Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mini Paceman

Michał Kij
Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini
Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini
Ten model jest siódmą już odmianą malucha dla elit. Wywodzi się z samochodu, któremu wszyscy, oprócz menedżerów BMW przepowiadali katastrofę.

Mini Countryman wydawał się tak dobrym pomysłem jak bambosze z kolcami, ale o dziwo, znalazł amatorów i to sporo.

Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini
Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini

Czworo drzwi, obszerne wnętrze, napęd czerech kół – na tym samym wypłynął „morderca sportowej legendy” Porsche Cayenne. Wyszło na to, że Countryman świetnie się odnalazł w tłumie małych aut do wszystkiego.

Teraz projektanci wykonali karkołomny piruet i rozrośniętego, pięciodrzwiowego hatchbacka zawrócili w stronę tradycyjnego Mini. Tak powstał samochód, który firma nazywa „Sports Activity Coupé”. Innymi słowy kolejny crossover z oznakami ADHD. Dla tubylców miejskiej dżungli zorientowanych, gdzie zdobyć najsłodsze eklerki i skąd zaczerpnąć łyk najlepszej kawy. Zwinny i szybki, zawsze gotowy zająć najlepsze miejsce do parkowania.

Trzydrzwiowa karoseria ma rysy Countrymana, ale pojedyncza para drzwi i mocno ścięty dach zakończony spojlerem dodają jej energii. Dach może być biały, czarny lub nudny, czyli w kolorze nadwozia. Zwężające się boczne okna i pierwsze w dziejach Mini poziome światła tylne rozciągają i wysmuklają krępą sylwetkę. Nietrudno zobaczyć w Pacemanie jędrne coupé, choć stosunkowo wysoki prześwit i obudowane tworzywem wykroje kół przypominają, że w tym aucie można śmigać jak w gumiaczkach, szczególnie jeśli ma opcjonalny napęd czterech kół ALL4. Tańsze wersje mają koła 16-calowe, modele S 17-calowe, a w zanadrzu są „osiemnastki” i „dziewiętnastki”. Wszystko ze stopów lekkich.

Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini
Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini

W środku są tylko cztery miejsca. Dwa tylne to indywidualne fotele z miniaturowymi podłokietnikami na bokach nadwozia. Rozdziela je szyna, na której można umieścić np. śmietniczkę. Firma nazywa tę część wnętrza lożą. I rzeczywiście. W niektórych teatrach jest tak samo ciasno.

Z przodu można rozsiąść się wygodnie, zaraz po tym, gdy uporamy się z ręczną regulacją fotela. Po środku tablicy rozdzielczej jest imponujący, bezużyteczny prędkościomierz, a przed kierowcą praktyczny obrotomierz, na którym rozumnie umieszczono cyfrowy wyświetlacz, pokazujący prędkość jazdy. Przyjemnie wypełniająca rękę kierownica i krótki lewarek skrzyni pozwalają „zrosnąć się” z samochodem. Ze wszystkich osób na pokładzie, Mini zdecydowanie najbardziej lubi kierowcę.

Do wyboru są dwa silniki benzynowe o mocy 122 lub 184 KM oraz dwa diesle osiągające 112 lub 143 KM. Modele benzynowe są żwawsze, co widać w deklarowanym przez producenta czasie rozpędzania do 100 km/h i prędkości maksymalnej. Diesle mają za to wyraźnie wyższy moment obrotowy sięgający 305 Nm w wersji o mocy 143 KM. Do standardu należy sześciobiegowa skrzynka ręczna, „automat” wymaga dopłaty.

Układ napędowy ALL4 można mieć z dowolnym silnikiem, oprócz najsłabszego, benzynowego i skrzynią ręczną lub

Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini
Mini Cooper S Paceman, Fot: Mini

automatyczną. Jest bezobsługowy i samodzielnie, w zależności od sytuacji rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś. Służy do tego centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie. Normalnie napędzana jest przednia oś, ale w ekstremalnych warunkach do tylnej osi może docierać 100% momentu.

W podwoziu wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz komplet hamulców tarczowych. Uzupełnieniem są systemy elektroniczne, które o bezpieczeństwo czynne dbają tak, jak komplet poduszek i kurtyny boczne o bezpieczeństwo bierne. Jak przystało na Mini, Paceman jest sztywny. Szybka zmiana kierunku jazdy to dla niego pestka.

Radio można rozbudować, aby współpracowało ze wszystkim, co mieszczuch ma w kieszeniach do gadania lub słuchania. Polecamy układ ułatwiający parkowanie, z kamerą cofania. Paceman nie jest dla tych, co oglądają się za siebie. Tylne słupki to potęga. Im bardziej patrzysz, tym mniej widzisz.

Dlaczego Paceman? A dlaczego stokrotki? Albo kino, jak za pół roku film dorzucą do gazety? Zwyczajnie – żeby w życiu coś przeżyć.

Marka/modelMini Cooper S Paceman ALL4Nissan Juke TeknaRange Rover Evoque Si4 Prestige Coupé
Cena (zł)127 98596 900238 900
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/3hatchback/5hatchback/3
Liczba miejsc455
Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)4115/1786/15224135/1765/15654355/1965/1605

Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1525/15511525/15051625/1631

Rozstaw osi (mm)259625302660
Masa własna (kg)137014251640

Pojemność bagażnika (l)330-1080675-1470550-1350
Pojemność zbiornika paliwa (l)474670
Układ napędowy

Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)159816181999
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x44x4
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńautomatyczna/6automatyczna/6automatyczna/6
Osiągi

Moc (KM) przy obr./min184 przy 5500190 przy 5600240 przy 5500
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min240 przy 1600-5000240 przy 2000-5200340 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,28,47,6

Prędkość maksymalna (km/h)207200217
Średnie spalanie (l/100 km)7,77,68,7
Emisja CO2 (g/km)180175199
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty