Mercedes-Benz klasy A 180 CDI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczną budowę z podwójną podłogą, wzorowaną na poprzednim modelu.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczną budowę z podwójną podłogą, wzorowaną na poprzednim modelu.
Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza samochodem prestiżowym. Jej nowa generacja została jednak opracowana solidnie i bez oszczędzania.

Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza autem prestiżowym. Ale dołożono starań, żeby żadna "niedoróbka" nie podważyła wiarygodności marki. Nowa generacja klasy A została opracowana solidnie i bez oszczędzania.

Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczną budowę z podwójną podłogą, wzorowaną na poprzednim modelu.
Fot. Ryszard Polit: Nowy Mercedes-Benz klasy A ma charakterystyczną budowę z podwójną podłogą, wzorowaną na poprzednim modelu.

 

W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja klasy A przedstawia zupełnie inną jakość. Przy zachowaniu dotychczasowej koncepcji pojazdu, zmieniono wiele rozwiązań, z korzyścią dla auta. Jeździliśmy egzemplarzem z 5-drzwiowym nadwoziem napędzanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM.

Fot. Ryszard Polit: Wysokoprężny silnik 2 l o mocy 109 KM sprawia korzystne wrażenie  - jest elastyczny i oszczędny.
Fot. Ryszard Polit: Wysokoprężny silnik 2 l o mocy 109 KM sprawia korzystne wrażenie - jest elastyczny i oszczędny.

 

Cechy szczególne

 

W nowej klasie A całkowicie zmieniono wnętrze. Teraz materiały są wyższej jakości i zupełnie inaczej, nowocześniej wygląda tablica przyrządów. Kabina pasażerska jest przestronna, również na tylnej kanapie, co trzeba pochwalić, biorąc pod uwagę niewielką długość pojazdu. Bagażnik ma dużą objętość 435 l. W nowym aucie

Fot. Ryszard Polit: Zaletą klasy A jest dość przestronne wnętrze, biowąc pod uwagę długość pojazdu – 384 cm.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą klasy A jest dość przestronne wnętrze, biowąc pod uwagę długość pojazdu – 384 cm.

zachowano charakterystyczną dla tego modelu konstrukcję z podwójną podłogą. Dzięki temu uzyskano wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Wygląda jednak na to, że przy opracowywaniu nowego modelu zwrócono szczególną uwagę na własności jezdne. Klasa A ma teraz nowo opracowaną tylną oś, amortyzatory o zmiennej charakterystyce i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.  

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik z turbosprężarką z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM i zasilany jest układem common rail. To jeden z mocniejszych

Fot. Ryszard Polit: W nowym modelu gruntownie zmieniono wystrój wnętrza i tablicę przyrządów. Duża ilość przycisków na konsoli środkowej robi imponujące
Fot. Ryszard Polit: W nowym modelu gruntownie zmieniono wystrój wnętrza i tablicę przyrządów. Duża ilość przycisków na konsoli środkowej robi imponujące wrażenie.

punktów samochodu. Zużywa mało paliwa, średnio 6 l na 100 km, a przy tym zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią przekładniową.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dobre własności jezdne są "oczkiem w głowie" konstruktorów klasy A. W zawieszeniu przednim wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, ale tylną oś opracowano od początku. Ma ona kształt paraboli i współpracuje z drążkami Watta oraz amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana np.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 435 l. Po prawej stronie jest zamykany schowek.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 435 l. Po prawej stronie jest zamykany schowek.

układem elektronicznym. Na wszelki wypadek seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, pojazd ma całkiem przyzwoite własności jezdne, również dzięki ingerencji układu ESP, a przechyły nadwozia są do przyjęcia. Układ kierowniczy jest czuły na ruchy kierownicą. Ze względu na stosunkowo niewielki rozstaw osi i dość sztywne zawieszenie, komfort jazdy po naszych drogach nie jest zbyt wysoki, a zmiana charakterystyki amortyzatorów niewiele pomaga. Dzięki

Fot. Mercedes-Benz: Najpoważniejszą zmianą w podwoziu jest nowa, paraboliczna oś tylna współpracująca z drążkami Watta. Amortyzatory mają dwie charakterystyki
Fot. Mercedes-Benz: Najpoważniejszą zmianą w podwoziu jest nowa, paraboliczna oś tylna współpracująca z drążkami Watta. Amortyzatory mają dwie charakterystyki pracy – to nowość w tej klasie aut.

umieszczeniu dość wysoko siedziska kierowcy widoczność jest bardzo dobra. Skuteczne jest też wyciszenie wnętrza i wydajny układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Nowa klasa A została opracowana z dużą uwagą. Biorąc pod uwagę plany producenta, można uznać, że małe modele będą odgrywać coraz większą rolę. Być może dlatego nowa generacja klasy A sprawia korzystniejsze wrażenie od poprzedniej, z powodu chociażby lepszych materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Pojazd ten ma kilka nietypowych rozwiązań technicznych, których serwisowanie może być kosztowne,

Fot. R. Polit
Fot. R. Polit

np. amortyzatory. Zachowano jednak kapitalną zaletę tego auta - pojemne wnętrze przy małej długości.

  

Prototyp małego Mercedesa z napędem na przednie koła pokazano w 1996 r., a produkcję rozpoczęto w 1998 r. Mercedes-Benz klasy A przewrócił się podczas omijania przeszkody, czym rozsławił tzw. test łosia i układ stabilizacji toru jazdy ESP, który zaczęto montować seryjnie. Nowością była też budowa pojazdu z podwójną podłogą. Sprzedano ok. 1,1 mln sztuk tego modelu.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,7

Prędkość maksymalna (km/h):

186

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

435

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

54

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

384 x 176 x 159

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/2

Cena (zł):

85 200

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Biorąc pod uwagę długość pojazdu, we wnętrzu jest sporo miejsca.  

Silnik

****

Dobra elastyczność, niskie zużycie paliwa. 

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania klasy A jest typowa dla aut kompaktowych. 

Dynamika

****

Dobra dynamika, wystarczająca do poruszania się w mieście i na trasie.  

Zużycie paliwa

****

W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 6,5 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

*****

Oryginalna konstrukcja auta. 

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. 

 

Wyposażenie seryjne:

Mercedes-Benz A 180 CDI        

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja

O

Radio

O

 

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty