Niebezpieczna temperatura

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym powinien być pomiędzy kreskami minimum i maksimum
Fot. Grzegorz Burda: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym powinien być pomiędzy kreskami minimum i maksimum
Lato jest surowym sprawdzianem dla układu chłodzenia silnika. Przy temperaturze powietrza sięgającej prawie 30oC nawet niewielkie niedomagania dadzą znać o sobie i mogą być przyczyną przegrzania silnika.


 

Silnik spalinowy tylko niewielką ilość ciepła, jaką uzyskuje ze spalania paliwa, zamienia na

Fot. Grzegorz Burda: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym powinien być pomiędzy kreskami minimum i maksimum
Fot. Grzegorz Burda: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym powinien być pomiędzy kreskami minimum i maksimum

pracę. Reszta uchodzi wraz ze spalinami i przez układ chłodzenia, który musi odprowadzić około 30 proc. ciepła wytworzonego przez silnik. Jeśli chłodzenie nie będzie wystarczające, przegrzany silnik po kilku minutach pracy ulegnie zniszczeniu. Dlatego warto poświecić nieco czasu temu układowi.

 

Podstawową obsługę można wykonać samodzielnie, ponieważ są to czynności bardzo proste.

 

Przegląd trzeba rozpocząć od sprawdzenia poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dolewkę można zrobić dopiero po ostygnięciu silnika, ponieważ płyn jest pod ciśnieniem i otwarcie przy nagrzanym układzie grozi poparzeniem. Niewielkie braki (do 0,5 litra) są dopuszczalne. Gdy brakuje więcej świadczy to o nieszczelności, którą dość łatwo zlokalizować, ponieważ miejsce wycieku jest zabarwione na biało.

 

Potencjalnym miejscem nieszczelności jest chłodnica, ale należy sprawdzić także przewody gumowe, pompę i nagrzewnicę.

Fot. Grzegorz Burda: Tak zniszczona chłodnica na pewno nie zapewni prawidłowego chłodzenia i dodatkowo w każdej chwili może nastąpić wyciek
Fot. Grzegorz Burda: Tak zniszczona chłodnica na pewno nie zapewni prawidłowego chłodzenia i dodatkowo w każdej chwili może nastąpić wyciek

Nieszczelny może być również termostat, który steruje ilością przepływającej cieczy chłodzącej. W przypadku uszkodzenia termostatu w pozycji zamkniętej, silnik przegrzeje się po kilku kilometrach. Można się wówczas ratować włączeniem na maksimum nagrzewnicy i wentylatora dmuchawy. Oczywiście zabieg ten nie pozwoli normalnie kontynuować jazdy, ale przynajmniej będzie można dotrzeć do najbliższego warsztatu.

 

Również od jakości płynu zależy skuteczność chłodzenia. Zalanie układu samym koncentratem nie jest dobre, ponieważ zdolność odprowadzania ciepła przez taki płyn jest zdecydowanie mniejsza niż takiego samego, ale wymieszanego z wodą we właściwej proporcji.

 

Skuteczność chłodzenia zależy także od czystości chłodnicy, która po kilku latach może być bardzo zanieczyszczona owadami lub błotem. Czyszczenie trzeba przeprowadzać ostrożnie, aby nie uszkodzić delikatnych rdzeni.

 

Ważna rolę pełnią wentylatory, więc koniecznie trzeba sprawdzić ich działanie. Włączają się one cyklicznie i zapobiegają przegrzaniu układu. Jeśli nie pracują, można bardzo łatwo zlokalizować przyczynę. Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie bezpieczników. Gdy są dobre, wystarczy znaleźć włącznik termiczny wentylatora (najczęściej w głowicy) i zmostkować go. Gdy wówczas uruchomi się wentylator, to znaczy, że uszkodzony jest włącznik.

 

Kolejnym i ostatnim już punktem do sprawdzenia jest pasek klinowy, napędzający pompę wodną. Jeśli będzie zbyt luźny to i skuteczność chłodzenia będzie mniejsza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty