Na przyczepkę

(mp)
Fot. Tomasz Gola
Fot. Tomasz Gola
Zbliża się czas wakacyjnych wojaży. Trzeba przewieźć więcej bagaży, łódkę czy deski surfingowe. Pomocna staje się przyczepa.

Zbliża się czas wakacyjnych wojaży. Trzeba przewieźć więcej bagaży, łódkę czy deski surfingowe. Pomocna staje się przyczepa.

 

Ze względu na liczbę osi przyczepy dzieli się na jednoosiowe i dwuosiowe. Jednoosiowe umożliwiają przewóz ładunków o masach od ok. 200 do 1000 kg. Przyczepy o masie całkowitej do 500 kg występują zazwyczaj jako niehamowane, a o masie całkowitej 750 kg i więcej mogą posiadać hamulec tzw. najazdowy. Przyczepami dwuosiowymi można przewozić ładunki od masie 900 - 2000 kg. W większości przypadków są one wyposażone w hamulce. Droższe wersje mają amortyzatory.

Fot. Tomasz Gola
Fot. Tomasz Gola

 

Burty skrzyń mogą być wykonane ze sklejki, blach stalowych ocynkowanych lub profili aluminiowych. Podłogi zazwyczaj produkowane są ze sklejki wodoodpornej. Wielu producentów oferuje poza najprostszymi przyczepami skrzyniowymi również przyczepy specjalistyczne. Można nimi transportować samochody, łodzie, motocykle, czterokołowce czy sprzęt budowlany.

Przyczepy do przewozu aut mogą mieć rynny najazdowe lub pełną podłogę oraz burty. Montuje się na nich przyciągarki ułatwiające załadunek pojazdu. Niektóre wyposaża się w uchylną platformę z siłownikiem hydraulicznym. Przyczepy tzw. podłodziowe pozwalają na przewożenie jachtów, motorówek i łodzi. Mają rolki i prowadnice ułatwiające załadunek. Zazwyczaj za dopłatą oferowane są różne rodzaje podpór kadłuba. Przyczepy do przewozu motocykli wyposażone są w rynny najazdowe ułatwiające załadunek motocykli i pałąki do mocowania przedniego koła. Przyczepa**
z pełną podłogą służy do przewozu czterokołowców. Przyczepy do przewozu sprzętu budowlanego mają oprócz podjazdów także burtę tylną.

 

Według ustawy "Prawo o ruchu drogowym" holowanie przyczepy obwarowane jest kilkoma warunkami. Mając prawo jazdy kategorii B można holować samochodem osobowym przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zestawu nie przekracza 3,5 t. W przypadku przyczepy lekkiej o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg bez hamulca zasadniczego (najazdowego) masa całkowita przyczepy nie może przekraczać połowy masy własnej pojazdu holującego. Ponadto wymagane jest założenie dodatkowego połączenia między przyczepą a pojazdem holującym (łańcuch lub linka), które w razie zerwania haka będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel, zapewniając kierowalność przyczepy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty