Mitsubishi Grandis 2.0 DID Intense

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Spore gabaryty auta sprzyjają rodzinnym wyjazdom.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Spore gabaryty auta sprzyjają rodzinnym wyjazdom.
Mitsubishi jako jedna z pierwszych japońskich firm zajęła się segmentem minivanów. Grandis jest najnowszym tego typu autem koncernu spod znaku trzech diamentów

Mitsubishi jako jedna z pierwszych japońskich firm zajęła się segmentem minivanów. Grandis jest najnowszym tego typu autem koncernu spod znaku trzech diamentów

 

Początki były trudne i niewielu firmom udawało się produkować auta spełniające oczekiwania wszystkich rodzin. Kiedy pojawiły się pierwsze vany, w kabinie było miejsce dla sześciu, czasem nawet siedmiu osób, ale o zabraniu większego bagażu nie było już mowy. Jeśli ktoś chciał

Fot. Bartłomiej Bałdyga:  Projektanci Grandisa zebrali pochwały za proporcje nadwozia.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Projektanci Grandisa zebrali pochwały za proporcje nadwozia.

przewieść więcej walizek musiał zrezygnować z ostatniego rzędu siedzeń i fotele zostawić w garażu.

 

Kolejnym utrudnieniem były duże gabaryty. Większe opory powietrza, problemy z parkowaniem i wreszcie mało stabilne prowadzenie, to wszystko zmusiło konstruktorów do stworzenia mniejszych, bardziej funkcjonalnych minivanów. Jednym z pionierów w tej dziedzinie było Mitsubishi. Już w latach 80-tych inżynierowie znaleźli sposób na wielofunkcyjność. P

 

rotoplasta Grandisa, Space Wagon zapewniał zarówno miejsce na bagaż jak i trzeci rząd siedzeń w razie potrzeby wyciągany z podłogi. Teraz na rynku jest około 20 modeli tego segmentu, ale tylko kilka z nich jest w stanie sprostać potrzebom współczesnej rodziny.

 

Cechy szczególne

 

Grandis najpierw sprzedawany był wyłącznie na japońskim rynku. Wkrótce okazało się jednak że

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Spore gabaryty auta sprzyjają rodzinnym wyjazdom.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Spore gabaryty auta sprzyjają rodzinnym wyjazdom.

niepowtarzalna stylistyka i funkcjonalność przyczyniły się do polepszenia szacowanych wyników sprzedaży i po półtora roku (szybciej niż planowano) auto trafiło do Europy. Tutaj przyjęcie nie było już tak entuzjastyczne.

 

Największą barierą na wymagającym rynku okazała się wysoka cena i w początkowym okresie tylko jeden dostępny silnik, w dodatku benzynowy. Pochwały  zabrali natomiast styliści jedynego tak proporcjonalnego nadwozia w tym segmencie.

 

Nowoczesne diodowe lampy tylne zamontowane w słupkach na wysokości okien i duże płaskie powierzchnie boczne dały autu niepodrabialne oryginalne oblicze.

 

Silnik

 

Podstawowym silnikiem montowanym pod maską Grandisa jest czterocylindrowy benzyniak o pojemności 2,4 l/165 KM z systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC. Jego największą zaletą jest kulturalna praca i duża elastyczność osiągnięta za sprawą 217 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr/min. Nawet przy wyższych prędkościach silnik pracuje bardzo cicho. Niestety nie jest oszczędny. Średnio w naszym teście zużywał 10,8 l/100 km. Dużo lepiej pod tym względem spisuje się inny motor montowany w Grandisie. Pochodzące z koncernu Volkswagena 2.0 TDI zaadaptowano na potrzeby japońskiego minivana. Układ zasilania oparto na znanej i dobrze sprawdzonej technologii pompowtryskiwaczy. Auto z tym silnikiem jest dużo głośniejsze nie tylko od benzyniaka ale i od konkurencji, za to zużywa średnio zaledwie 7,1 l/100km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Wnętrze Grandisa obiecuje bardzo wiele. Już w standardzie fotele pokryto welurem, właściciel

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Już w standardzie właściciel Grandisa nie musi się martwić ani o radio czy klimatyzację.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Już w standardzie właściciel Grandisa nie musi się martwić ani o radio czy klimatyzację.

nie musi się martwić ani o radio czy klimatyzację, ani o elementy zapewniające bezpieczeństwo. Wszystko to znajduje się w wyposażeniu standardowym. Organizacja EuroNcap nie posiada co prawda danych dotyczących odporności auta na zderzenia, ale takie badania zostały przeprowadzone w Japonii. Tam egzamin zaliczono na piątkę.

 

Duża powierzchnia przedniej szyby ułatwia obserwacje drogi, dobrą widoczność do tyłu gwarantują odpowiednich kształtów, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka. Można powiedzieć że pozycja za kierownicą jest bliska ideału gdyby nie zabrakło poziomej regulacji kierownicy. Ta niewielka oszczędność powoduje dość

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne fotele i podłogę bagażnika można dowolnie konfigurować.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne fotele i podłogę bagażnika można dowolnie konfigurować.

duży dyskomfort szczególnie wśród wyższych kierowców, którym trudno będzie zmieścić kolana pod dużą i niewygodną kierownicą. Konkurencja pod tym względem wypada lepiej.

 

 

Zawieszenie Grandisa nie odbiega od standardów przyjętych wśród minivanów. Najważniejsze jego cechy to odpowiednia sztywność i duży skok elementów resorujących. To połączenie zapewnia autu pewną pozycję wśród konkurencji zarówno pod względem komfortu jak i stabilnego prowadzenia. Dodatkowym atutem jest czuwający nad bezpieczeństwem system ESP.

 

Podsumowanie

 
 

W tej chwili najtańszy Mitsubishi Grandis 2,4 l Automat kosztuje 116 990 zł. Zaledwie o 3000 zł więcej trzeba zapłacić za auto z silnikiem 2,0 l DID. Niewielka różnica sugeruje wybór oszczędniejszego i niewiele wolniejszego diesla. Choć cena auta produkowanego w odległej Tajlandii jest i tak dość wysoka, importer zapewnia kompletne wyposażenie. Natomiast oryginalny kształt odróżniający Grandisa od konkurencji to największy jego atut.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Diesel

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

Moc maksymalna (KM-obr/min)

136-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

310-1750

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

195

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

320/1545

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

65

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
)/100 km)

5,6/8,4

Długość/szerokość/wysokość (cm)

476,5/179,5/165,5

Rozstaw osi (cm)

283

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł)

119 990

 

 Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Dużo miejsca szczególnie z przodu, trzeci rząd siedzeń chowany w podłogę, ponad 1500 l bagażnika (do linii okien).  

Silnik

***

Oszczędny lecz mniej dynamiczny od konkurentów.

Poziom hałasu

**

Dość wyraźnie słychać pompowtryskiwacze szczególnie przy nie rozgrzanym silniku.

Hamulce

****

40,5 metrów to dobry wynik jak na dużą masę.

Dynamika

***

Japońska skrzynia biegów ogranicza zapał niemieckiej jednostki.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa na dobrym poziomie.

Wyposażenie podstawowe

***

Bardzo bogate, niestety bez opcji.

 

 Wyposażenie seryjne:

Mitsubishi Grandis 2.0 DID Intense

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa

S

S - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty