Nadsterowność i podsterowność

Porady / Bezpieczeństwo

Autor: Rzeczoznawcy - PZM

Liczba odwiedzin: 78079

Pojęciami tymi określa się zachowanie samochodu na drodze. Samochód może być nadsterowny lub podsterowny. Nigdy nie będą występować oba te zjawiska jednocześnie.

Nadsterowność
Jest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót auta wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto.

Po lewej: Tendencja do zacieśniania zakrętu.

Po prawej: W przypadku nadsterowności system VSC "przyhamowuje" przednie zewnętrzne koło.

Podsterowność
Jest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.

Po lewej: Tendencja do poszerzania zakrętu, wynoszenia samochodu na zewnątrz.

Po prawej: W przypadku podsterowności - najpierw "przyhamowane" jest tylne wewnętrzne koło, aby samochód wrócił na właściwy tor jazdy, następnie tylne zewnętrzne - dla zmniejszenia prędkości.

Niebezpieczeństwo
Ani jeden, ani drugi przypadek nie jest korzystny. Trzeba jednak nauczyć się reagować na nietypowe zachowanie auta - zacieśniając zakręt (podsterowność) lub popuszczając kierownicę (nadsterowność). Na szczęście w normalnych warunkach eksploatacji auto może mieć tylko jedną z tych cech. Zatem, jeśli przyzwyczaimy się do zachowania naszego samochodu, będziemy korygować jego ruch podświadomie, nie zdając sobie nawet sprawy z delikatnego manewru.

Jak przeciwdziałać?
Elektronika samochodowa rozwinęła się na tyle, że w nowoczesnych autach licznie rozmieszczone czujniki same są w stanie ocenić, czy auto jest podsterowne czy nadsterowne i skorygować tor jego jazdy.
W przypadku nadsterowności system przyhamowuje przednie zewnętrzne koło. Auto zaczyna więc obracać się na zewnętrznym łuku.
Jeśli samochód jest podsterowny i ucieka z zakrętu na zewnątrz, system hamuje koło wewnętrzne tylne. Auto wraca wtedy na prawidłowy tor jazdy, po czym włącza się układ hamujący również zewnętrzne tylne koło, aby zmniejszyć prędkość jazdy. Obie te tendencje są bowiem niebezpieczne tylko przy pokonywaniu zakrętów z nadmierną szybkością. Podczas zwykłej jazdy nie powinny dawać się one kierowcy we znaki.

» Do początku artykułu

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • WoRaS (gość)
    • > Pojęciami tymi określa się zachowanie samochodu na drodze. > Samochód może być nadsterowny lub podsterowny. Nigdy nie > będą występować oba te zjawiska jednocześnie. A [b]FSO Polonez[/b] to co? :-)
    • burus (gość)
    • Oczywiscie nasz "sepc" powiada o samochodach napedzanych 1-nym kolkiem- czyli wiekszosc w Pl albo tylko 1-na osia! Natomiast zapomnial,lub nie wie, ze istnieja pojazdy 4x4,a wowczas wystepuja oba te zjawiska jednoczesnie! idealnym zas eliminatorem obu tych przypadlosci jest NAPED PROPORCJONALNY AWD- czyli Wszystkich Kol Jezdnych- co rozni go zasadniczo od napedu 4x4- gdzie wystepuja tylko 2 dyferencjaly a moment obr jest przykladany ze stala i rowna sila do kazdego dyferencjalu.( tak jest w tzw terenowakch) ktore mieszcza sie w ogolnej nazwie SUV!. ----------------------------------------------------------- Nierozumienie w Pl i w wielu innych krajach np UE- tej roznicy powoduje i bzdurna namenklature- nazewnictwo i mieszanie pojec All Wheel Drive i Four Wheel Drive- choc niby sens jest niby ten sam...??? W EU wzielo sie to od nazwy Quatro- ktore w latach 60-tych wprowadzila Alfa Romeo.Byl to staly naped obu osi poprzez 2 dyferencjaly negatywne! Pozniej zerznela od nich ten pomysl firma Audi- i zeby nie bylo watpliwosci nazwala to "Quatro"! Dzis jest to ponoc sterowane w pewnym zakresie elektronika ale mimo to nie jest to rzeczywisty naped AWD- pomysl inzynierow Mitsubishi z roku 82 gdy to zastosowano najpierw w sportowce starion a pozniej w innych. ja to mialem w Colt Vista z 91 r. Od nich w momencie upadku- bankructwa firmy zakupili ten patent subaru w 86 r i od 88 r wszystkie pojazdy tej firmy maja standardowo ten system! Otoz jest to 3-ci dyfercjal sterowany podcisnieniem hydraulicznym czyli Viscous cuppler ( w Polsce nazywaja to blednie "sprzeglem viskotycznym"- choc nie jest to zadnym sprzeglem a POLACZENIEM! Podobnie jak prze wiele lat Na SUV mowiono Sport Utility Van- gdy jest to Sport Utility Vehicle- czyli Wehikol=pojazd! ow 3-ci dyferencjal czyli rozdzielacz momentu Obr przekazywanego przez skrzynie biegow proporcjonalnie do potrzeb chwilowych- ; -trakcyjnosci,=(przyczepnosci poszczegolnych kol danej osi -przyspieszenia, -hamowania czyli dawanie tyle momentu do danej osi ile wlasnie potrzeba PROPORCJONALNIE!acz stale! Przy stalej szybkosci ( bez ham i akceleracji) wiekszosc momentu ( ale to jest roznie w zaleznosci od modelu i jego przeznaczenia) a wiec u najtanszych max 90% momentu jest przykladane do Pzredniej osi a zaledwie 10% do tylniej.Akcelerujac ,lub ruszajac z miejsca na odwrot, natomiast w skrecie gdy przednie kola staja sie nadsterowne wiekszosc momentu jest przykladana do tylu- gdy tyl ma tendencje uslizgu- wrazliwy system oddaje moment do przodu- i w koncu ( w ulamku sekundy) go rownowazy eliminujac tylnia nadsterownosc i przednia podsterownosc zewnetrznego kola! Poniewaz dziala tak samo na lodzie ujmujac momentu od tej osi lub kola,ktore traci przyczepnosc.A jesli wszystkie osie...? wowczas moment jest na tyle odejmowany od napedu obu osi by eliminowac ich poslizg! Powyzsze jest tylko zasada generalna- bo nawet designer =Mitsubishi i jego biorcy :subaru,Chrysler i Hyundai stosuje rozne proporcje.Np w sportowakch 0-50% na kazda os. W SUV natomiast wszystkie systemy ( patrz Montero w jewropie pajero.czyli mozna go nawet zupelnie wylaczyc a wtedy tylko przod ciagnie.Moze byc AWD albo zwykle 4x4 + blokady i.....Pozitywne dyferencjaly! A wszystko odbywa sie bez udzialu elektroniki jakze zawodnej zwlaszzca w zimowych lub mokrych warunkach jazdy terenowej! Oczywiscie za takie cudenko,ktore to posiada trzeba zabulic slojno.Maja to jednak pojazdy najdrozsze SUV. Poczawszy od designera Mitsu a na GMC skonczywszy!conajmniej 35 tys$- u najtanszego z nich Isuzu Trooper z AT! Od 91 r posiadam w mej rodzinie i do dzis wiekszosc z tym systemem acz tylko Mitsubishi i subaru.Mialem i mam takze dotad 4x4!I choc mylaco dla uzytkownika nazywa sie i inne sytetmy AWD tylko one go posiadaja + Volvo! SUV! Mej malzonki Honda Element( ten sam system ma HRV i CRV)nazywa sie tez AWD ale de fACTO JEST TO TYLKO DOLACZANY NA CHWILE- GDY SLIZGAJA SIE PRZEDNIE KOLA - tylni naped- co jest po prostu samoczynnym wlaczaniem 4x4! burus
    • technikajazdy.info (gość)
    • Niestety, ale jest możliwe występowanie podsterowności i nadsterowności jendocześnie. Wystarczy sobie wyobrazić sytuacje w której cały samochód sunie się bokiem na zewnętrzną zakrętu. I wlasnie tej sytuacji nie sa w stanie skorygować żadne czujniki, ani nawet najlepsze umiejętności kierowcy. Wiecej informacji znajdzieicie tutaj: [url]http://www.technikajazdy.info[/url]
    • Adam
    • NIE JEST MOŻLIE wystąpienie obu tych zjawisk jednocześnie. Zgodnie z definicją nadsterowność występuje gdy kąt znoszenia bocznego kół osi tylnej jest większy niż kąt znoszenia bocznego kół osi przedniej, natomiast podsterowność występuje gdy kąt znoszenia bocznego kół osi przedniej jest większy niz kąt znoszenia kół osi tylnej. Nich mi ktos wyjaśni jak jest możliwe aby te dwa warunki spełnić jednocześnie jeżeli w I mamy powiedzmy a>b a w II b>a to chyba nie jest możliwa sytuacja gdy a>b i b>a (tam nie ma nigdzie znaku równości) To o czym piszecie to chrakterystyka neutralna pojazdu. burus napisał "Otoz jest to 3-ci dyfercjal sterowany podcisnieniem hydraulicznym czyli Viscous cuppler ( w Polsce nazywaja to blednie "sprzeglem viskotycznym"- choc nie jest to zadnym sprzeglem a POLACZENIEM!" a co to k... jest sprzęgło jak nie połączenie!!! dyfercjal sterowany sterowanie podciśnieniem hydraulicznym - i to ma być wiskoza - nie wiem czy śmiać się czy płakać - może mnie oświecisz jak to niby twoim zdaniem działa, poza tym wiskoza nie jest mechanizmem różnicowym. AWD, 4WD, 4x4 - to tylko nazwy (zazwyczaj zależne od producentów) i nie mówiąc nic poza tym na ile kół dany pojazd jest napędzany najwięcej mówi sformułowanie permamentny 4x4 bo wiemy że nie ma tam osi dołączanej ale napęd jest ciągle przekazywany na wszystkie koła, ale też nie za bardzo wiadomo jak, czy klasyczny mech różnicowy, czy torsen, czy może planetarny mech różnicowy. To producenci określając napęd nazywają go sobie AWD lub np quatro, ale nie można tego utorzsamiać generalnie z typem napędu. Quatro przeciez na samym początku to były dwa dyferencjały (przód i tył) bez międzyosiówki ani żadnego sprzęgła, po prostu spięte na sztywno (tylko w fazie prototypu), potem wpakowano klasyczny mech róznicowy a w osttateczności skończyło się na torsenie. A tak poza konkursem to haldex to co bedzie, 4x4, AWD, 4WD.
    • burus (gość)
    • No to sobie poplaczmy wszyscy i posmiejmy sie z Pana! Otoz kazde sprzeglo jest elementem "ciernym" np wlaczane elektromagnetycznie sprzegloo kompresora AC. Takze w zwyklych skrzyniach AT - ktore posiadaja sprzegla dla kazdego biegu.Plyn z pompy AFT pod cisnieniem rozpreza sprezyny i sprzegla ( jest wiele malenkich tarcz cos jak w motocyklu)wlacza owe tarcze cierne do pracy owego biegu. natomiast w systemie Viscous - nie ma zadnych tarcz ktore by sie dociskaly- slizgaly - tarly! kazde sprzeglo sie zuzywa kiedys nawet jesli pracuje w oleju- plynie hydraulicznym. Viscouse cuppler - nie! i na tym polega owa genialnosc systemu ! jasne..? ---------------------------------------------------------- Stad stosujac ow system AWD proporcjonalny do potrzeb w danym monecie jazdy sprawa nad i podsterownosci nie istnieje! Ale tylko w zastosowaniu owego sytemu pomyslu MItsubihi z Viscous cuppler!Zwykle stosuje sie jednoczesnie zwlaszcza w tylnim dyferncjale mechanizm roznicowy POZYTYWNY!np subaru ;"S". W kazdym innym sterowanym elektronicznie - elektromagnetycznie ect- sa i sprzegla albo mechanizm roznicowy mechaniczny. ----------------------------------------------------------- Oczywiscie ,ze nazwa AWD jest naduzywana przez rozne firmy - bo uzytkownicy nie maja o tym pojecia!A oni udaja,ze ich system jest rownie dobry,jak ten MItsubishi! he!he! Ale pierwotnie- w mysl pomyslu Designera Mitsubishi - oznacza to PROPORCJONALNY DZIS ROWNOLEGLY SYSTEM! dLA ROZROZNIENIA stosuje sie takze nazwe 4WD. Ale tego nie ma zaden samochod wyposazony w AWD =Viscous cuppler! Np subaru ma tylko AWD- gdyz nim jest! Takze zaden pojazd z Rodziny MItsubishi wyposazony w AWD + inne napedy! Zas 4x4 - oznacza to co oznacza jest to naped na 4 kola z ta sama sila( momentem),bez wzgledu na rodzaj podloza.Czy sie kolo slizga czy nie- obraca sie z ta sama sila i szybkoscia najwyzej redukowane przez uklad satelitarny dyferencjalu! Chyba ze go zablokujemy! Taki naped maja omal wszystkie trucks i SUV- w Polsce zwane "rerenowka"- a mialem 2 trucki i obecnie mam Montero 4x4.Mialem i mam 2 subaru i 2 Mirsu AWD= w sumie 4.Obecnie udawany AWD w Hondzie Element-czyli faktycznie jest to chwilowy- dzialajacy z opoznieniem syetm samoczynnego dolaczania tylnej osi- to samo mialy ; inne japcowe marki,ktorych nie stac bylo na kupienie licencyjnegonapedu od MItsu- jak uczyknil to subaru!I co zabawne oni tez nazywaja to AWD!!he!he!Tylko ze to nie pomaga na slizgiej drodze a pojazd jako FWD jest podsterowny!Pomaga natomiast wyjechac z zaspy,blota ect! czyli tyle co zwykly dolaczany mechanicznie 4x4! A oba napedy :przod jest podsterowny a tyl jest nadsterowny. zatem Oba te elementy wystepuja jednoczesnie w sytemie 4x4 -czy tez Quattro.- bo to znaczy to samo. Gdy sytem AWD wlasnie je eliminuje! Burus
    • Adam
    • "Otoz kazde sprzeglo jest elementem "ciernym" np wlaczane elektromagnetycznie sprzegloo kompresora AC." A sprzęgło hydrokinetyczne?? A sprzęgło kłowe?? Nie zapominaj o tym że isnieją sprzęgła nie tylko włączane elektromagnetyczne ale również sprzęgła w których przenoszenie napędu odbywa się przez linię pola elektromagnetycznego, tam nie ma elementów ciernych. Sprzęgła cierne to tylko rodzaj sprzęgieł!! A co do tarcia w wiskozie to w normalnych warunkach nie występuje, ale w przypadku dłógotrwałego wystąpienia różnicy prędkości następuje blokowane tzw. "hump". Otóż to blokowanie jest powodowane wzajemnym tarciem wewnętrznym płyt sprzęgła (powodowane jest to rozszerzalnością termiczną) - to w skrócie o sprzęgłach. Co do tych całych AWD i 4WD to moim zdaniem uzywasz nazw producentów, a nie ogólnie przyjętych. To mniej więcej tak jak bym powiedział że w Citroenach są silniki JTD - przecież JTD to silnik Diesla z Common Rail, no a w Ciroenie są tego typu silniku. No chyba to nie za bardzo pasuje. Oczywiście mój przykład jest znacznie przerysowany, ale myślę że oddaje istotę sprawy. Tak więc proszę abyś używał nazw raczej ogólnie przyjętych lub przynajmniej wyjaśniał co masz na myśli pisząc AWD, 4WD itp. No i na koniec musze zwrócić uwagę iz nie ustosunkowałeś się do definicji pod i nadsterowności.
    • Adam
    • Był bym zapomniał wisko się nie zużywa, ono się niszczy :-) Oj pośmiejemy się, pośmiejemy. (tylko z kogo?) Mam wrażenie że twoja wiedza dotycząca motoryzacji jest dość obszerna, lecz nieuporzątkowana. Sporo wiedzy zdobyłeś na podstawie obserwacji i wyciągania wniosków (niestety niekiedy nie prawidłowych). I stąd za pewne nie wiesz co to sprzęgło i jakie są jego rodzaje.
    • Burus (gość)
    • [quote="Adam"]Był bym zapomniał wisko się nie zużywa, ono się niszczy :-) Oj pośmiejemy się, pośmiejemy. (tylko z kogo?) Mam wrażenie że twoja wiedza dotycząca motoryzacji jest dość obszerna, lecz nieuporzątkowana. Sporo wiedzy zdobyłeś na podstawie obserwacji i wyciągania wniosków (niestety niekiedy nie prawidłowych). I stąd za pewne nie wiesz co to sprzęgło i jakie są jego rodzaje.[/quote] ===================b===============> Nomenklature producentow uzywaja mylnie- tutejsi spece. ja tym jezdze od lat 16- tu i zrobilem pare milionow mil( wraz z synami i zona)!Visous cuppler sie nie zuzywa niogdy. A tarcia plynu nie zuzywaja nawet jego. Nie ma mozliwosci jego wymiany. To urzadzenie jest zamkniete! --------------------------------------------------------- jAKI INZYNIER INDUSTRIAL studiowalem takze sprzegla i ich rodzaje. Wlacznie z elektrycznymi ( oddzialywaniem pol magnetycznych)! Zreszta dowodem na to,iz AWD to 4WD- jest to iz 4WD=czyli 4x4 ma tylko 2 dyferejcjaly. ( w sam 4kolowym-2 osiowym)! jesli inne designe niz viscous cuppler- sa rownie dobre to dlaczego nie dzialaja tak samo niezawodnie i rownie dobrze..?I nie maja stalej plynnej regulacji momentu..? -------------------------------------------------------- Walsnie system AWD Mitsubishi- proporcjonalny dziala znakomicie w eliminowaniu nad i podsterownosci. Dlatego,iz dziala stale plynnie i proporcjonalnie- stad jego efekt optymalnie max pozytywny! Ws am WRC jest on dodatkowo sterowany recznie mimoiz system wybiera max optymalny- to kierowca potrzebuje czasem wlasnie podsterownosci albo nad- co pilot wykonuje dzwignia! Natomiast dla zwyklego uzytkownika najwazniesjze jest nie zajmowanie sie tym i uzyskiwanie maxymalnie optymalnego sterowania! Sam z AWD viscous cuppler- nie wymaga zadnych corect kierownica zakretu. Bo tym sie zajmuje sam system napedu. Naakzany skret- nie wymaga korekt! jezdzilem zima w PL w gorach slowackich Audi A-4 Quattro. Ale tam ich system po - 1-sze mozna wylaczyc po II-gie wlaczony wymaga stalej korrekty! Nie ma on takze ani blokad dyferencjalow ani pozitive action!Podobnie jest w A-6! Podobno nowy system Nissana pt ;"i hondy stosowany w MDX zwacy sie ;"inteligent AWD" stewrowany komputerem - ma zblizone do AWD viscous cuppler performances. Nie wiem. Nie sprawdzalem na wysokogorskich oblodzinych szosach pnacych sie na 4 tys m w Colorado. I na konice : Nie jest wazne czy kierowca ma wiedze o tych systemach. Nie musi wiedziec jak one pracuja - najwazniejsze by jechal bezpiecznie. Musi tylko wiedziec ktory z tych systemow jest najbezpieczniejszy a dzis wiadomo - ze NAJ jest system Mitsu- stosowany od 20 lat w subaru- ktorego trzymanie sie drogi jest przyslowiowe! Uwaga: System AWd ma swoje ninusy takze> Np ten,iz jego dzialanie ma swoje granice i pojazd wchodzi w boczny poslizg wszystkimi kolami,jesli sie minie owa granice bezpieczenstwa (OPTYMALNA) A TAKZE GDY ZASTOSOWAC NIEWLASCIWY PRZEJROJ OPON) LUB ICH ROZMIAR!dALTEGO NA ZIME NAWET Z awd POWINNY BYC WYSOKIE WEZSZE OPONY o duzych oporach bocznych w sniegu! mialem orginalne dilerskie opony Goodrich Potenza w Legacy Outbacku i wpadlem w boczny poslizg na sniegu na ostrzych gorskich zakretasach. nastepnego roku zalozylem tej samej firny wyzsze i wezsze ten problem zniknal-ale mial gorszea trakcyjnosc przy hamowaniu odtad do sprzedania uzywalem zimowego - na zime zestawu a na reszte roku All Seazon! Trudno tu o kompromis! Burus
    • Burus (gość)
    • I jeszzce ciekawostka: Widzialemw TV na programie SAMOCHODOWYM pt>:"SPEED"- jak premier Japcowy podziwal nowy pojazd przyszlosci hondy o 8 kolach AWD z silnikiem 800KM wodorowym! Komentarz byl taki:" ale nawet na 8 kolach z najlepszym systemem Viscous cuppler- samochod tez wejdzie w poslizg jesli sie pojedzie szybciej niz jego ochrona na to pozwala. W tym modelu nikt nie moze pojechc za szybko"!gdyz moment obr. jest wylaczony do czasu uzyskania szybkosci bezpie znej dla danych wrunkow drogowych! A ja to skomentowalem:"jo jak lezy do gory kolami w rowie"..??? he!he! zaden najlepszy system AWd nie chroni zupelnie pzred taka ewentualnoscia. On tylko pomaga pzrejechac ow niebezpiecznie slizgi odcinek z optymalnie najwyzsza szybkoscia - jaka umozliwia mu ten system. Bez niego albo wogole sam nie ruszy z miejsca albo bedzie pokonywal slizga nawierzchnie wielokrotnie wolnej! PoniewaZ posiadam dotychczas takze pojazdy 4x4- wiec wiem,iz ow system na slizgim sam powoduje poslizg wszystkich kol- wiec jest najgorszy na takie warunki! Choc pod horke do domu wjezdza po lodzie takze ale tylem lub bokiem conajmniej! he!he! natomiast Mitsu wjezdza zwyczajnie i dopiero wysiadajac i siadajac na dupie- wie sie,ze tu jest lod! Ale z wjechaniem jest mniejszy problem niz ze zjechaniem. gdy jest lod trzeba po trawniku zjechac na tylku do szosy - i zjezdzajacego samochodem z AWD powiadomic,ze moze probowac zjechac- bo nikt nie nadjezdza..?? bur
    • Adam
    • Nie zniszcyłeś nigdy wiskozy ponieważ nie doprowadziłeś nigdy do sytuacji w której następuje blokowanie sprzęgła (hump) otóż to blokowanie niszczy sprzęgło, około kilkuset takich blokowań (kiedy to moment jest przenoszony bezpośrednio przez wewnętrzne tarcze sprzęgła, a nie z wykorzystaniem lepkości płynu hydraulicznego) i masz wiskozę do wyżucenia. Do takich blokowań może dojść jak pojedziesz w nieco trudniejszym terenie, albo jeżeli założysz opony o różnym rozmiarze i pojedziesz odpowiednio szybko.
    • burus (gość)
    • [quote="Adam"]Nie zniszcyłeś nigdy wiskozy ponieważ nie doprowadziłeś nigdy do sytuacji w której następuje blokowanie sprzęgła (hump) otóż to blokowanie niszczy sprzęgło, około kilkuset takich blokowań (kiedy to moment jest przenoszony bezpośrednio przez wewnętrzne tarcze sprzęgła, a nie z wykorzystaniem lepkości płynu hydraulicznego) i masz wiskozę do wyżucenia. Do takich blokowań może dojść jak pojedziesz w nieco trudniejszym terenie, albo jeżeli założysz opony o różnym rozmiarze i pojedziesz odpowiednio szybko.[/quote] ================bur===> z tego co mi wiadomo ( patrz instrukcja) sa 2 powody zniszcenia syetemu : a- wtedy gdy sie prubuje ten pojazd holowac na 4 kolach lub na dwuch zablokowanych -b- w wypadku hdy zalozy sie niewlasciwy rozmiar kol zalozenia 3-ciego dyferencjalu =visosue cuppler sa scisle obliczeno do danego rozmiaru kol nie tylko ich srednicy=obwodu ale i szerokosci! Np ,moj syn zalozyl w czasie mego pobytu w komunie PL =8=mcy/opony o tym samym pzrekroju ale znacznie szersze taka moda wsrod szczeniakow ( powinny byc 195 na 65 on zalozyl 215 na /60 i..zima AWD zniknal nieomal zupelnie a pojazd mial tendencje do uslizgu bocznego! zas po suchej nawierzchni nie bylo roznicy z mala tendencja do ndsterownosci! Po wyrzuceniu tych prawie nowych opon i zalozeniu wlasciwego rozmiaru- pojazd ponownie ma wlasciwosci AWD! pzrebieg..? ponad 600 tys mil czyli ca 1 milion km! zatem jest to system niezniszczalny! Dlatego iz nie zawiera zadnych elementow ciernych! ======================================================= Nadal Pan gada bzdury z napedem 4x4 w stalej konfiguracji - jak 2 dyferencjalowy np Jrrpc,zy moj Montero 4x4 ,wszystkie trucki jakie mialem- nad i podsterowonsc na slizgim WYSTEPUJE ROWNOCZESNIE. nA BLOCIE POSNIEGOWYM CZY NA LODZIE- WOGOLE NIE MOZNA UTRZYMAC KIERUNKU DO JAZDY NA WROS A NA ZAKRETACH ZNOSI GO I PRZODEM I TYLEM! Rozdzial momentu jest stay0 w polowie na tylni ai przednia os! Tacoma miala do tego oba dyferencjaly blokowane- wiec tym wogole nie mozna bylo ruszyc na lodzie inaczej niz ..bokiem!! oczywiscie po wylaczeniu blokad nastapila poprawa! Zas moj truck toyota 2,4l ( silnik Toyoty ale skrzynuia i dyfer z Mitsu z 94 r-tacoma 4x2 mial blokade dyfra tylu do szybkosci ca 8-10 mph( to posiadaja wszystkie sportujace i sportowe samochody- od Corvette- po najgorsze gowienko- acura 1,8l!)! cZy je posiadaja rowneiz nemeckie..? Nie mam pojecia! I trudno sie tego dowiedzec z danych technicznych nawet na Web Site!Firmy! lancia stratos z 2,5l V6 w 78 roku to posiadala- majac silnik z tylu!! Burus Burus
    • Adam
    • Jak Pan słusznie zauważył zły rozmiar opon może zniszczyć V.C. a wynika to właśnie z długotrwałej różnicy prędkości i w taki sam sposób można zniszczyś V.C. podczas niewłaściwej eksploataci np częsta jazda w trudniejszym terenie gdzie prawie cały czas występują różnice prędkości - poprostu częste wystepownie fazy hump. Podobno typowy V.C. wytrzymuje około 200-300 zblokowań - czyli właśnie wejści w fazę hump. Po połowie czyli 50/50 moment dzieli zwykły otwarty dyferencjał. Gdy mamy zblokowany dyferencjał to prędkości są stałe a rozdział momentu wynika z chwilowych sił przyczepności.
    • Szary (gość)
    • Panie Borus zjechałeś pan kiedyś tymi twoimi czterema samochodami 4x4 z asfaltu???? Ja mam wrażenie że nie.
    • burus (gość)
    • [quote="Szary"]Panie Borus zjechałeś pan kiedyś tymi twoimi czterema samochodami 4x4 z asfaltu???? Ja mam wrażenie że nie.[/quote] Nigdy nie mialem 4 sam 4x4. Natomiast mialem 3 4x4 i 4 AWD ! jechalem Argentynie a potem cale Chile az do Peru ( Cusco) chyba najwysza droga swiata- wiaajca sie obok kolei ( zbudowanej przez Polskiego Inz 100 lat temu) czyli jakies pare tys mil!Wlasnie moim truckiem Mitsubishi 4x4! Tam oczywiscie tylko w partiach ponizej 3 tys m/npm miejscami byl zniszczony asfalt! Reszta szuter,dziury i gorsze! Ale truck 4x4 sobie poradzil! jechalem pewnego razu z pewna piekna Senhora- jej Land Cruiserem V8 z wszystkimi napedami- takze AWD z Buenos Aires do Valparasido! czyli w pozrek Andow. Jesienia-c zyli w gorach nawet na wys ponizej 2 tys m/npm byl snieg i lod!W takich sam luxusowych komputer sam wlacza najwlasciwszy rodzaj napedu i wylacza go -przelacza ect- wiec nie wiem,jakim to napedem sie poslugiwal ow Najbardziej luxusowy SUV Swiata! ------------------------------------------------------- Natomiast w czasie jazdy na narty ( co roku od lat 16-tu)- i juz tam w Gorach- czesto trzeba pojechac po bezdrozu pokrytym lodem,sniegiem lub tylko twarda gruda zamarznieta na kosc!( tam sa temp ponizej -50 C w nocy a w dzien normalka jest - 30C!) wiec jedziemy naszymi AWD- bez najmniejszych trudnosci!Klopot w tym,ze ani Colt Vista ani Galant- nie sa OUTLANDERAMI czyli nie maja podniesinej karoserii a przeswit jest jak normalny sam np Accord!Wiec nie ma mowy o glebokich dziurach! Juz znacznie lepiej bylo Oubackami subaru! Ale ani nie szukalem ani znalazalem okazji wladowania sie w rzeczywisdcie dziki teren bezdrozy!W komunie PL ( na Warmii) nawet tzw :"drogi" boczne sa istnym poligonem terenowek! AWD nie jest na :"teren" a na szose przede wszystkim- slizga,od wody,lodu,blota posniegowego,gliny ect! zaden z nich nie jest SUV a tym bardziej "terenowka"! tylko trucki i ostatni rok mam "terenowke" Montero-ale sluzyly mi glownei jako ciagniki do campera,yachtu itp! 4x4 przydawal sie zawsze gdy trzeba bylo wyciagnac yacht z wody na slizgiej betonowej pochylni!bez tego nie ma mowy! jasne teraz "szary"...?? Burus Po to mowiez,e ze AWD- viscous cuppler- jest niezniszczalny,gdyz przez 600 tys mil tych :humbow" bylo setki tys a on nadal niezawodnie dziala! ten spejo- teoretyk widac czytuje propagande lunijna- ktora by promowac swoje; 4-Motion,All Track,Quattro i inne wciska tu bzdzine anty subarowa- japcowa! w tym to owi schwanze sa najlepsi- Patrz kamerade Geobels ( ktory tez mial na imie "Adas"...??? he!he! Burus
    • Adam
    • Przy takiej jeździe jak opisujesz prawdopodobnie nie było ani jednego zplokowania sprzęgła wiskotycznego (hump) - poczytaj wyżej tam opisałem iż różnica prędkości musi wystąpić przez określony czas. Gdyby na przykład pod tylne koła podłożyć rolki, a przednie ustawić na nawierzchi, natomiast cały samochód unieruchomić np przez przywiązanie go do jakiejś sciany, to po zwolnieniu sprzęgła i dodaniu gazu kółeczka tylne przez pewien czas by się kręciły a przód nie - oczywiście lina by się napieła. Po kilku (3 może 5) sekundach nastąpiło by wejście w strefę hump co objawi się przeniesieniem całego napędu na przód - przednie koła mimo iż na asfalcie również zaczną sie kręcić (oczywiście jeśli nie zadusi silnika) - ale domyślam się że nie robiłeś i nigdy nawet nie widziałeś takich badań, a co dopiero mówić o zmianie siły napędowej podczas takiego badania.
    • bojer (gość)
    • Witam. Podziwiam Cię! Masz chłopie zdrowie. Z życzeniami szerokiej drogi - [i]bojer[/i]
    • Szary (gość)
    • No i co z tego że przejechałeś tyle kilometrów jak widze dalej nie wisz co się dzieje w twoim samochodzie. Twoje wypowiedzi są typu: "znam się świetnie na koszykówce bo byłem trzy razy w ostatnim miesiącu na meczach". Jednak jest jeszcze cos w tobie z Polaka bo uważasz że wszystko wiesz najlepiej. Lepiej wyłącz komputer i zajmi się wnukami bo jedyne co robisz sobie to straszliwy obciach na tym forum ze swoją wiedzą.
    • Szary (gość)
    • Ten post był do burusa
    • amu65
    • w takim razie jak nazwac zachowania auta gdy sie zarowno przednie jak i tylne kola sa w poslizgu? "neutralne prowadzenie" ? Nie wiem co jest neutralnego w uslizgu obu osi.
    • Adam
    • Jazda po łuku ma to do siebie, że zawsze występuje znoszenie boczne kół, mniejsze lub większe. Pytanie tylko co jest większe znoszenie przodu czy znoszenie tyłu. Nie istnieje sytuacja w której jedziemy po łuku i nie występuje boczne znoszenie. Maksymalną siłę boczną opony przenoszą przy kątach bocznego znoszenia około10-15stopni (oczywiście zależy to od rodzaju opony, nawierzchni, ciśnienia w ogumieniu itp.) Generalnie nie analizuje się prowadzenia pojazdu przy większych kątach bocznego znoszenia gdyż jest to obszar który nie powinien wystąpić oraz w którym nie mamy kontroli nad pojazdem.
    • Adam
    • Znoszenie powyżej tych 15 stopni można utożsamić z uślizgiem. Ale gdy dochodzi do takiego uślizgu trudno już mówić o prowadzeniu samochodu, a tym bardziej o jego charakterystyce. Samochody podsterowne mają większe kąty znoszenia przedniej osi więc łatwiej o uślizg przedniej osi (łatwiej przekroczyć tą granicę przyczepności). Samochody nadsterowne mają większe kąty znoszenia tyłu więc łatwiej utracić przyczepność na tylnej osi. Samochody o charakterystyce neutralnej mają równe te kąty, więc jeżeli przekroczymy granicę przyczepności to cały samochód teoretycznie będzie sunął bokiem.
    • SoterBur
    • czytam z przyjemnoscia wyjasnienia Burusa i odraza tepote owych szaradasiow- typowe "magistry" Pokomusze- z jakimi mialem do czynienia przez ubiegle 5-mcy w POkomunie!he!he! Z wykladu Burusa wynika jasno ,ze On dobrze wie,co sie dzieje w jego pojazdach a mial ich wiele i wiele milionow mil przejechali w jego rodzinie.ja tez jezdze od 88r AWD systemu Mitsu i mam conajmniej pol miliona mil przejechane na Mitsubishi i Subaru!Zadaje to klam temu picerkowi -Adasiowi i jego przydupasnemu rownie rozgarnietemu szarkowi!Goebels i Stalin ???obaj truja farmazony a wscieklizna ich wynika z zawisci!
    • SoterBur
    • Uzupelnienie! Jezdzac od 88r AWD znajduje,iz choc eliminuje on nad i pod sterownosc- jednak nie eliminuje sily odsrodkowej czyli na cisku masa pojazdu na kola zewnetrzne !jednak AWD b wraZliwy na przyczepnosc kazdego kola- sam kontroluje i ujmuje momentu z tych kol,ktore ida po nawierzchni z minimum trakcyjnosci!Stad WW#D nie potrzebuje owych nowych dezignes =co jest tuylko dla pojazdow 2WD!Mnustwo ich jeszcze conajmniej 80% na swiecie ( bo w USA juz tylko ca 50% a w jap tylko 23%)ale ten trend jak lawina sie szerzy!I pewnie za 20 lat nawet w komunie UE to nadejdzie w Compact Class!
    • Adam
    • „czytam z przyjemnoscia wyjasnienia Burusa” – nie ma to jak pochwalić samego siebie. Przecież od razu widać że SoterBur i Burus to jedna i ta sama osoba - problemy z czytaniem ze zrozumieniem, o pisaniu już nie wspomnę, w każdym poście rasizm i opluwanie innych, a do tego w prawie same bzdury. Pozdrawiam wszystkich inteligentnych i ciebie burus.
    • ube
    • Doszedlem do tego samego wniosku co Adam, masz racje, zastanawialem sie czy jeszcze nie podpiac traktorzysty pod ta sama osobe ale chyba nie. A jescze te wychwalanie sie na jego profilu czego on tam nie ma. Po prostu zalosne... Wpoil se jakies durnoty do lba i na sile chce do tego przekonac innych.
    • Edouard
    • dawno sie tak nie usmialem :D oczywiscie ze burus i soterbur to ta sama osoba. na innych forach probuje sie zarejestrowac po tymi pseudonimami, ale wylatuje z kazdego bardzo szybko. ------------- Tekst moderowany Edytowany przez moderatora
    • SoterBur
    • niech sobie Pokomusze palanciatka tutaj gledza medza a ja i inni POsiadacze AWD -Mitsubishi system bezpiecznie jezdzimy.bez obawy o nad - czy podsterownosci!Pokomuszy matolik ( jak Powyzsi)+ zanim cos Pojmie- minie 20 lat a tymczasem technika sam idzie do PRzodu i nawet Szwancki stosuja 4WD i co tam uda sie im Podrobic,zmalpowac zerznac!Bo systemu AWD - viscous cuppler - nie moze nikt ,kto za to nie zabuli dezignerowi!Stad mamy Mitsu familie i reszte 4WD!Dzis u na slizgawica na POludniu - ale to problem dla 2 WD a zwlaszcza tylnionapedowych "K"lasikow i 4x4!POd gorke do domu nie wjedzie

Dodaj komentarz