Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mercedes Vaneo 1.7 CDI

Grzegorz Koźmiński
Testujemy Mercedesa Vaneo 1.7 CDI, który pojawił się w salonach kilka tygodni temu.

Mercedes Vaneo został stworzony z myślą o rodzinnych wyjazdach. Swą rolę auta familijnego spełnia znakomicie, a przy tym jest jednocześnie samochodem eleganckim i nie pozbawionym własnego stylu.

Mercedes Vaneo 1.7 CDI

Stylistyka
Rodzinnemu mercedesowi nie można odmówić elegancji i niepowtarzalnego stylu. Jego klasyczna linia przypomina inny produkt niemieckiej firmy - mercedesa klasy A. Jedyne co może nie wszystkim się podoba, to nieproporcjonalna budowa vaneo (stosunkowo niewielka część przednia auta mocno kontrastuje z masywnym i rozbudowanym tyłem samochodu).
Wewnątrz natomiast mercedesowi nie mogę nic zarzucić. Typowa dla tej marki ergonomia i doskonała jakość wykonania nie budzi żadnych zastrzeżeń. Dobrze widoczne zegary, przełączniki w zasięgu rąk kierowcy to niezaprzeczalne atuty doskonale zaprojektowanego wnętrza.
Silnik
Jednostka testowanego samochodu to silnik turbodoładowany o mocy 91 KM. Moim zdaniem jest to trochę zbyt słaby motor do tak dużego auta. Podczas jazdy wyraźnie czuć, że vaneo ma problemy z szybkim przyspieszaniem. Auto rozpędza się powoli, a dopiero na wyższych obrotach nabiera werwy. To jednak niestety wiąże się ze zwiększeniem zużycia paliwa.
Także zużycie paliwa pozostawia nieco do życzenia. W naszym teście po przejechaniu 600 km zapaliła się kontrolka rezerwy, co oznacza, że średnio vaneo spalił około 8 litrów ropy na 100 km. Producent podaje jednak, że średnie zużycie paliwa wynosi niecałe 6 l/100 km. Rozbieżność między wynikami może jednak wynikać z tego, że mercedesem jeździłem głównie w mieście, a wtedy spalanie jest wyższe.
Układ jezdny
Żadnych mankamentów nie stwierdziłem w działaniu zawieszenia i układu kierowniczego. Szczególnie ten drugi spisuje się znakomicie. Auto prowadzi się pewnie i szybko reaguje na wszelkie polecenia kierowcy. Układ wspomagania również pracuje bez zarzutu i sprawia, że mimo dużych rozmiarów mercedesem vaneo łatwo jest manewrować na parkingu.
Sztywność zawieszenia jest dobrana adekwatnie do wielkości samochodu. Ponieważ vaneo jest stosunkowo wysokim autem (a przy tym wąskim) producent musiał zastosować dość twarde zawieszenie, aby uniknąć niebezpiecznych przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Cierpi na tym niestety komfort jazdy, gdyż pasażerowie odczuwają każdą nierówność nawierzchni.
Bezpieczeństwo
Mercedes vaneo to z pewnością jeden z najbezpieczniejszych samochodów w tej klasie. Po raz pierwszy zastosowano w nim rewolucyjną koncepcję budowy podwozia. Otóż płyta podłogowa składa się z dwóch warstw oddalonych od siebie o około 30-40 cm. Zwiększa to sztywność nadwozia, a co za tym idzie zwiększa poziom bezpieczeństwa podczas zderzenia.
Dodatkowo zadbano o wyposażenie auta w elementy zwiększające bezpieczeństwo. W podstawowej wersji tego modelu znajdziemy między innymi poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz układ hamulcowy z systemami ABS i ASR oraz system wspomagania hamowania (BAS).
Ceny mercedesa vaneo 1.7 CDI (netto w zł)

WersjaCena
Trend71 300-76 000
Family77 700-82 200
Ambiente81 100-83 500
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty