Najlepsze samochody używane za 5 i 10 tys. zł - opinie, oferty i zdjęcia

Bartosz Gubernat
Najlepsze samochody używane za 5 i 10 tys. zł. Linki do ogłoszeń
Najlepsze samochody używane za 5 i 10 tys. zł. Linki do ogłoszeń
Samochód za naprawdę niewielkie pieniądze nie musi być skarbonką. Podpowiadamy, na jakie auta używane zwrócić uwagę, mając do dyspozycji 5-10 tys. zł.
Najlepsze samochody używane za 5 i 10 tys. zł. Linki do ogłoszeń
Najlepsze samochody używane za 5 i 10 tys. zł. Linki do ogłoszeń

Na polskich giełdach i w komisach oferta samochodów używanych jest potężna. Od chwili otwarcia granic z krajów Unii Europejskiej do naszego kraju co miesiąc wjeżdża po kilkadziesiąt tysięcy samochodów. – Najczęściej to auta w wieku 5-10 lat, warte od 15 do 30 tysięcy złotych. Ale nie brakuje także tańszych. Zadbanego Fiata Punto czy Volkswagena Polo można kupić już za 5-7 tys. zł.

- Takie auto to idealny poligon doświadczalny dla młodego kierowcy – uważa Marek Rak, kierownik giełdy samochodowej w Rzeszowie.

W grupie tanich samochodów bardziej niż na markę należy zwrócić uwagę na stan techniczny danego egzemplarza. Od uszkodzonego Volkswagena lepsze będzie np. w pełni sprawne Daewoo Matiz.

– Mając kilka tysięcy złotych trudno znaleźć auto w perfekcyjnym stanie. Dlatego nie należy zrażać się obdartym zderzakiem, czy matowym lakierem. Najważniejszy jest suchy, sprawny silnik i brak dużych ognisk korozji. Szczególnie dokładnie należy obejrzeć podwozie – mówi Stanisław Płonka, doświadczony mechanik z Rzeszowa.

Nie bez znaczenia są także ceny części zamiennych. Do popularnych modeli starszych samochodów nie będą drogie. Pod tym względem najlepiej wypadają pojazdy klasy miejskiej i kompaktowej. Tanich, ale starych aut z górnej półki należy unikać, bo dodatkowe elementy wyposażenia oraz duże silniki oznaczają więcej kłopotów i droższe naprawy. Wspólnie z mechanikiem i szefem giełdy wytypowaliśmy 15 samochodów, które naszym zdaniem najlepiej spełnią rolę pierwszego, taniego samochodu.

Fiat Seicento. Następca popularnego w latach 90-tych Cinquecento oferuje nieco więcej przyjemności z jazdy. To głównie zasługa mocniejszych silników o pojemności 900 i 1100 ccm. Auto było produkowane w latach 1998-2010, od 2005 roku jako Fiat 600. Jego atutem są przede wszystkim bardzo tanie części zamienne i niewielkie wymiary, ułatwiające manewrowanie po zatłoczonych ulicach. Wady to drobne usterki trapiące przede wszystkim termostat, silnik wentylatora, gumowe elementy tylnego zawieszenia i łożyska kół. W rejonie tylnej klapy i błotników oraz bocznych kierunkowskazów zdarza się korozja. Sprawny egzemplarz z 2002-2003 roku można kupić już za ok. 4-5 tys. zł. Na auto z początku produkcji wystarczy 2,5-3 tys. zł.

**

Fiat Seicento - zobacz oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Daewoo Matiz. Wykonaniem i poziomem awaryjności jest podobny do Fiata Seicento. Pięciodrzwiowe nadwozie oferuje jednak więcej miejsca i jest bardziej funkcjonalne. Samochód był produkowany w latach 1998-2008, przez cztery ostatnie lata pod szyldem FSO. Występuje w dwóch wersjach silnikowych. Słabsza to trzycylindrowa 800-tka o mocy 52 KM. I z takim silnikiem auto było sprzedawane w Polsce. Ale z zagranicy można bez problemu ściągnąć czterocylindrowego Matiza 1,0 oferującego 64 KM. Ze względu na wyższą kulturę pracy polecamy ten drugi silnik. Zabezpieczenie antykorozyjne nie jest mocną stroną Matiza. Bez profesjonalnej konserwacji zarówno na karoserii jak i podwoziu szybko pojawiają się ogniska rdzy. Przy regularnej wymianie oleju i trosce o podstawowe podzespoły Matiz potrafi jednak odpłacić się bezawaryjną jazdą i zużyciem paliwa w granicach 7-8 litrów na 100 km w cyklu miejskim. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od ok. 3 tys. zł.

**

Daewoo Matiz - zobacz oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Fiat Punto. Generacja produkowana w latach 1993-1999 uchodzi za jeden z najbardziej udanych modeli Fiata. W 1995 roku Punto zdobyło tytuł samochodu roku w Europie. Przez kolejne lata było jednym z najlepiej sprzedających się samochodów segmentu B. Najpopularniejsze na polskim rynku są benzynowe wersje 1,1 i 1,2. Obie rzadko się psują i zużywają w cyklu miejskim ok. 7-8 litrów benzyny na 100 km. Samochód nadaje się do przeróbki na gaz LPG. W odróżnieniu od Fiata Seicento jest bardziej odporny na korozję. Dostępne wersje nadwozia to trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kabriolet. Ceny sprawnych, używanych egzemplarzy zaczynają się od ok. 4 tys. zł.

**

Fiat Punto - sprawdź oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Opel Corsa. Mając ok. 4,5-5 tys. zł można rozejrzeć się za używanym Oplem Corsą B. Samochód produkowany w latach 1993-2000 to jeden z najładniejszych i najpopularniejszych pojazdów w swojej klasie. Dostępne silniki to benzynowe 1,2, 1,4, i 1,6 oraz diesle 1,5 i 1,7. Ze względu na trwałość i niskie zużycie paliwa mechanicy polecają silniki 1,2 i 1,4. W późniejszych latach Opel produkował jeszcze trzycylindrową jednostkę 1,0, ale właściciele narzekają na niską kulturę pracy i słabe osiągi. Niestety wiele egzemplarzy mocno koroduje, dlatego szukając używanej Corsy trzeba zwrócić szczególną uwagę na stan blacharki.

**

Opel Corsa - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Nissan Micra. Oznaczony symbolem K11 model produkowany w latach 1992-2002 to jeden z najbardziej niezawodnych samochodów na naszym rynku. Wybierać można między silnikami benzynowymi 1,0 o mocy 50 lub 60 KM, 1,3 o mocy 75 KM, 1,4 oferującym 82 KM lub 57-konnym dieslem 1,5. Wolnossący silnik wysokoprężny to jednostka produkowana przez koncern PSA. Na forach internetowych zbiera różne opinie. Kierowcy bardziej polecają benzyniaki. Trwałe są wszystkie odmiany, ale ze względu na przyzwoite osiągi radzimy wybrać 1,3 lub 1,4. Niestety zadbane Nissany Micra to towar bardzo poszukiwany i trudno kupić takie auto. Przy odrobinie szczęścia 5 tys. zł powinno jednak wystarczyć na auto z 1995-1996 roku w niezłym stanie.

Nissan Micra - sprawdź oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

Renault Clio. Wprowadzając samochód na rynek 1990 roku Francuzi zrobili nie mniejsze zamieszanie, jak Włosi podczas debiutu Fiata Punto. Clio zastąpiło popularne Renault 5, które przez lata było jednym z najpopularniejszych samochodów miejskich w Europie. Na polskim rynku samochodów używanych najpopularniejsze wersje I generacji Renault Clio są napędzane przez silniki benzynowe 1,1 i 1,4. Ich pierwsze wersje to jednostki wykorzystujące gaźniki. Dopiero po modernizacjach w 1994 i 1996 roku do sprzedaży wprowadzono nowsze silniki z wtryskiem paliwa. Na pochwałę zasługuje także trwały diesel 1,9, który bez większy remontów potrafi pokonać kilkaset tysięcy kilometrów. Renault Clio to auto dobrze zabezpieczone przed korozją. Najczęstsze usterki to drobne awarie elektroniki i delikatnych części zawieszenia. Samochód z 1995-1996 roku można z powodzeniem kupić za ok. 4,5-5 tys. zł. Na egzemplarz z końcówki produkcji trzeba przygotować ok. 6-7 tys. zł.

**

Renault Clio - sprawdź oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Audi 80. Wersja B4 produkowana w latach 1991-1996 to jeden z ulubionych samochodów polskich taksówkarzy. Najczęściej wybierane, niezawodne i trwałe silniki to dwulitrowy benzyniak oferujący 115 KM mocy i turbodiesel 1,9 TDI o mocy 90 KM. Pierwsza znakomicie współpracuje z instalacją gazową. Druga to jedna z pierwszych, najprostszych odmian jednego z najpopularniejszych silników w Polsce. 80-ki z takim motorem bez większych problemów robią nawet milion kilometrów. Nadwozie jest ocynkowane, dlatego w egzemplarzach bezwypadkowych nie ma mowy o korozji. Prostej konstrukcji, bardzo trwałe zawieszenie świetnie radzi sobie z trudami jazdy na dziurawych, polskich drogach. Sprawne Audi 80 B4 z początku produkcji można kupić już za ok. 4-5 tys. zł. Ale naprawdę zadbany egzemplarz z 1995 roku kosztuje nawet 6-8 tys. zł. Samochód jest jednak wart takiej ceny.

**

Audi 80 B4 - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Volkswagen Polo. Jeden z najpopularniejszych samochodów miejskich na rynku ceniony przede wszystkim za trwałe silniki. Za ok. 3,5-5 tys. zł można kupić ładny egzemplarz III generacji w wersji sprzed liftingu, produkowanej w latach 1994-1999. Kierowcy najczęściej wybierają silniki benzynowe 1,0 (45-50 KM) 1,3 (55 KM) i 1,4 (60, 75, 100 KM). Turbodiesel 1,9 TDI jest tu dostępny w wersjach 90 i 110-konnej, czyli takich samych, jakie później montowano w Skodzie Octavii i Audi A4. W niektórych egzemplarzach VW Polo ogniska korozji pojawiają się na tylnej klapie, w okolicy szyby. Zawieszenie jest trwałe, stosunkowo często wymiany wymagają jedynie łączniki stabilizatora. Warto poszukać samochodu ze wspomaganiem kierownicy.

Volkswagen Polo - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

Honda Civic. Podobnie jak Nissan Micra w segmencie B, Honda Civic uchodzi za wzór niezawodności w klasie kompaktowej. Kwota między 5 a 10 tys. zł jest wystarczająca na zakup zadbanego egzemplarza VI generacji, produkowanej przez japoński koncern w latach 1995-2001. Do wyboru są trzydrzwiowy hatchback, czterodrzwiowy sedan i dwudrzwiowe coupe produkowane w Japonii, lub pięciodrzwiowy liftback i kombi z fabryk w Wielkiej Brytanii. Podstawowy silnik to 75- lub 90-konne, benzynowe 1,4. Na amatorów mocniejszych wrażeń czeka 1,6 w kilku wersjach – m.in. 115 i 125-konnej oraz 1,8 VTI o mocy 169 KM. Najrozsądniejszy wybór to oszczędne i dynamiczne 1,4 90 KM. Podstawową wadą Civica jest kiepska blacharka. Praktycznie każdy egzemplarz prędzej czy później trapią problemy z korozją tylnych błotników w okolicy nadkoli. Przyzwyczajenia wymaga też typowo japońska, prosta i szara stylistyka wnętrza. Zadbana, sprawna Honda Civic z 1999 roku to ok. 8-9 tys. zł. Samochód z początku produkcji, wymagający drobnych napraw i poprawek lakierniczych kupimy już za ok. 5 tys. zł.

Honda Civic - zobacz oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

Toyota Corolla. Od lat obok Volkswagena Golfa jest jednym z liderów segmentu C. Kierowcom, których nie stać na kilkuletni egzemplarz polecamy VIII generację Toyoty Corolla, produkowaną w latach 1997-2002. Ceny takich samochodów zaczynają się już od ok. 8 tys. zł. Corollę można kupić z silnikiem benzynowym 1,3 (86 KM), 1,4 (97 KM) lub 1,6 (110 KM) oraz dwulitrowym turbodieslem D4-D. Polecamy jednostki benzynowe VVT-i, wyposażone w układ zmiennych faz rozrządu. Trwałość Toyoty Corolli można porównać do Hondy Civic – poza drobnymi usterkami zawieszenia wynikającymi ze zużycia części auto jest praktycznie bezawaryjne. Przewaga Toyoty nad Hondą to lepsza blacharka, odporna na korozję. Toyota Corolla VIII jest dostępna w wersji sedan, kombi i liftback.

**

Toyota Corolla - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Volkswagen Golf. IV generację najpopularniejszego auta kompaktowego w Europie Volkswagen wypuścił na rynek w 1998 roku. Po piętnastu latach obok VW Passata to ciągle jeden z dwóch najbardziej pożądanych samochodów używanych w Polsce. Występuje z silnikami benzynowymi 1,4, 1,6, 1,8 i 2,0 oraz 1,9-litrowym turbodieslem TDI. O ile silnika wysokoprężnego nie trzeba nikomu przedstawiać i rekomendować, spośród benzyniaków polecamy wersje 1,6 i 1,8. Ta mniejsza świetnie współpracuje z instalacją gazową, mocniejsza w wersji turbodoładowanej zapewnia świetne osiągi. Obie lubią jednak spalać olej, nawet, jeśli są w dobrej kondycji. VW Golf nie rdzewieje i jest bardzo dobrze wykonany. Trapią go jedynie drobne awarie osprzętu, które ze względu na dużą dostępność zamienników oryginalnych części nie są drogie w naprawach. Ceny Volkswagena Golfa IV zaczynają się od ok. 8 tys. zł. Zadbany egzemplarz z silnikiem 1,6 to ok. 10 tys. zł, ładny diesel będzie o ok. 2 tys. zł droższy.

Szukasz używanego Volkswagena Golfa? Kliknij tutaj, aby sprawdzić ogłoszenia sprzedaży z całej Polski

Peugeot 206. Olbrzymie uznanie francuskiego malucha spowodowało, że był produkowany aż przez 10 lat (1998-2008). Na polskim rynku przeważają oszczędne wersje benzynowe 1,1 i 1,4, a rzadziej także 1,6 i 2,0. Dwie ostatnie mają jednak spory apetyt na paliwo, niewspółmierny do wielkości samochodu. Kierowcy chętnie wybierają także turbodiesle. Jednostki 1,4, 1,6 i 2,0 HDI korzystają z technologii common rail. Starsza – 1,9, pracuje na zwykłej pompie wtryskowej. Jest przez to mniej awaryjna, ale słabsza i bardziej hałaśliwa. Ceny 206-tek zaczynają się od ok. 8 tys. zł.

**

Peugeot 206 - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

**

Toyota Yaris. Podobnie jak Corolla, jest jednym z liderów w swoim segmencie. Za mniej niż 10 tys. zł można kupić samochód I generacji z początku produkcji, z lat 1999-2005. Najbardziej polecane silniki to benzynowe 1,0 (65-68 KM), 1,3 (86 i 87 KM) oraz diesel 1,4 D4D (75 KM). Dobre opinie zbiera także 1,5-litrowy benzyniak o mocy aż 106 KM, ale na polskim rynku jest o niego znacznie trudniej. Bez względu na wersję silnikową, benzynowy Yaris potrafi zużyć w cyklu miejskim poniżej 8 litrów benzyny na 100 km. Diesel nawet o 2 litry oleju napędowego na 100 km mniej. Samochód bezwypadkowy nie powinien korodować. Pod względem stylistycznym wnętrze jest bardzo ciekawe, ale dobre wrażenie psują twarde, szare materiały.

Toyota Yaris - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

Ford Focus. Następca Escorta, który na stałe zmienił zdanie o Fordach. Debiutując w 1998 roku zaoferował nowoczesną, ekstrawagancką stylistykę i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Chociaż od tej pory minęło już piętnaście lat, sylwetka jest ciągle oryginalna i ładna, a rozwiązania techniczne bardzo cenione. Jako jeden z kilku najlepiej prowadzących się samochodów w swojej klasie Ford Focus I to wciąż bardzo poszukiwany kompakt na rynku wtórnym. W gamie silników znajdziemy m.in. benzynowe 1,4 75 KM, 1,6 100 KM, 1,8 115 KM i 2,0 130 KM. Najpopularniejsze są silniki 1,6 i 1,8, łączące niezłe osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka 1,4 jest za słaba, a 2,0 zbyt paliwożerna. Nie polecamy diesli – szczególnie 1.6 i 2.0 TDCi, trapionych przez częste awarie układu wtryskowego. Ceny Focusów z początku produkcji zaczynają się od ok. 8 tys. zł.

Ford Focus - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

SEAT Ibiza. II generacja tego samochodu na rynku jest obecna od 1993 roku. Powstała na platformie podłogowej Volkswagena stosowanej m.in. w modelu Polo. W 1999 roku samochód przeszedł gruntowny lifting i w niezmienionej formie był produkowany do 2002 roku. Ze względu na ciekawą stylistykę i niezawodne silniki oraz zawieszenie właśnie tę wersję polecamy najbardziej. W gamie silników na pierwszy plan wybijają się diesel 1,9 TDI w wersjach 90- i 110-konnej oraz benzyniaki 1,4 60 KM i 1,6 75 KM. Oba to silniki ośmiozaworowe. Ibiza jest dobrze zabezpieczona przed korozją. Występuje w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Ceny zaczynają się od ok. 7 tys. zł za benzyniaka i 9 tys. zł za diesla.

SEAT Ibiza - oferty sprzedaży w Regiomoto.pl

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty