Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naprawa auta na koszt ubezpieczyciela

Regina Skibińska
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Towarzystwa ubezpieczeniowe przy wyliczaniu odszkodowania z komunikacyjnego OC często biorą pod uwagę ceny nieoryginalnych części zamiennych, niepochodzących bezpośrednio od producenta pojazdu. Po wprowadzeniu wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego powinno to się zmienić.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

Regułą jest, że naprawa samochodu przy użyciu nieoryginalnych części pogarsza jego stan, czasem także wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, nie mówiąc już o tym, że wartość samochodu po naprawie zdecydowanie spada. Z tego względu kierowcy woleliby, żeby samochodu po wypadku  spowodowanym przez innego kierowcę były naprawiane przy użyciu części oryginalnych, tzw. O, ewentualnie części równoważnych oryginalnym, tzw. części Q. Z kolei dla towarzystwa taniej jest naprawić auto przy pomocy części alternatywnych (P).

Trudno do wszystkich sytuacji zastosować tę samą regułę, gdyż inne znaczenie ma wartość i jakość części zamiennych w przypadku naprawy kilkumiesięcznego bezwypadkowego samochodu, a inaczej jest, gdy pojazd ma kilkanaście lat i na koncie niejedną stłuczkę. Każda sprawa powinna być rozpatrywana indywidualnie.

Auto powinno wrócić do stanu sprzed szkody

Do końca marca ubezpieczyciele mają czas na wdrożenie Wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych.

Wytyczna 17 odnosi się do stosowania części zamiennych. KNF formułuje w niej ogólną zasadę, że zakład ubezpieczeń, ustalając wysokość świadczenia z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, powinien uwzględniać wartość części zakwalifikowanych do wymiany, która zapewnia przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę.

Stosowanie tej zasady wygląda różnie w przypadku różnych samochodów, dlatego została ona doprecyzowana.

Nowe auto – nowe części

Zakład ubezpieczeń powinien uwzględniać wyłącznie wartość części O w przypadku pojazdów będących na gwarancji producenta, który uzależnia zachowanie gwarancji od wykorzystania w naprawie wyłącznie takich części.

Nie jest to jedyna sytuacja, kiedy auto powinno zostać naprawione przy użyciu części oryginalnych. Zakład ubezpieczeń powinien uwzględnić wartość części O również wtedy, gdy uzasadnia to szczególny interes uprawnionego, czyli np. wtedy, gdy pojazd był dotychczas serwisowany i naprawiany wyłącznie przy użyciu części O, a użycie części innej jakości może wpłynąć na jego wartość handlową lub też, gdy uprawniony faktycznie dokona naprawy pojazdu z wykorzystaniem części O i dostarczy zakładowi ubezpieczeń dowód jej dokonania.

Jeżeli w takich przypadkach ubezpieczyciel ustalił wysokość świadczenia przy wykorzystaniu cen części innych niż oryginalne, powinien szczegółowo uzasadnić uprawnionemu swoją decyzję w tym zakresie.

Kiedy można używać części Q i P?

Jeżeli likwidujemy szkodę metodą kosztorysową, to w innych przypadkach niż opisane powyżej towarzystwo może uwzględnić wartość części Q wówczas, gdy wykaże kierowcy, że części te pochodzą od producenta, który dostarcza je producentowi pojazdu i gdy zaświadczył on, że zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi ustalonymi przez producenta pojazdów. Nie ma więc w takich sytuacjach obowiązku uwzględniania wartości najdroższych części oryginalnych.

Z kolei wartość części alternatywnych (P) towarzystwo może uwzględnić wtedy, gdy uzasadniają to takie czynniki, jak wiek uszkodzonego auta, stopień wyeksploatowania części w tym pojeździe, a także prostota konstrukcji części powodująca, że zdatność do pełnej restytucji takiej części jest możliwa do oceny bez skomplikowanych badań. Może się jednak zdarzyć, że poszkodowany w wypadku kierowca będzie miał szczególny interes w wykorzystaniu części O lub Q, a wtedy zakład ubezpieczeń powinien ustalić wysokość odszkodowania z uwzględnieniem wartości tych części.

Jeżeli jednak towarzystwo uwzględni wartość części niższej jakości (Q lub P), od części zakwalifikowanej do wymiany (O lub Q), to powinno przedstawić właścicielowi auta uzasadnienie podjętej decyzji i nie może to być uzasadnienie sztampowe, ale ma być zindywidualizowane.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty