Najłatwiejszy do zdiagnozowania jest wyczuwalny coraz większy opór przy otwieraniu drzwi, pokrywy silnika czy bagażnika. Przyczyna takiego stanu rzeczy tkwi w zacierających się zawiasach, które jeśli nadal będą zmuszane do pracy bez odpowiedniego smarowania ulegną w końcu całkowitemu zniszczeniu. Mogą również spowodować trudne do naprawy odkształcenia współpracujących z nimi części nadwozia.
Coraz trudniejsze obracanie korbką do podnoszenia i opuszczania szyby również nie wróży nic dobrego. Przeważnie kończy się to tym, że ruch korbki nie ma żadnego wpływu na zmianę pozycji szyby, albo opór jest tak duży, że korbka nie wytrzymuje. Tego czarnego scenariusza można uniknąć, jeśli w porę zdejmie się wykładzinę tapicerską drzwi i usunie przyczynę opornej korbki.
Natychmiastowej reakcji wymaga sytuacja, gdy do kręcenia kierownicą potrzeba wyraźnie większej siły. Oczywiście najłatwiej wyczuć to w autach bez wspomagania układu kierowniczego. Za zwiększonymi oporami na kierownicy kryją się różne przyczyny, które będą tylko coraz bardziej utrudniać manewrowanie i prowadzenie auta, a to już staje się bardzo niebezpieczne.
Szybka diagnoza i naprawa potrzebna jest także wtedy, gdy mamy do czynienia z opornym przełączaniem biegów. W taki sposób mogą się objawiać uszkodzenia w zespole sprzęgła, zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów, układzie zawieszenia zespołu napędowego i w samej skrzyni biegów. Możliwe, że w tej ostatniej znajduje się nieprawidłowy lub znacznie zużyty już olej, ale wcale niewykluczone, że zużyciu uległy synchronizatory, albo układ wodzików i przesuwek odpowiedzialny za zmianę przełożeń.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?