Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miejski crossover

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Kia Soul wzbudzała zainteresowanie już jako prototyp, dziś oglądają się za nią przechodnie.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Trzeba przyznać, iż Koreańczycy wykazali się nie lada odwagą wprowadzając na rynek wersję niewiele odbiegającą od prototypów wystawionych w Paryżu i Detroit. Dokładnie rzecz ujmując nie zmieniła się linia nadwozia auta, w środku różnice są już zdecydowanie większe, bo kto chciałby mieć wolant ze statku kosmicznego zamiast tradycyjnej kierownicy?

Od dwóch lat w Kii za stylistykę nowych modeli odpowiada Peter Schreyer, który wcześniej pracował dla Volkswagena. Dobra robota - tak można powiedzieć o najnowszym dziele zatytułowanym Soul. Design auta zgodny jest z tym, co gra w duszy głównego projektanta Kia, a są to świetne kawałki.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Nowy model, który wszedł u nas do sprzedaży zaszeregowano do grupy niedrogich miejskich crossoverów. Wymiary auta są kompaktowe, liczy 410 cm długości, 179 cm szerokości i jest wysokie na 161 cm. W rzeczywistości okazuje się obszerniejsze niż wynikałoby to z geometrii.

Oryginalna stylistyka, na którą składa się wznosząca ku tyłowi linia okien bocznych i jednocześnie opadająca w tym samym kierunku linia dachu powodują, iż mamy do czynienia z trapezem, którego dłuższy bok stanowi szyba przednia, krótszy - słupek C. Wysunięte nadkola i wąska tylna szyba tworzą wrażenie, jakby przed nami jechał Jeep, a nie kompaktowy crossover. Ten sam efekt osiągnięto z przodu, Soul ma drapieżny wygląd, który wzmacniają plastikowe nakładki na zderzaki typu SUV.

Wnętrze zaprojektowane jest równie ciekawie, choć w pierwszym momencie drażni nadmiar

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

plastiku na drzwiach. Trzy duże okrągłe zegary, podświetlone na biało są czytelne, mniej przejrzysty jest natomiast podświetlony na czerwono wyświetlacz centralny. Obsługa radia czy klimatyzacji jest intuicyjna, całość robi pozytywne wrażenie, tak pod względem designu jak i wykonania. Na uwagę zasługuje świetna pozycja za kierownicą, fotele dobrze trzymają plecy, są twarde, ale anatomicznie wyprofilowane. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, pod ręką jest także dźwignia zmiany biegów, które wchodzą lekko (przekładnia 5-biegowa).

Zawieszenie crossovera jest twarde, dzięki czemu nie przechyla się on na zakrętach. Ale ma minusy: słabo wybiera nierówności i każdej napotkanej dziurze na jezdni towarzyszy nieprzyjemny stukot. Do elektrycznego, progresywnego wspomagania kierownicy trzeba się

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

przyzwyczaić, ale działa poprawnie.

Gama jednostek napędowych obejmuje dwa silniki. Pierwszy to 128-konny, turbodoładowany diesel o pojemności 1,6 litra. Rozwija moc 128 KM oraz moment obrotowy 260 Nm. Drugi to benzynowy silnik 1,6 litra z układem zmiennych faz rozrządu. Aluminiowa jednostka wytwarza moc 124 KM przy 6300 obr./min oraz moment obrotowy 156 Nm przy 4200 obr./min. Ta właśnie jednostka pracowała pod maską testowanego przez nas auta.

Wrażenia? Są pozytywne, choć silnik mógłby być nieco cichszy na wysokich obrotach. Z uwagi na niewielką masę Soul przyspiesza do setki w 11 sekund i osiąga prędkość maksymalną bliską 180 km/h. Zużycie paliwa, przy spokojnej jeździe, nie przekracza w mieście 8 litrów. Z parkowaniem krótkiego auta nie ma kłopotów, pomagają w tym czujniki umieszczone w zderzakach (w opcji). Crossover ma napęd przedni i raczej nie przewiduje się 4x4.

Kia Soul sprzedawana jest w trzech poziomach wyposażenia: M, L i XL. Opisywana tutaj wersja L kosztuje 50 500 zł. Jeszcze taniej, bo 46 900 zł kosztuje wersja M, ale nie ma w niej np. aluminiowych felg, bez których nie obędzie się przecież żaden crossover. W standardzie, w obu wersjach, są ABS i ESP. Oprócz dwóch poduszek przednich są boczne i kurtynowe oraz aktywne zagłówki przednie. Seryjny system audio (CD,MP3) uzupełnia port USB i złącze AUX, do których wepniemy ulubione elektroniczne gadżety.

Wkrótce można będzie też zamówić elementy nadające autu indywidualny styl, m.in. naklejki i nakładki na zderzaki.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty