Montaż instalacji gazowej - czego przypilnować w warsztacie? (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę
Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę
Inwestycja w przeróbkę samochodu na LPG zwróci się tylko, gdy instalacja gazowa będzie prawidłowo zamontowana i wyregulowana. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę zanim odbierzemy auto z warsztatu.
Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę
Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę

Montaż instalacji gazowej nie jest specjalnie skomplikowany, ale od mechanika wymaga wprawy i staranności. Najprostsze układy zasilania LPG (tzw. II generacji) składają się z montowanych pod maską elementów: reduktora, elektrozaworu, komputera i miksera, który miesza gaz z powietrzem. Pod podłogą trzeba poprowadzić przewody doprowadzające LPG – miedziane lub z tworzywa sztucznego. W bardziej zaawansowanych instalacjach, w tym najpopularniejszej obecnie "sekwencji" (IV generacja) dochodzą jeszcze wtryskiwacze gazu.

- Niestety nie wszystkie warsztaty sobie z tym radzą. Czasem włos się jeży na głowie, jak patrzy się na efekty ich pracy – podkreśla Wojciech Zieliński z firmy Awres w Rzeszowie, specjalista od instalacji gazowych. 

Instalacja gazowa - elektronika i reduktor z dala od źródeł ciepła

Jak mówi, najczęstsze błąd to nieprawidłowe rozmieszczenie elementów instalacji pod maską. Elektronika nie może być zamontowana zbyt blisko źródeł ciepła i układu elektrycznego, szczególnie przewodów zapłonowych. Podobnie jest z reduktorem, który musi znajdować się w odległości co najmniej 30 cm od kolektora wydechowego.

Taki montaż może się skończyć kłopotami podczas przeglądu technicznego. Diagnosta, który wychwyci takie niedoróbki, ma prawo odmówić podbicia dowodu rejestracyjnego. 

Kliknij, aby przejść do zdjęć pokazujących prawidłowy montaż instalacji LPG

Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę
Prawidłowy montaż instalacji LPG. Na co zwrócić uwagę

Przestrzeń w kabinie

Instalacja LPG tylko ze dobrymi komponentami

Wielu niedoświadczonych mechaników nie potrafi także prawidłowo dobrać elementów instalacji.

– Aby obniżyć cenę i w ten sposób przyciągnąć do siebie klienta rezygnują z niektórych elementów albo montują części, które nie nadają się do danego silnika. Jest taniej, ale taka instalacja nie będzie działała poprawnie – ostrzega Zieliński. 

W prawidłowo zamontowanej instalacji wszystkie elementy muszą być stabilnie zamontowane – szczególnie wtryskiwacze, reduktor i komputer. Przewody powinny być przycięte i zamocowane, nie mogą zwisać luźno.

Ważna jest lokalizacja elektrozaworów. W instalacji LPG są dwa. Jeden przy butli, w tzw. wielozaworze, drugi pod maską, przed reduktorem. Ten pierwszy montuje się tak, aby było do niego dostęp. Jeśli butla jest we wnęce koła zapasowego, umieszcza się go u góry. Jeśli jest to walec, to niezależnie od tego czy jest ustawiony wzdłużnie czy poprzecznie, zawór umieszcza się od strony bagażnika. Natomiast pod elektrozawór pod maską jest często zespolony z reduktorem. Jeśli nie, powinien znajdować się jak najbliżej tego elementu. 

Samochód szarpie na LPG? Instalacja gazowa źle wyregulowana

Prawidłowo zamontowana i dostrojona instalacja powinna pracować tak, by kierowca nie odczuwał różnicy między jazdą na gazie i benzynie.
- Jeśli czujemy, że samochód gorzej przyspiesza a silnik przerywa i szarpie, trzeba szukać problemów w instalacji – zaznacza Ryszard Paulo, właściciel serwisu LPG Eksa w Rzeszowie. 

Nierzadko przyczyną kłopotów jest złe ustawienie elektroniki. Dostosowuje się je do map komputera sterującego pracą silnika, a nie wszystkie warsztaty potrafią je odczytać. Tymczasem samochód musi pracować na gazie w sposób maksymalnie zbliżony do benzyny.

– W nowoczesnych instalacjach zasilaniem LPG steruje komputer samochodu. Na tak zwane ucho nie da się tego zrobić, trzeba mieć wiedzę i sprzęt – mówi Paulo. 

Montaż instalacji gazowej - oszczędzanie na wtryskiwaczach i reduktorze czasem się mści

Jeśli problemem jest tylko złe strojenie instalacji, to jego usunięcie będzie kosztowało ok. 150 zł. Jeśli jednak komponenty układu źle dobrano, wydatki będą większe. Częstą pomyłka jest zastosowanie złego reduktora, przystosowanego do silników o mniejszej pojemności.

- Jednostka napędowa dostaje wtedy zbyt mało paliwa i jest słaba – wyjaśnia Paulo.

Spadek mocy i szarpanie mogą wynikać także ze źle dobranych wtryskiwaczy.

- Jeśli czasy wtrysków będą źle dobrane, będzie on dostawał paliwo, ale w złym momencie. Ratunkiem wtedy jest wymiana komponentów – tłumaczy Zieliński.

Jak mówi, oszczędność rzędu 200-300 zł, może skończyć się wydatkiem 600-700 zł.

Uważaj, gdzie tankujesz LPG do swojego auta

Doświadczeni mechanicy zalecają jeszcze, aby tankować samochód tylko na sprawdzonych stacjach, bo właśnie kiepskiej jakości gaz jest trzecią przyczyną kłopotów, równie częstą jak problemy ze regulacją i montażem podzespołów.

Dodatkowo zanieczyszczenia paliwa powodują przyspieszoną degradację elementów instalacji gazowej. Cierpi przede wszystkim reduktor wyposażony w membrany z elastycznych tworzyw sztucznych, przypominających w dotyku gumę. Zasiarczone paliwo sprawia, że te elementy szybko robią się twarde i pękają. Wtedy reduktor nie jest w stanie przygotować na czas paliwa dla silnika. 

- Przed podjęciem decyzji o montażu instalacji gazowej zawsze radzę porozmawiać z mechanikiem i wyczuć, czy wie na czym polega fachowa przeróbka samochodu. Warto skonsultować jego wizję z innym specjalistą. Do jazdy na LPG można przystosować w zasadzie każde auto. Szkopuł w tym, aby zrobić to prawidłowo – podkreśla Ryszard Paulo.

Bartosz Gubernat 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty