Nie potrafimy udzielać pierwszej pomocy

(TSz) źródło: ExxonMobil Poland
Tylko jeden na dwustu kierowców nie grzeszy za kółkiem, a ponad połowa ankietowanych nie potrafi udzielić pierwszej pomocy - wynika z badań firmy ExxonMobil.

Tylko jeden na dwustu kierowców nie grzeszy za kółkiem, a ponad połowa ankietowanych nie potrafi udzielić pierwszej pomocy - wynika z badań firmy ExxonMobil.

Fot. 123rf
Fot. 123rf

Badania zostały przeprowadzone w maju i czerwcu br. w sześciu miastach (Bydgoszcz, Toruń, Zielona Góra, Leszno, Częstochowa, Tarnów) na grupie ponad 1800 kierowców aut osobowych oraz ponad 300 ciężarówek. Pytania dotyczyły największych przewinień kierowców, wiedzy o udzielaniu pierwszej pomocy i odpowiednim utrzymaniu samochodu.

Według badania największym grzechem kierowców jest nadmierna prędkość (42 proc.). Najsłabszy wynik padł w Tarnowie, gdzie do tego wykroczenia przyznała się dokładnie połowa kierowców.

Co czwarty kierowca (27 proc.) rozmawia podczas jazdy przez telefon. To drugie poważne przewinienie za kółkiem. Trzecie to ryzykowne wyprzedzanie (12 proc.). W tej kwestii jest duża różnica pomiędzy badanymi miastami. Najczęściej wyprzedzają na trzeciego kierowcy z Zielonej Góry (24 proc.), a najmniej Torunianie (8 proc.). W badaniu znalazło się również pytanie o najciemniejszą stronę motoryzacji - jazdę pod wpływem alkoholu, do czego przyznało się 5 proc. kierowców. Podsumowując temat bezpieczeństwa, najmniej optymistycznym wnioskiem z badania jest to, że tylko jeden na dwustu kierowców nie ma nic na swoim sumieniu.

Fot. Polskapresse
Fot. Polskapresse

Co gorsza, według badania w chwili wypadku, aż połowa osób nie umiałaby udzielić pierwszej pomocy. Mniejszą wiedzą na ten temat mają kobiety. Aż 66 proc. z nich, w porównaniu do 51 proc. mężczyzn, nie wie jak poprawnie przeprowadzić reanimację. Pod tym względem najlepszy wynik osiągnęli kierowcy z Torunia (62 proc.). Najmniej o ratowaniu życia wiedzieli Częstochowianie (41 proc).

Kolejnym z obszarów badania była właściwa eksploatacja samochodu i silnika. Średni okres pomiędzy wymianami oleju wynosi 13 840 kilometrów. Kierowcy decydują się na wymianę oleju średnio co 11 miesięcy, a ponad połowa z nich (52 proc.) wozi ze sobą olej na dolewki. Badanie pokazuje, że kierowcy nie są obojętni na ekologię. 65 proc. badanych deklaruje, że duże znaczenie ma to, czy auto lub olej silnikowy są przyjazne dla środowiska. Większość z kierowców również w odpowiedni sposób pozbywa się zużytego oleju silnikowego, aż 85 proc. zostawia go w serwisie lub utylizuje.

**Zobacz także:

Zderzenie jak skok z trzeciego piętraNarodowy eksperymant Bezpieczeństwa

**

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty