Na każdą drogę

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth: Spawane laserowo nadwozie jest idealnie gładkie
Fot. Janusz Steinbarth: Spawane laserowo nadwozie jest idealnie gładkie
A4 Allroad to pierwszy tego typu samochód Audi w segmencie D. Ma stały napęd na cztery koła, duży prześwit i idealne rozłożenie masy.

A4 Allroad Quattro wykorzystuje płytę podłogową A4 Avant, czyli kombi. Jak wskazuje nazwa (allroad z ang. wszystkie/różne drogi), samochód przygotowano nie tylko na asfalt, ale także na trudniejsze podłoża. Ze stałym napędem na cztery koła i zwiększonym prześwitem radzi sobie tam, gdzie kończy się autostrada.

Fot. Janusz Steinbarth: Do wyposażenia seryjnego należą m.in. światła przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów i reling dachowy
Fot. Janusz Steinbarth: Do wyposażenia seryjnego należą m.in. światła przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów i reling dachowy

Auto ma 4,72 metra długości i aż 1,84 metra szerokości, w segmencie D nie ma szerszego. W porównaniu z A4 Avant podwozie znajduje się o prawie 4 cm wyżej nad ziemią (18 cm). SUV Audi Q5 ma prześwit 20-centymetrowy.

Przy pierwszym kontakcie z Allroadem rzuca się w oczy jego muskularna bryła. Okładzina z tworzywa sztucznego, chroniąca nadkola i progi przed uszkodzeniem, optycznie jeszcze powiększa auto. Gdyby nie nadkola, rozsunięte o 20 mm i wysokie na 680 mm, 17-calowe koła wychodziłyby poza obrys karoserii. Prawie niewidoczna spoina łącząca bok nadwozia z dachem wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje precyzję, z jaką Audi wykonuje swoje samochody.

**CZYTAJ TAKŻE

Audi A4 Avant Audi A4 - wrażenia z jazdy

**

Pod komorą silnika jest osłona zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonana z masywnej stali nierdzewnej. Jeśli chodzi o wnętrze auta, to jest one typowe dla Audi.

Fot. Janusz Steinbarth: Spawane laserowo nadwozie jest idealnie gładkie
Fot. Janusz Steinbarth: Spawane laserowo nadwozie jest idealnie gładkie

Kokpit jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, a konsolę środkową pochylono w lewo. Sportowe, mocniej wyprofilowane fotele trzymają plecy, pozycja za kierownicą jest świetna. Jest dużo miejsca na nogi zarówno z przodu, jak i z tyłu, choć na tylnej kanapie komfort jazdy, szczególnie na dłuższej trasie okazał się przeciętny. To wina zbyt krótkiego i nie najlepiej wyprofilowanego siedziska.

Bagażnik ma metr szerokości między nadkolami i ponad metr głębokości, jego pojemność wynosi 490 l. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40/60, długość bagażnika zwiększa się do 1,78 m, a pojemność do 1430 l. Obok relingu dachowego kolejnym seryjnym elementem ułatwiającym podróżowanie jest dwustronna podłoga w tylnej części bagażnika. Jej spód to wodoszczelna wanna - idealne miejsce do przewożenia przedmiotów, które mogłyby zabrudzić wykładzinę, np. mokrych butów. Cztery zaczepy, dwa haki na torby, gniazdo 12V oraz boczny schowek z przesuwaną siatką uzupełniają seryjne wyposażenie. Za 1050 zł można dokupić system szyn, przytrzymujących bagaż podczas hamowania.

Fot. Janusz Steinbarth: W kabinie panuje klimat typowy dla innych modeli tej marki
Fot. Janusz Steinbarth: W kabinie panuje klimat typowy dla innych modeli tej marki

Podczas prezentacji auta zapoznaliśmy się bliżej z wersją 2.0 TDI (170 KM), przejeżdżając nią ok. 800 km po różnych, z reguły średniej jakości drogach południowej Polski. W 2-litrowym silniku diesla układ Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi odpowiada za wysoką kulturę pracy. Jednostka dostarcza 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1750 do 2500 na min. Dzięki dużej mocy auto przyspiesza do setki w 8,9 sekundy i dalej do maksymalnej prędkości 213 km/h.

Jak prowadzi się najnowsze Audi ?Można powiedzieć, iż nienagannie. W ostrzejszych zakrętach zachowuje się stabilnie i niemal neutralnie. To nie tylko zasługa szerszego rozstawu kół, ale także niemal idealnego rozłożenia masy samochodu zbliżonego do proporcji 50/50 oraz - rzecz jasna - stałego napędu na cztery koła. W normalnych warunkach drogowych 60 proc. momentu przejmuje

Fot. Janusz Steinbarth: Pojemność bagażnika wynosi od 490 do 1430 litrów
Fot. Janusz Steinbarth: Pojemność bagażnika wynosi od 490 do 1430 litrów

oś przednia, 40 proc. tylna. W ekstremalnych warunkach aż 85 proc. momentu trafia na tył.

Mechanizm różnicowy jest usytuowany bezpośrednio za silnikiem. Dzięki temu technicznemu trikowi oś przednia została przesunięta do przodu, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i lepsze zrównoważenie rozdziału ciężaru na osie, wspomagane przez umieszczony w bagażniku akumulator. Efektem tego jest wysoka stabilność auta. Precyzyjne prowadzenie to także zasługa układu, który dopasowuje wspomaganie kierownicy do prędkości jazdy (z tym silnikiem wymaga dopłaty 1230 zł).

Nasz diesel łagodnie obszedł się z paliwem, średnie spalanie na poziomie 6,2 l/100 km uznać trzeba za ekonomiczne. Wskaźnik zmiany biegów i komputer z programem ekonomicznej jazdy pokazują kierowcy, kiedy powinien zmienić przełożenie na wyższe.

Testowane przez nas Audi A4 Allroad 2.0 TDI kosztuje 163 300 zł (plus 640 zł za przygotowanie auta).

**więcej zdjęć Audi A4 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty