Mitsubishi Space Star (1998-2005)

Samochody / Testy

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 73115

Mitsubishi Space Star to samochód, który niczym szczególnym się nie wyróżnia, ale z drugiej strony trudno mu też coś zarzucić.

Przyzwoicie jeździ i jest funkcjonalny.

 

Japońskie auto należy zaliczyć do dużej już dzisiaj grupy minivanów. Mitsubishi ma jednobryłową sylwetkę, długość nadwozia jest mniejsza niż obecnie produkowanych aut kompaktowych, ale dzięki sporej wysokości wnętrze auta jest bardzo obszerne.

5-drzwiowe nadwozie pozbawione jest jakiejkolwiek ekstrawagancji, można powiedzieć nawet, że Fot. Grzegorz Burda: Space Star ma długość zaledwie 4 m, ale dzięki dużej wysokości we wnętrzu jest dużo miejsca, nawet na tylnej kanapie. jest nieco nudne, ale za to bardzo funkcjonalne. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem zarówno z przodu jak i z tyłu. Niestety, na czterech metrach, przy tak pojemnej kabinie nie da się uzyskać jeszcze obszernego bagażnika. Pojemność 370 l to poniżej średniej, ale bagażnik można powiększyć i to na kilka sposobów. Tylna kanapa jest przesuwana, więc kosztem miejsca na nogi można zwiększyć przestrzeń na bagaż o kilkadziesiąt litrów, a po złożeniu tylnej kanapy (dzielonej asymetrycznie) pojemność wzrasta do 1370 l.

Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego plastiku, posiada klasyczne kształty, jest funkcjonalna i łatwa w obsłudze. Na konsoli środkowej znajdują się tylko trzy pokrętła do wentylacji, powyżej jest radioodtwarzacz, a na samej górze wyświetlacz radia i komputera pokładowego. Niestety, kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, ale za to można fotel kierowcy posiada regulowaną wysokość.

W 2002 roku Space Star został poddany niewielkiemu liftingowi. Otrzymał inne światła przednie i tylne, zderzaki oraz atrapa chłodnicy. Zmiany w sumie niewielkie, ale znacznie uatrakcyjniły Fot. Grzegorz Burda: Nadwozie jest praktycznie jednobryłowe. Bagażnik ma pojemność tylko 370 litrów, ale można go powiększyć przesuwając lub składając kanapę. sylwetkę auta. Natomiast we wnętrzu zmiany były praktycznie symboliczne – największa z nich, to nowe koło kierownicy.

Na rynku wtórnym można spotkać dużo modeli z bogatym wyposażeniem, więc bez problemów powinniśmy znaleźć wersję z klimatyzacją, poduszkami, czy elektrycznym oprzyrządowaniem. Niestety, w tym modelu Mitsubishi nie było oferowane ESP.

 

Silniki

 

Początkowo wybór silników był bardzo mały. Do dyspozycji były  jednostki benzynowe 1.3/ 86 KM i pionierska jednostka z wtryskiem bezpośrednim 1.8 GDI/ 122 KM. W 2001 roku gama silników poszerzyła się o benzynowy motor 1.6/ 98 KM i wysokoprężny 1.9 DI-D/ 102 KM produkowany przez Renault. W późniejszym czasie silnik ten Fot. Grzegorz Burda: Optymalnym źródłem napędu jest silnik 1.6 /98 KM. Godne polecenia są również silniki wysokoprężne. występował w mocniejszej 115-konnej odmianie. Pod koniec 2002 roku jednostka GDI została zastąpiona przez 1.8 MPI z konwencjonalnym, czyli pośrednim wtryskiem paliwa.

Godny polecenia jest motor 1.6/ 98 KM. Zapewnia on wystarczające osiągi, przy umiarkowanym zużyciu paliwa, które wynosi od 7 do 9 l podczas jazdy miejskiej. Silnik 1,3 l jest zbyt słaby, natomiast 1.8 GDI nie jest aż tak oszczędny, jak można by się tego spodziewać.

 

Zawieszenie

 

Zawieszenie z przodu to kolumny McPherson, natomiast z tyłu zamontowano układ wielowahaczowy. Zapewnia ono przyzwoity komfort podróży oraz stabilność podczas jazdy. Space Star nie nadaje się jednak do szybkiego pokonywania górskich serpentyn, ale przecież nie do tego został stworzony.

 

Fot. Grzegorz Burda: Deska rozdzielcza jest wykonana z twardego plastiku. Jest czytelna i funkcjonalna. Kierownica regulowana tylko w jednej płaszczyźnie. Eksploatacja

 

Space Star produkowany jest w Holandii, ale jakością wykonania nie różni się od japońskich modeli. Auto nie nastręcza właścicielowi problemów. Silniki benzynowe, czyli japońskie, nie sprawiają kłopotów, podobnie jak i francuski Diesel. Jedynie w skrzyniach biegów montowanych do silników 1,3 l i 1,6 l (konstrukcja Renault) dość szybko pojawiają się luzy w układzie sterowania i występują problemy ze zmianą biegów. Naprawa, na szczęście, nie jest droga - koszt wynosi ok. 150 zł, ale trzeba ją powtarzać co 30- 50 tys. km.

Podwozie również jest trwałe. Dopiero po kilkudziesięciu tys. km mogą się pojawić luzy łączników stabilizatora lub tulejek wahaczy.

W pierwszych modelach szybko zużywały się łożyska oporowe kolumn McPhersona. Także na początku produkcji zdarzała się korozja tylnej klapy, ale problem szybko został rozwiązany i jeśli auto nie miało „przygód”, to korozja nie jest dla Space Stara problemem. Silniki 1.8 GDI są bardzo wrażliwe na jakość paliwa, więc lepiej rozglądnąć się za inną jednostką.

 

Wady

- Mały bagażnik

- Częste usterki sterowania zmianą biegów

- Silnik GDI bardzo wrażliwy na jakość paliwa

 

Zalety

- Obszerne i funkcjonalne wnętrze

- Mała usterkowość

- Bogate wyposażenie

 

Ważniejsze daty

1998 – premiera

2001 – nowe silniki 1.6 i 1.9 DI-D

2002 face lifting i nowe silniki 1.8 i 1.9 DI-D/115 KM

2005 zakończenie produkcji

 

Ceny części zamiennych (model z silnikiem 1.6 16V)

Filtr powietrza

45 zł

Klocki hamulcowe (Lucas)

168 zł/kpl.

Tarcza hamulcowa ( Bosch)

172 zł/szt.

Sworzeń wahacza (TRW)

59 zł/szt.

Amortyzator Przedni (KYB)

522 zł/szt.

 

 

Podstawowe dane techniczne

Silnik

1.3 16V

1.6 16V

1.8 GDI

1.8 MPI

1.9 DI-D

Pojemność skokowa (cm3 )

1299

1584

1834

1870

Moc (KM/obr.)

86/6000

98/5000

122/5500

112/5500

102/4000

115/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

117/3000

150/4000

174/3750

157/4000

215/1700

265/1800

Przyspieszenie

0-100 km/h

13,4

12

10,4

10,6

12

10,5

Prędkość max (km/h)

170

180

190

185

186

190

Zużycie paliwa (śr)

6,8

7,2

7

7,7

5,6

5,5

 

Wymiary

długość [mm]

4030

szerokość [mm]

1715

wysokość [mm]

1520

rozstaw osi [mm]

2500

bagażnik [l]

370

pojemność zbiornika paliwa [l]

55

masa własna [kg]

1120-1210

 

 

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

Wersja

 Rok produkcji

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

1.3

17,9

19,4

21,5

24,9

28,5

32,1

-

1.6

-

 

23,9

28,8

32,4

36,5

39,3

1.8 GDI

18,9

20,4

25,4

29,5

-

-

-

1.9 DI-D 102 KM

-

-

23,6

29,4

33,7

36,9

41

*ceny wg Eurotax

 

 

 

 

 

 

 

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • gilbert3
    • "Silniki 1.8 GDI są bardzo wrażliwe na jakość paliwa, więc lepiej rozglądnąć się za inną jednostką." Sugerowałbym lepszy wybór stacji benzynowych :)
    • k12 (gość)
    • Lepsze stacje czyli jakie? Prawdopodobnie 98 trzeba lać by była odpowiednia ilość oktanów.
    • eriem (gość)
    • moja gwiazda zawiodła mnie po 3 latach dwa wtryski i czujnik cisnienia
    • cienias (gość)
    • mam 1.8GDI, 165k km przejechane - zero problemów z silnikiem, silnik fajny polecam
    • luki (gość)
    • ja również mam GDI, auto dynamiczne, buta ma i mało pali. mam 24 lata- idealny samochód dla mnie. zaliczyłem trasę 1300km parę razy i nie wiem co to znaczy zdrętwienie nogi czy ból w plecach po wielu godzinach jazdy. a jeżeli chodzi o paliwo to ja leję 95, 98, czasem ruskiej i nic mu nie dolega. pozdrawiam wszystkich space starowców i namawiam do kupna auta.
    • Polimorfeusz (gość)
    • Autko z jednostką GDI zakupiłem 3 lata temu z przebiegiem 135k - zrobiłem nim ponad 30k. Jest to mój pierwszy samochód, ale jeździłem już innymi - niemieckie i francuskie marki. Skrzynia w MSS to poezja, chodzi jak nóż w masełku. Autko pali rewelacyjnie mało. Japończyk lubi jak mu się zapoda wysokie obroty, wtedy spalanie mam na poziomie 7l. Przy oszczędnej jeździe można zejść do ok 5-5,5. Czego więcej chcieć od silnika 1,8? Spalanie liczone na podstawie dolewek paliwa - komputer przekłamuje na górę. Moim zdaniem samochód rewelacja.

Dodaj komentarz