebowi Daimlerowi w pracach projektowych pomagał Wilhelm Maybach. Za cel postawili sobie udoskonalenie silnika Augusta Otto. W 1883 roku opatentowali szybkoobrotowy silnik spalinowy, a dwa lata później posłużył on za napęd jednośladu. 

Podróż Berthy Benz

Benz Patent Motorwagen TYP I 1885 / Fot. Mercedes-Benz
Benz Patent Motorwagen TYP I 1885 / Fot. Mercedes-Benz

Ważną rolę w rozpowszechnieniu wynalazku Benza odegrała jego żona Bertha. W 1888 roku postanowiła wybrać się w podróż z Mannhaim, gdzie znajdowała się pracownia jej męża, do oddalonego o 80 kilometrów Pforzheim. Trasę w tajemnicy przed mężem pokonała trójkołowym pojazdem, a w paliwo zaopatrywała się w aptekach. Po dotarciu do celu, Karl Benz otrzymał telegram o powodzeniu wyprawy, a pod wpływem uwag Berthy wprowadził m.in. niski bieg, dzięki któremu możliwe było pokonywanie wzniesień.

W roku 1893 powstał Benz Viktoria, a w 1894 model Velo, który był pierwszym pojazdem Benza wytwarzanym na skalę przemysłową. Firma rozpoczęła produkcję pojazdów użytkowych, a w 1895 powstał pierwszy autobus.

Rozwój firmy Daimlera

Co w tym czasie dzieje się z przedsiębiorstwem Daimlera? Zajmuje się ono produkcją nie tylko samochodów, ale wytwarza również łodzie i eksperymentuje ze sterowcami. Daimler i Maybach w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku opatentowali silnik widlasty, a skonstruowali także 4-biegową skrzynię biegów i 4-cylindrową jednostkę napędową. Pierwszy samochód, którym był model Phoenix, pokazali w 1897 roku

Nazwa Mercedes

Wiele osób pewnie zadaje sobie pytanie skąd się wzięła nazwa Mercedes. Otóż odpowiedź na nie związana jest z córką austriackiego honorowego wicekonsula w Monako. Emil Jellinek kupił jeden z samochodów Daimlera. Po tym jak auto wzbudziło duże zainteresowanie, zamówił kolejne cztery egzemplarze i sprzedał je z zyskiem. Wkrótce zaczął zamawiać kolejne i zastrzegł sobie, że chce posiadać monopol na ich sprzedaż w Austro-Węgrzech, we Francji, Belgii i Ameryce. To jednak nie wszystko. Dodatkowo chciał sprzedawać je pod nazwą Mercedes, czyli pod nazwą która została nadana na cześć jego córki.

Pierwsze pojazdy Mercedesa

Mercedes Simplex 37/70 PS 1907 / Fot. Mercedes_Benz
Mercedes Simplex 37/70 PS 1907 / Fot. Mercedes_Benz

Dzięki temu w 1901 roku pojawił się pierwszy pojazd o nazwie Mercedes, a rok później zadebiutował model Sphinx. Pierwszym Mercedesem był model 35 PS. Posiadał on czterocylindrowy silnik o pojemności prawie 6 litrów i mocy 35 KM. Cechował się szerokim rozstawem osi, nisko położonym środkiem ciężkości i pochyloną kolumną kierownicy. Charakteryzował się także chłodnicą typu „plaster miodu”, która stała się znakiem rozpoznawczym marki. Następnie, aby rozszerzyć swoją ofertę wprowadzone zostają modele Simplex. Auto ważyło 900 kg i rozwijało maksymalną prędkość 80 km/h.

Potem jak w 1907 roku kierownictwo biura konstrukcyjnego spółki DMG przejął syn Gottlieba Daimlera – Paul, Amerykanin Charles Knight zaprojektował dla niego jednostkę sterowaną suwakami. Silnik nie miał zaworów i rozwijał pełną moc przy bardzo niskich obrotach. Auto wykorzystujące taki motor nazwano Knight 16/45 PS, ale nie cieszyło się one popularnością i zakończono jego produkcję w 1926 roku.

Ferdynand Porsche został naczelnym konstruktorem firmy, zastępując Paula Daimlera. Wtedy powstał model 24/100/140PS wyposażony w jednostkę sześciocylindrową i potężny silnik o pojemności ponad sześciu litrów. Pojazd zadebiutował w Berlinie na targach motoryzacyjnych w grudniu 1924 roku. Tuż po nim pojawiła się druga wersja tego 6-cylindrowego samochodu – model 400, o pojemności 4 litrów, oznaczony symbolem 15/70/100. Sukcesem okazał się także model 630K zaprezentowany w 1926 roku.

Benz i Daimler łączą swoje siły

Mercedes SSK Trossi Roadster 1930 / Fot. Mercedes-Benz
Mercedes SSK Trossi Roadster 1930 / Fot. Mercedes-Benz

Dotychczas zarówno Karl Benz i Gottlieb Daimler i ich przedsiębiorstwa rywalizowały ze sobą w walce o klientów. Trudności ze zbytem pojazdów nastąpiły po pierwszej wojnie światowej, a w 1924 roku, aby przezwyciężyć kryzys przedsiębiorstwa zawarły porozumienie. Na jego mocy zobowiązywały się do zaprzestania konkurencji i rozpoczęły współpracę. Dwa lata późnij dochodzi do fuzji i powstaje firma Daimler-Benz A.G. Współpraca ta okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji, gdyż firmy w takim połączeniu przetrwały aż do 1998 roku.

Model K z 1926 roku okazał się ich pierwszym autem. Następnie powstaje Mercedes SSK i SSKL, których projektantem był Hans Nibel. Oprócz typowo sportowo wersji, istniały także kabriolety oraz seryjne modele z nadwoziem przystosowanym do rajdów.

Auto Hitlera

Mercedes-Benz 260 Diesel 1938 / Fot. MartinHansV, http://commons.wikimedia.org/wiki/Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 260 Diesel 1938 / Fot. MartinHansV, http://commons.wikimedia.org/wiki/Mercedes-Benz

Sławę zyskał model 18/80PS w odmianie Nurburg 460 z 1928 roku, za którego napęd odpowiadał rzędowy, ośmiocylindrowy silnik o pojemności skokowej 4622 cm3 i mocy maksymalnej 80 KM przy 3400 obr./min. W 1930 roku papież Pius XI otrzymał Mercedesa Nurburg jako prezent od Daimlera-Benza.

W latach trzydziestych produkowane są roadstery 500 K i 540 K. Popularność zyskał także model 770 nazwany Grosser Mercedes, którego pierwsza generacja powstawała od 1930 do 1938 roku. Była to luksusowa limuzyna, którą przemieszczał się m.in. Adolf Hitler. Pierwszym modelem, który seryjnie produkowano z silnikiem diesla był Mercedes 260D powstający od 1936 roku do 1940 roku. Dieslowski silnik miał pojemność 2,5 litra i 45 KM, a auta sprawdziły się jako taksówki.

W 1937 roku pojawia się model 320, który oferowany był w wersji coupe i kabriolet. Początkowo samochód miał silnik o pojemności 2,9 litra, ale zwiększono ją do 3,4 litra. Auto było produkowane także podczas II wojny światowej, a część z nich trafiła do niemieckiej armii.

Lata powojenne

Mercedes 300SL / Fot. Mercedes-Benz
Mercedes 300SL / Fot. Mercedes-Benz

Marka szybko podnosi się po II wojnie światowej i w 1947 roku wypuszcza model 170, który miał silnik o pojemności 1767 cm3, cztery cylindry i moc 52 KM. Autem zupełnie innym jak poprzednie modele okazał się Mercedes 300 – limuzyna powstała na ramie ze skrzyżowanymi belkami poprzecznymi. Samochód został wyposażony w trzylitrowy silnik sześciocylindrowy o mocy 115 KM, a specjalną wersją samochodu jeździł Konrad Adenauer. Po tym jak zakończyła się produkcja modelu 300, pojawia się Mercedes 219. Producent obniżył jakość jego wykonania, tak by zmniejszyć cenę i konkurować z Oplem.

15 czerwca 1951 roku zdecydowano o powrocie na tory wyścigowe, co przyniosło już w latach pięćdziesiątych dwa tytuły mistrza świata Formuły 1. W lutym 1954 roku pojawia się model 300 SL z charakterystycznymi „skrzydlatymi” drzwiami, które otwierały się do góry razem z fragmentami dachu. W marcu 1957 roku do produkcji wszedł model 300 SL Roadster, a jeździł nim m.in. Elvis Presley.

Kultowe auta Mercedesa

Mercedes 300 E Haslbeck W124 / Fot. Mercedes-Benz
Mercedes 300 E Haslbeck W124 / Fot. Mercedes-Benz

Mercedes produkował wiele aut, które stały się kultowymi pojazdami. Warto wymienić tutaj model W116 z roku 1972 będący pierwszą generacją klasy S. W latach 1975-1986 powstaje Mercedes W123, zwany popularnie „beczką”. Lata 80-XX wieku to debiut modelu 190, który produkowany był w latach 1982-1993 i został zastąpiony przez klasę C. Następnie powstaje popularny Mercedes W124, który produkowany był do 1997 roku. Po nim na rynku pojawia się model W210, w roku 2002 zastąpiła go wersja W211, a w 2009 W212. To właśnie te modele określane są mianem klasy E.

Firma ma również za sobą nieudany mariaż z amerykańskim Chryslerem. Do połączenia obu przedsiębiorstw dochodzi w 1998 roku. Amerykańska firma przynosiła niemieckiemu koncernowi straty, dlatego też Mercedes pozbył się udziałów Chryslera w 2007 roku

Obecnie Mercedes produkuje takie modele jak klasa A, B, C czy E. W klasie SUV-ów dostępny jest model GLK, a od 1979 roku powstaje terenówka Mercedes G.

Wybrane daty z historii marki Mercedes-Benz

1883 – Karl Benz zakłada w Mannheim firmę Benz & Co

1883 – Gottlieb Daimler**i Wilhelm Maybach patentują szybkoobrotowy silnik spalinowy

1885 – Benz skonstruował silnik, który odpowiadał za napęd pojazdu trójkołowego

1888 – podróż Berty BenzzMannhaim do oddalonego o 80 kilometrów Pforzheim

1890 – Gottlieb Daimler**w Cannstatt zakłada przedsiębiorstwo Daimler-Motoren-Gesellschaft

1894 – Benz Viktoria

1894 – model Velo Benza**

1897 – Phoenix Daimlera i Maybacha

1901 – pierwszy samochód pod nazwą Mercedes

1901 – powstaje model Sphinx

1902 – Mercedes Simplex

1924 – Mercedes 24/100/140PS

1926 – powstaje firma Daimler-Benz A.G

1926 – Mercedes 400

1926 – Mercedes SSK**

1928 – Mercedes**18/80PS

1930 – Mercedes 770

1934 – Mercedes 500K i 540K

1936 – Mercedes 260D

1937 – Mercedes 320

1951 – Mercedes 300

1954 – Mercedes 219

1954 – Mercedes 300SL

1957 – Mercedes 300 SL Roadster

1972 – Mercedes W116**

1975 – Mercedes W123

1979 – Mercedes Klasy G

1982 – Mercedes W190

1984 – Mercedes W124** 

1993 – Mercedes W202

1995 – Mercedes W210

1996 – Mercedes klasy SLK

1996 – Mercedes klasy M

1997 – Mercedes W168

1998 – Mercedes wykupuje udziały Chrystlera

2004 – Mercedes CLS

2005 – Mercedes klasy B

2007 – sprzedaż udziałów Chryslera

2008 – Mercedes klasy GLK**

2009 – Mercedes W212

2010 – Mercedes SLS AMG

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty