Na gazie, ale z głową

Tomasz Kurzacz
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Wielu użytkowników samochodów korzysta z aut nieco starszych, sprowadzonych z zagranicy. W takich pojazdach często montowana jest instalacja gazowa.

Wielu użytkowników samochodów korzysta z aut nieco starszych, często sprowadzonych z zagranicy. Są to z reguły pojazdy wyposażone w silniki z wielopunktowym wtryskiem benzyny doskonale nadającymi się do przeróbki na zasilanie gazem LPG, który jest tańszy od benzyny.

 

W takich samochodach można założyć instalację III generacji z jednopunktowym wtryskiem gazu lub IV generacji tzw. sekwencyjną z wielopunktowym wtryskiem gazu. Koszt montażu instalacji V generacji, a więc z bezpośrednim wtryskiem gazu w stanie ciekłym prawdopodobnie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

byłby większy od ceny takiego auta.

 

Benzyna w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa podawana jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika. Do sterowania takim układem z reguły stosuje się komputer, który reguluje podawanie paliwa w zależności od warunków jazdy i informacji płynących z czujników. Do silnika z wtryskiem wielopunktowym zamontować można praktycznie każdą instalację gazową, jednakże nie każda sprawuje się jednakowo dobrze.

 

Najprostsza jednopunktowa instalacja gazowa nie jest wyposażona w komputer sterujący. Składa się z podstawowego zestawu, tzn.: zbiornika, zaworu gazowego, reduktora i przekaźnika lub emulatora do odcięcia wtryskiwaczy. Gaz podawany jest tu za pomocą miksera przed przepustnicą i wypełnia całą długość kolektora ssącego. Niesie to za sobą ryzyko zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym. Wybuch taki spowodować może uszkodzenie najsłabszego elementu w układzie dolotowym silnika, przede wszystkim kolektora ssącego, który bardzo często wykonany jest z plastiku (jak np. w Skodzie Fabii).

 

Instalacja bez komputera powoduje większe zużycie gazu, kłopoty z regulacją, silnik może dławić się i gasnąć. Należy ją stosunkowo często regulować za pomocą analizatora spalin, aby nie dopuścić do pracy silnika ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką - uboga mieszanka może doprowadzić do uszkodzenia zaworów, natomiast zbyt bogata do uszkodzenia sondy Lambda i

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

katalizatora. Dlatego nie warto kusić się na najprostsze i najtańsze instalacje z wtryskiem  jednopunktowym gazu bez komputera, gdyż w efekcie można uszkodzić silnik.

 

Aby gaz nie stwarzał problemów, trzeba pogodzić się z jednorazowym wydatkiem na instalację z komputerem w cenie od ok. ok. 2500 zł, a najlepiej zdecydować się na instalację IV generacji z wielopunktowym wtryskiem gazu w cenie od 4 do 6-7 tys. zł. W takim przypadku cena zależeć będzie nie tylko od producenta i wyposażenia instalacji, ale także od liczby cylindrów, gdyż wtryskiwacze montuje się na każdym kolektorze dolotowym.

 

Instalacja gazowa z wtryskiem wielopunktowym (sekwencyjnym) podaje gaz do poszczególnych cylindrów w kolejności otwierania się zaworów ssących. Jest oszczędniejsza niż ciągły wtrysk gazu ze względu na bardziej precyzyjne określenie poszczególnych dawek paliwa, mniejsza jest też różnica mocy między gazem i benzyną. Układ taki składa się ze zbiornika, elektrozaworu gazowego, reduktora, listwy wtryskiwaczy gazowych - sterowanych osobno dla każdego cylindra. Dzięki temu do cylindrów trafia ilość gazu odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu.

 

Instalację taką można stosować także do produkowanych aut z nowoczesną elektroniką sterowania benzyny i systemami diagnostyki pokładowej OBD II bez konieczności stosowania dodatkowych emulatorów (elementów dopasowujących).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty