Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes E Kompressor

Krzysztof Franek
Historia mercedesów klasy E sięga 1947 r., czyli ma już 55 lat, chociaż nie zawsze auta te nosiły taką nazwę. Za to zawsze budziły podziw.

Podobnie jest z najnowszym modelem E-klasy, który zwraca uwagę nie tylko dynamiczną sylwetką, ale także podwyższonym komfortem oraz innowacyjną technologią.

Mercedes E Kompressor

Na przykład specjalnie dla klasy E opracowano półaktywne zawieszenie pneumatyczne Airmatic Dual Control, które należy do standardowego wyposażenia wersji E 500 oraz E 55 AMG, a w pozostałych wersjach montowane jest na życzenie. Pozwala ono mknąć po nierównościach drogi bez uszczerbku dla dynamiki jazdy. Układ elektroniczny utrzymuje zawieszenie pojazdu na stałym poziomie.
System hamulcowy Sensotronic Brake Control (SBC) to szczytowe osiągnięcie w tej dziedzinie. Reaguje jak układ elektroniczny - po wciśnięciu pedała hamulca, czujniki rozpoznają sytuację, a komputer rozkłada konieczną siłę hamowania na poszczególne koła, co znacznie skraca drogę hamowania. Układ ten wspomaga również optymalnie działanie takich systemów jak ESP, ASR, ABC oraz BAS.
Mercedes klasy E może być wyposażony w jeden z pięciu silników benzynowych i trzech wysokoprężnych. Te ostatnie to: 220 CDI, 270 CDI i 320 CDI. Z silników benzynowych mamy wybór od E 55 AMG, przez E500, E320, E240 po E200 Kompressor. Razem z Czytelnikami testowaliśmy model z automatyczną skrzynią biegów.
Posiada silnik 4-cylindrowy w układzie R o pojemności 1796 ccm. Przy 5500 obrotach na minutę osiąga maksymalną moc 163 KM (120 kW), natomiast nominalny moment obrotowy 240 Nm uzyskuje w przedziale 3000-4000 obrotów. Przyspiesza od 0 do 100 km na godzinę w 9,6 sekundy i potrafi rozpędzić się do 230 km/h. Według danych fabrycznych auto spala na 100 km w mieście 11,6 l benzyny super bezołowiowej, 6,1 l poza miastem. Średnio to 8,4 l.
Klasa E charakteryzuje się piękną i elegancką stylistyką karoserii. Profil tego modelu ma bardzo dynamiczną linię, przypominającą napięty łuk. W sumie E-klasa ma 4.818 mm długości (z hakiem holowniczym 4.920 mm), szerokość (bez lusterek) 1.822 mm, wysokość 1.452 mm. Rozstaw osi - 2.854 mm, a rozstaw kół wynosi 1.577 mm z przodu i o 7 mm mniej z tyłu. Bagażnik ma 540 l pojemności, którą można powiększyć przez położenie tylnych oparć.
Przy wysiadaniu z samochodu fotel samoczynnie się odsuwa, a kierownica podnosi i tak pozostaje podczas postoju. Po zajęciu miejsca na powrót fotel i kierownica samoczynnie wracają do zakodowanych poprzednim ustawieniem miejsc. Poziom luksusu zależy od wersji, ale elegancka tablica rozdzielcza, konsola środkowa, podłokietniki z przodu i z tyłu należą do standardu.
Ale jeszcze ważniejsze są udogodnienia, mające wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. W wyposażeniu standardowym klasy E znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki nadokienne, regulowane zagłówki foteli z przodu i z tyłu, pięć 3-punktowych pasów bezpieczeństwa z regulowanymi napinaczami, zintegrowane zabezpieczenie przed zderzeniem bocznym, czujniki przyspieszenia, wskaźnik zużycia klocków hamulcowych. Do spraw bezpieczeństwa należy również alarm antywłamaniowy, zabezpieczenie wnętrza pojazdu, immobilizer z centralnym zamkiem, sterowanym pilotem.
Znacznie komfort użytkowania auta podnoszą takie urządzenia, jak elektryczne podnośniki szyb, dwupoziomowa regulacja kierownicy, komputer pokładowy, wyświetlający podstawowe dane, czujnik deszczu, samoczynnie uruchamiający wycieraczki, zintegrowana antena radiowa, lusterka zewnętrzne podgrzewane i elektrycznie regulowane, wskaźnik temperatury zewnętrznej, światła do czytania dla tylnych siedzeń, filtr przeciwpyłkowy, elektryczna regulacja wysokości i nachylenia oparć foteli przednich, automatyczna klimatyzacja, podgrzewany układ spryskiwaczy szyb. Wiele funkcji zlokalizowano na kole kierownicy, by nie trzeba było odrywać od niej rąk. Osłona przeciwsłoneczna ma lusterko kosmetyczne, wszystkie szyby są izotermiczne, zamek otwiera się centralnie pilotem na podczerwień, ładunek w bagażniku można mocować i tam również znajduje się gniazdko 12-woltowe. Wykończenie wnętrza jest z drewna eukaliptusowego. Do standardu należy radio MBAudio 20CC. Przy wysiadaniu, po otwarciu drzwi oświetla się podłoże.
Auto w podstawowej wersji kosztuje brutto około 160 tys. zł.
Dziękujemy DaimlerChrysler Automotive Polska Sp. z o.o. Centrum Sosnowiec za udostępnienie auta do testów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty