Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najpopularniejsze modele nowych samochodów ostatniej dekady – ranking

Adam Mirosiński
Skoda Octavia, czy Fabia? A może jednak Opel Astra? Wiemy, które nowe auta cieszyły się w Polsce największym powodzeniem na przestrzeni ostatnich 10 lat. Fot. Wojciech Godorowski
Skoda Octavia, czy Fabia? A może jednak Opel Astra? Wiemy, które nowe auta cieszyły się w Polsce największym powodzeniem na przestrzeni ostatnich 10 lat. Fot. Wojciech Godorowski
Skoda Octavia, czy Fabia? A może jednak Opel Astra? Wiemy, które nowe auta cieszyły się w Polsce największym powodzeniem na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Cena, moc silnika i marka – to najważniejsze parametry brane przez Polaków pod uwagę przy kupnie samochodu. Na dalszych pozycjach plasują się wygoda wnętrza, obecność klimatyzacji oraz komfort siedzenia – wynika z raportu „Komfort jazdy” przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków. Badanie „L’Observatoire Cetelem” wykonane na potrzeby BNP Paribas Personal Finance wskazuje z kolei, że nienasycenie rynku nowymi autami, skłonność do zakupu pojazdów z wyższych segmentów oraz rosnąca zamożność Polaków sprawiają, że aż 62 proc. zmotoryzowanych jest skłonnych wydać oszczędności na zakup atrakcyjnego samochodu. To więcej niż w Belgii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Meksyku, Turcji czy Republice Południowej Afryki. A co z konkretnymi modelami? Które nowe auta są hitami naszego rynku? Sprawdziliśmy to korzystając z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Królowa jest tylko jedna

Gdyby wziąć pod uwagę tylko trzy czołowe miejsca w rankingach sprzedaży z minionych 10 lat (2007-2016), to najczęściej zajmowały je Skoda Fabia (9 razy) i Octavia (9) oraz Opel Astra (7). Po jednym razie na podium znalazły się Ford Focus i Volkswagen Golf. Pierwsza pozycja w ciągu dekady aż 8-krotnie przypadała w udziale Octavii, przy czym po raz ostatni dała się ona zdetronizować w… 2008 r. – wyprzedziły ją wówczas Astra i Fabia. W sumie kompaktową Skodę sprzedano w liczbie 148 223 egzemplarzy. Gdyby dodać do tego wynik z pierwszego półrocza 2017 r., Octavia przekracza magiczne 150 tys. sztuk (konkretnie 158 076). Jeśli chodzi o przedstawicieli poszczególnych marek, to od 2007 do 2016 r. włącznie w Top20 najchętniej kupowanych nowych aut osobowych najczęściej znajdowały się Toyoty (30), Skody (27) i Ople (25).

2017 rokiem…

Ciekawie prezentują się dane za rok 2017, a konkretnie pierwszą jego połowę. Od stycznia do końca czerwca najwięcej sprzedano Skód Octavii, Fabii i Opli Astra. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, to okazuje się, że prym wiedzie Astra przed Toyotą Yaris i Skodą Fabią. Octavia jest dopiero na… 9. miejscu. Czeski kompakt kochają za to firmy. W zestawieniu rejestracji aut na REGON, Octavia przoduje przed Fabią i Volkswagenem Golfem.

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

Polecamy: Co oferuje Kia Picanto?

Małe się nie sprzedają

Skoda Octavia, czy Fabia? A może jednak Opel Astra? Wiemy, które nowe auta cieszyły się w Polsce największym powodzeniem na przestrzeni ostatnich 10
Skoda Octavia, czy Fabia? A może jednak Opel Astra? Wiemy, które nowe auta cieszyły się w Polsce największym powodzeniem na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Fot. Tomasz Bolt

A co z poszczególnymi segmentami? Wyraźnie spada zainteresowanie autami najmniejszymi, które w okresie I-VI 2017 r. znalazły 6988 nowych właścicieli (-14,9 proc.), przy czym liderem jest Toyota Aygo. W klasie samochodów miejskich (43 584 szt., +16,8 proc.) prym wiedzie Skoda fabia, a wśród kompaktów (72 904 szt., + 16,1 proc.) Skoda Octavia. Segment D z wynikiem 23 671 sprzedanych aut jest stabilny (+3,1 proc.) z wyraźną supremacją Volkswagena Passata. Doskonale sprzedają się natomiast pojazdy klasy średniej-wyższej, czyli E – 4336 sztuki i wzrost na poziomie 203 proc. jest imponujący. Pierwsze miejsce w gronie tego rodzaju aut przypada BMW serii 5. Niewielkie spadki notują natomiast samochody luksusowe (871 szt., -2,9 proc.), w których łeb w łeb idą BMW serii 7 i Mercedes klasy S. Więcej rejestrowanych jest aut sportowych i kabrioletów (962 szt., +21,3 proc.), m.in. za sprawą sprowadzanego z zagranicy Forda Mustanga. Mocno trzymają się małe i średnie SUV-y i crossovery (62 474 szt., +28,8 proc.), w których pierwsze miejsce w rankingu należy do Dacii Dustrer. Duże SUV-y i crossovery też są na plusie (5095 szt., +6,6 proc.), a o palmę pierwszeństwa rywalizują zaciekle Audi Q7 i BMW X5. Wzrosty notują też małe i średnie vany (14 211 szt., +12,9 proc.) z zostawiającym rywali daleko z tyłu Volkswagenem Golfem Sportsvanem. Ponarzekać za to mogą sprzedawcy dużych vanów – ich sprzedaż (1684 szt.) spadła o 12,3 proc.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pytany, jakie czynniki wpływają na rankingi sprzedaży modeli, wskazuje na pragmatyzm Polaków oraz zmieniające się oczekiwania klientów i modę. „Doskonałym przykładem dwóch ostatnich motywacji są SUV-y i crossovery, z podwyższonym nadwoziem, większym prześwitem i stosunkowo przestronnym wnętrzem. Stanowią odpowiedź na bardziej aktywny tryb życia, z którym wiążą się liczniejsze wyjazdy za miasto, na łono natury, i dlatego cieszą się powodzeniem. Podobnie jest z samochodami o nadwoziu łączącym cechy sedana i hatchbacka, ze sporą przestrzenią bagażową i opcją otwierania klapy bagażnika z tylną szybą, co ułatwia pakowanie się” – mówi Jakub Faryś.

 2007
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Fabia14 667
2.Opel Astra13 631
3.Skoda Octavia11 930
4.Toyota Yaris10 181
5.Ford Focus10 021
6.Fiat Punto7 835
7.Fiat Panda7 407
8.Volkswagen Passat6 761
9.Opel Corsa6 539
10.Honda Civic6 041
11.Toyota Corolla5 829
12.Kia Cee'd5 150
13.Toyota Auris5 124
14.Renault Clio5 013
15.Volkswagen Golf4 701
16.Toyota Avensis4 700
17.Peugeot 2074 635
18.Peugeot 3073 909
19.Renault Megane3 885
20.Volkswagen Polo3 833

 

 2008
Poz.ModelLiczba rej.
1.Opel Astra14 888
2.Skoda Fabia14 581
3.Skoda Octavia14 272
4.Toyota Yaris11 752
5.Ford Focus11 133
6.Fiat Punto8 417
7.Toyota Auris7 242
8.Renault Clio7 230
9.Volkswagen Passat6 976
10.Opel Corsa6 966
11.Volkswagen Golf6 940
12.Honda Civic6 879
13.Ford Mondeo6 287
14.Kia Cee'd6 081
15.Fiat Panda6 039
16.Volkswagen Polo5 192
17.Toyota Corolla4 844
18.Toyota Avensis4 412
19.Peugeot 2074 389
20.Hyundai i303 950

 

 2009
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia16 409
2.Skoda Fabia9 639
3.Opel Astra9 592
4.Ford Focus9 421
5.Toyota Yaris7 702
6.Fiat Punto7 665
7.Toyota Avensis6 407
8.Hyundai i305 864
9.Ford Mondeo5 800
10.Opel Corsa5 578
11.Volkswagen Passat5 378
12.Volkswagen Golf5 220
13.Fiat Panda5 080
14.Renault Megane4 997
15.Kia Cee'd4 900
16.Honda Civic4 616
17.Toyota Auris4 570
18.Renault Clio4 449
19.Nissan Qashqai4 339
20.Opel Insignia4 295

[page_break]

 2010
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia17 503
2.Opel Astra11 882
3.Skoda Fabia11 763
4.Ford Focus10 402
5.Fiat Punto8 755
6.Toyota Yaris8 106
7.Nissan Qashqai7 212
8.Hyundai i306 510
9.Kia Cee'd6 151
10.Fiat Panda6 070
11.Opel Insignia5 807
12.Opel Corsa5 802
13.Renault Megane5 650
14.Ford Mondeo5 530
15.Volkswagen Passat5 259
16.Toyota Avensis5 003
17.Volkswagen Golf4 823
18.Toyota Auris4 812
19.Citroen Berlingo4 569
20.Renault Clio4 542

 

 2011
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia16 011
2.Opel Astra11 148
3.Skoda Fabia10 722
4.Ford Focus9 277
5.Toyota Yaris6 562
6.Nissan Qashqai6 349
7.Fiat Punto5 993
8.Fiat Panda5 773
9.Volkswagen Golf5 614
10.Ford Fiesta5 530
11.Opel Corsa5 268
12.Volkswagen Passat4 805
13.Renault Clio4 545
14.Hyundai i304 529
15.Renault Megane4 527
16.Opel Insignia4 275
17.Ford Mondeo4 093
18.Kia Sportage3 978
19.Toyota Avensis3 690
20.Chevrolet Aveo3 680

 

 2012
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia15 535
2.Opel Astra8 996
3.Skoda Fabia8 930
4.Toyota Yaris7 656
5.Nissan Qashqai7 543
6.Ford Focus6 697
7.Dacia Duster5 874
8.Volkswagen Golf5 847
9.Opel Corsa5 394
10.Fiat Panda4 969
11.Kia Sportage4 787
12.Chevrolet Aveo4 451
13.Ford Fiesta4 249
14.Hyundai ix354 201
15.Toyota Avensis4 144
16.Volkswagen Passat4 142
17.Renault Megane4 020
18.Hyundai i303 922
19.Renault Clio3 895
20.Honda Civic3 791

[page_break]

 2013
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia11 463
2.Skoda Fabia10 800
3.Ford Focus8 021
4.Volkswagen Golf7 731
5.Opel Astra7 553
6.Toyota Auris7 304
7.Toyota Yaris6 888
8.Renault Clio6 552
9.Kia Sportage6 000
10.Nissan Qashqai5 395
11.Hyundai i305 375
12.Opel Corsa5 211
13.Kia Cee'd5 008
14.Hyundai ix354 932
15.Dacia Duster4 674
16.Ford Fiesta4 631
17.Volkswagen Passat4 292
18.Peugeot 2083 838
19.Skoda Rapid3 688
20.Chevrolet Cruze3 598

 

 2014
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia13 959
2.Skoda Fabia9 628
3.Ford Focus9 322
4.Volkswagen Golf9 204
5.Opel Astra8 832
6.Toyota Auris8 681
7.Toyota Yaris7 793
8.Skoda Rapid7 785
9.Opel Corsa7 183
10.Dacia Duster6 268
11.Renault Clio6 077
12.Volkswagen Passat5 976
13.Kia Sportage5 298
14.Nissan Qashqai5 256
15.Skoda Superb5 030
16.Kia Cee'd5 014
17.Hyundai i304 469
18.Hyundai ix354 441
19.Opel Insignia4 114
20.Renault Megane4 066

 

 2015
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia14 177
2.Skoda Fabia12 043
3.Volkswagen Golf11 639
4.Opel Astra10 638
5.Toyota Auris9 709
6.Toyota Yaris9 633
7.Ford Focus9 185
8.Skoda Rapid8 974
9.Volkswagen Passat7 895
10.Renault Clio7 467
11.Opel Corsa6 893
12.Nissan Qashqai6 388
13.Dacia Duster6 312
14.Kia Sportage5 060
15.Ford Mondeo4 518
16.Toyota Avensis4 467
17.Opel Mokka4 315
18.Kia Cee'd4 256
19.Skoda Superb4 120
20.Toyota Corolla4 067

 

 2016
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia16 964
2.Skoda Fabia15 072
3.Opel Astra14 819
4.Volkswagen Golf12 624
5.Toyota Yaris11 089
6.Toyota Auris10 422
7.Ford Focus9 819
8.Volkswagen Passat8 857
9.Skoda Rapid8 777
10.Dacia Duster8 307
11.Nissan Qashqai7 704
12.Renault Clio7 020
13.Hyundai Tucson6 893
14.Opel Corsa6 770
15.Skoda Superb6 425
16.Kia Sportage5 936
17.Ford Mondeo5 262
18.Toyota Avensis4 928
19.Toyota Corolla4 641
20.Renault Megane4 595

[page_break]

 2017 (I-VI) 
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia9 853
2.Skoda Fabia9 212
3.Opel Astra8 456
4.Volkswagen Golf7 273
5.Toyota Auris6 318
6.Toyota Yaris6 230
7.Ford Focus5 377
8.Renault Clio5 105
9.Dacia Duster4 915
10.Skoda Rapid4 898
11.Fiat Tipo4 405
12.Volkswagen Passat4 368
13.Nissan Qashqai4 296
14.Skoda Superb3 585
15.Opel Corsa3 574
16.Hyundai Tucson3 509
17.Toyota C-HR3 407
18.Volvo XC603 295
19.Kia Sportage3 282
20.Toyota Corolla3 276

 

 2017 (I-VI) firmy 
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia8 057
2.Skoda Fabia6 227
3.Volkswagen Golf5 493
4.Opel Astra5 031
5.Ford Focus4 530
6.Toyota Auris4 113
7.Volkswagen Passat3 848
8.Renault Clio3 797
9.Toyota Yaris3 114
10.Skoda Superb3 070
11.Nissan Qashqai3 036
12.Skoda Rapid2 986
13.Volvo XC602 779
14.Dacia Duster2 620
15.Toyota Avensis2 238
16.Ford Mondeo2 187
17.Seat Leon2 178
18.Toyota Corolla2 153
19.Fiat Tipo2 141
20.Toyota C-HR2 004

 

 2017 (I-VI) osoby prywatne
Poz.ModelLiczba rej.
1.Opel Astra3 425
2.Toyota Yaris3 116
3.Skoda Fabia2 985
4.Dacia Duster2 295
5.Fiat Tipo2 264
6.Toyota Auris2 205
7.Opel Corsa2 001
8.Skoda Rapid1 912
9.Skoda Octavia1 796
10.Volkswagen Golf1 780
11.Opel Mokka1 745
12.Hyundai Tucson1 519
13.Kia Sportage1 423
14.Toyota C-HR1 403
15.Suzuki Vitara1 321
16.Renault Clio1 308
17.Hyundai I201 300
18.Kia RIO1 295
19.Nissan Qashqai1 260
20.Dacia Sandero1 258

 Źródło: Analizy PZPM na podstawie CEP

[page_break]

 2017 (I-VI) Segment A
Poz.ModelLiczba rej.
1.Toyota Aygo1 757
2.Skoda Citygo1 392
3.Volkswagen Up920
4.Fiat 500778
5.Kia Picanto573
6.Fiat Panda414

 

 2017 (I-VI) Segment B
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Fabia9 212
2.Toyota Yaris6 230
3.Renault Clio5 105
4.Opel Corsa3 574
5.Dacia Sandero2 509
6.Ford Fiesta2 224

 

 2017 (I-VI) Segment C
Poz.ModelLiczba rej.
1.Skoda Octavia9 853
2.Opel Astra8 456
3.Volkswagen Golf7 273
4.Toyota Auris6 318
5.Ford Focus5 377
6.Skoda Rapid4 898

 

 2017 (I-VI) Segment D
Poz.ModelLiczba rej.
1.Volkswagen Passat4 368
2.Skoda Superb3 585
3.Toyota Avensis2 668
4.Ford Mondeo2 488
5.Mazda 61 514
6.BMW serii 31 177

[page_break]

 2017 (I-VI) Segment E
Poz.ModelLiczba rej.
1.BMW serii 51 396
2.Mercedes klasy E1 095
3.Audi A6777
4.Volvo V90316
5.Volvo S90247
6.Audi A7157

 

 2017 (I-VI) Luksusowe
Poz.ModelLiczba rej.
1.BMW serii 7311
2.Mercedes klasy S309
3.Porsche Panamera130
4.Mercedes CLS55
5.Audi A837
6.Maserati Ghibli10

 

 2017 (I-VI) Sportowe i cabrio
Poz.ModelLiczba rej.
1.Ford Mustang302
2.Mazda MX-8132
3.Porsche 91180
4.Porsche 71842
5.BMW serii 437
6.Mercedes klasy C36

 

 2017 (I-VI) Małe i średnie SUV-y i crossovery
Poz.ModelLiczba rej.
1.Dacia Duster4 915
2.Nissan Qashqai4 296
3.Hyundai Tuscon3 509
4.Toyota C-HR3 407
5.Volvo XC603 295
6.Kia Sportage3 282

[page_break]

 2017 (I-VI) Duże SUV-y i crossovery
Poz.ModelLiczba rej.
1.Audi Q7900
2.BMW X5886
3.Mercedes GLE569
4.Jeep Grand Cherokee411
5.Volvo XC90410
6.Lexus RX391

 

 2017 (I-VI) Małe i średnie vany
Poz.ModelLiczba rej.
1.Volkswagen Golf Sportsvan2 154
2.Opel Meriva1 476
3.Volkswagen Touran1 294
4.Kia Venga1 162
5.Ford B-Max1 102
6.Dacia Logy1 040

 

 2017 (I-VI) Duże vany
Poz.ModelLiczba rej.
1.Ford Turneo Connect442
2.Ford S-Max366
3.Seat Alhambra327
4.Renault Espace238
5.Volkswagen Sharan183
6.Ford Galaxy123

Źródło: Raport Branża Motoryzacyjna PZPM-KMPG

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty