Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?

Paweł Puzio
Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?fot. Maciej Kaczanowski
Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?fot. Maciej Kaczanowski
Decyzja o tym, w jaki sposób zostanie wypłacone odszkodowanie za uszkodzony w wypadku samochód, należy do kierowcy. Zależy od niej, czy pieniędzy od ubezpieczyciela wystarczy na naprawę auta.
Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?fot. Maciej Kaczanowski
Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?


fot. Maciej Kaczanowski

Kierowca może wybrać między gotówkową i bezgotówkową likwidacją szkody. W przypadku tej pierwszej odszkodowanie jest wypłacane właścicielowi samochodu (np. z polisy OC sprawcy). Gdy kierowca zdecyduje się na formę bezgotówkową, jego auto jest naprawiane w warsztacie, który rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Oba sposoby wypłaty odszkodowania mają swoje wady i zalety.

Rozliczenie gotówkowe
Jest ono nazywane także metodą kosztorysową, bo wysokość odszkodowania jest wyznaczana w oparciu o kosztorys planowanych napraw. Likwidatorzy szkód z towarzystw ubezpieczeniowych zachęcają kierowców do korzystania z gotówkowej metody rozliczenia.

– Rozliczenie kosztorysowe to minimum formalności i najkrótszy czas od chwili zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania – podkreśla Marcin Basiuk, dyrektor Departamentu Strategii Likwidacji Szkód TUiR WARTA.
Sprawy załatwiane są szybko, bo wysokość odszkodowania w wielu przypadkach jest ustalana podczas rozmowy telefonicznej z likwidatorem. Na kierowcą czyhają jednak pewne pułapki. Pierwszą jest VAT.

– Zawsze trzeba sprawdzić czy wycena według kosztorysu, przedstawiona przez ubezpieczyciela, zawiera także podatek VAT na części zamienne i usługi – radzi Waldemar Czerniak z Polskiego Związku Motorowego. Niektórzy ubezpieczyciele koszt podatku przerzucają na kierowcę. Drugą pułapką mogą się okazać ceny części zamiennych i robocizny, które podano w wycenie szkody. Kierowca musi przypilnować, żeby wyliczono je w oparciu o cennik autoryzowanej stacji obsługi, a nie niezależnego warsztatu, który ma umowę z ubezpieczycielem. – Koszty usługi w ASO i oryginalnych części są zawsze wyższe – dodaje Czerniak.

Zaletą metody kosztorysowej jest bardzo krótki czas likwidacji szkody, w wielu przypadkach wynoszący od 3 do 7 dni. Co ważne, gdy dojdzie do sporu z ubezpieczycielem dotyczącego wysokości odszkodowania wyliczonego metodą kosztorysową, przyjęcie od niego pieniędzy (tzw. kwoty bezspornej) nie zamyka drogi do dalszego dochodzenia swoich praw. Z gotówkowej formy rozliczeń korzystają zazwyczaj właściciele starszych pojazdów. - Po prostu, na stłuczce można zarobić, wykorzystując tanie zamienniki i usługi zaprzyjaźnionych mechaników – mówi Czerniak z PZM.

Rozliczenie bezgotówkowe
Ta forma wypłaty odszkodowania jest bardzo wygodna dla kierowcy. Musi tylko znaleźć warsztat, który ma umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym. – Samochód trafia do warsztatu, który rozlicza się z ubezpieczycielem. Kierowca po sprawie odbiera naprawione auto – wyjaśnia Andrzej Pliszka z lubelskiego ASO Seata – firmy Euro Marketing.

Zalety tej formy likwidacji szkody są oczywiste – właściciel auta nie angażuje swojej gotówki, w większości przypadków nie musi się także martwić, czy kwota obliczona przez ubezpieczyciela pokryje koszty naprawy. Jest tak zwłaszcza, gdy odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC sprawy. W przypadku, gdy korzystamy z naszego autocasco, trzeba uważać. W umowie z ubezpieczycielem może być zapis dotyczący amortyzacji samochodu, który obejmuje polisa. Wtedy odszkodowanie jest zmniejsza o określony procent wartości części, które będą wymieniane. – W tym przypadku ustalone odszkodowanie może nie wystarczyć na naprawę w najdroższym warsztacie na lokalnym rynku, ale w innym jak najbardziej tak – tłumaczy Marcin Basiuk.

Co wybrać?
Jeżeli jest to samochód w miarę nowy, maksymalnie pięcioletni i będzie naprawiany z OC sprawcy, lepiej wybrać bezgotówkową formę likwidacji szkody. Jeżeli jest to auto starsze, warto się zastanowić na formą kosztorysową i skorzystanie z solidnych zamienników oraz warsztatu niezależnego. Przed decyzją, gdzie i na jakich zasadach będziemy naprawiać auto, warto ceny w kilku serwisach, niekoniecznie autoryzowanych. Jest to szczególnie ważne przy kosztorysowej metodzie likwidacji szkody. Zawsze można też poprosić o pomoc w wyborze serwisu likwidatora z towarzystwa ubezpieczeniowego.

Lubimy gotówkę
Ponad 70 proc. likwidowanych szkód odbywa się w oparciu o rozliczenie kosztorysowe, tj. na podstawie wyceny kosztów naprawy pojazdu sporządzonej przez ubezpieczyciela. Są to szkody rozliczane gotówkowo – wypłata na konto lub w kasie.

Andrzej Plisza, ASO Seat – Euro Marketing
– W przypadku likwidacji szkód w nowych aut z polisy OC sprawcy, większość kierowców decyduje się na rozliczenie bezgotówkowe. Jest to wygodna i bezpieczna forma naprawy samochodu. Oryginalne części stosujemy nawet w ośmioletnich samochodach.

Waldemar Czerniak, Polski Związek Motorowy
– Odrębną kwestią jest sposób ustalenia wysokości odszkodowania. Ustalenie to może następować na drodze wyceny kosztów naprawy samochodu sporządzonej przez rzeczoznawcę lub w oparciu o faktury za wykonane usługi. W przypadku szkody całkowitej stosowana jest metoda różnicowa, określającą wartość rynkową auta przed szkodą z jego wartością po szkodzie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty