Mocy przybywaj

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Wymiana samego tłumika końcowego daje praktycznie takie same korzyści , co założenie większej końcówki na zwykły tłumik, czyli nic.
Fot. Grzegorz Burda: Wymiana samego tłumika końcowego daje praktycznie takie same korzyści , co założenie większej końcówki na zwykły tłumik, czyli nic.
Jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silnika jest wymiana układu wydechowego.

Niestety, wymiana samego tłumika końcowego przyniesie tylko wzrost hałasu, natomiast moc silnika pozostanie praktycznie bez zmian. Aby uzyskać jakiś zauważalny wzrost mocy trzeba wymienić cały układ wydechowy, a to już dużo więcej kosztuje.

 

Wbrew pozorom układ wydechowy jest bardzo skomplikowanym i ważnym elementem dla silnika. Musi być odpowiednio dobrany, aby nie "utrudniał" mu pracy. Każdy silnik ma inny układ wydechowy, o określonej pojemności i parametrach, które w seryjnych autach są oczywiście

Fot. Grzegorz Burda: W samochodach, które mają dwie sondy lambda wycięcie katalizatora spowoduje usterkę w układzie sterowania silnika i włączenie awaryjnego
Fot. Grzegorz Burda: W samochodach, które mają dwie sondy lambda wycięcie katalizatora spowoduje usterkę w układzie sterowania silnika i włączenie awaryjnego trybu pracy

uśrednione. A to oznacza, że są pewne rezerwy do wykorzystania.

Bardzo popularnym sposobem tuningu układu wydechowego jest wymiana samego tłumika końcowego. Niestety niewiele to zmieni, poza znacznym wzrostem hałasu. I na tej podstawie niektórzy twierdzą, że osiągi samochodu się... poprawiły.

 

Wymianę tylko ostatniego tłumika można praktycznie zaliczyć tylko do tuningu akustycznego i optycznego. W wielu takich tłumikach końcówka wydechu ma gigantyczną średnicę, sugerującą ogromną moc silnika. Aby uzyskać korzyści trzeba niestety wymienić cały układ wydechowy, czyli kolektor, katalizator, tłumik środkowy i końcowy. Taka przeróbka może skutkować wzrostem mocy o około 8 do 10 proc. W niektórych silnikach wzrost ten może wynosić maksymalnie 15 proc. Jest to niewiele biorąc pod uwagę poniesione koszty. Uniwersalny sportowy katalizator kosztuje około od 700 do 900 zł, kolektor wydechowy

Fot. Grzegorz Burda: Wymiana samego tłumika końcowego daje praktycznie takie same korzyści , co założenie większej końcówki na zwykły tłumik, czyli
Fot. Grzegorz Burda: Wymiana samego tłumika końcowego daje praktycznie takie same korzyści , co założenie większej końcówki na zwykły tłumik, czyli nic.

1300 do 2500 zł. Wymiana całego układu wydechowego zamyka się sumą minimum kilku tys. zł. A jeśli zdecydujemy się na materiał lepszy niż zwykła stal, to kwota ta może wynieść nawet 10 tys. zł. Sprzedaż kompletnych tuningowanych układów wydechowych stanowi zaledwie 10 proc. sprzedaży tłumików.

 

Bardzo złym sposobem tuningu jest usunięcie katalizatora. Wzrostu mocy może nie być żadnego, a na pewno bardzo zwiększy się toksyczność spalin i nastąpi wzrost hałasu. Ponadto w wielu autach takiego "udoskonalenia" nie można już wykonać, ponieważ od kilku lat stosuje się dwie sondy lambda: jedną przed, a drugą za katalizatorem. Ich zadaniem jest sprawdzanie składu spalin i jeśli spaliny za katalizatorem nie mają wymaganego składu, a tak będzie po wycięciu katalizatora, to na tablicy przyrządów zaświeci się kontrolka sterowania silnika i komputer przełączy silnik w awaryjny tryb pracy. Silnik będzie miał wówczas znacznie gorsze osiągi. Po takim zabiegu nie tylko nic więc nie zyskamy, ale jeszcze stracimy sporo upragnionej mocy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty