Niemiecki sposób na korki

(red) źródło: IBRM Samar
Fot. Planung Transport Verkehr
Fot. Planung Transport Verkehr
Nasi zachodni sąsiedzi zamierzaja skuteczniej walczyć z zatloczonymi drogami i autostradami. Ma w tym pomóc nowoczesny system kontroli ruchu.

Nasi zachodni sąsiedzi zamierzaja skuteczniej walczyć z zatloczonymi drogami i autostradami. Ma w tym pomóc nowoczesny system kontroli ruchu.

Fot. Planung Transport Verkehr
Fot. Planung Transport Verkehr

Na współczesnych zatłoczonych ulicach i drogach najlepszym sposobem na upłynnienie ruchu jest sprawny przepływ informacji o sytuacji na drogach. Szybko przekazane wiadomości o zakorkowanych w danym momencie ulicach, pracach drogowych, czy wypadkach można użyć do takiego nawigowania strumieniami pojazdów, by ich ruch odbywał się jak najpłynniej.

Innowacyjny projekt mający na celu stworzenie skutecznego systemu zwiększającego płynność ruchu drogowego jest obecnie realizowany przez władze niemieckiego landu Hesja (Urząd Dróg i Ruchu Drogowego), firmę Planung Transport Verkehr z Karlsruhe i firmę Continental. Na razie przedsięwzięcie ma charakter badawczy i eksperymentalny, ale jak twierdzą zaangażowane instytucje i firmy, powinien wejść do powszechnego użycia najpóźniej w 2013 roku.

"Proponuję zmianę trasy"

Dotychczas niewiele zaawansowanych urządzeń nawigacyjnych posiada w Niemczech możliwość korzystania z radiowego Kanału Informacji o Ruchu Drogowym (Traffic Message Channel - TMC), który funkcjonuje u naszych zachodnich sąsiadów. Informacja o ruchu drogowym jest najpierw przekazywana do stacji radiowych poprzez centralny punkt gromadzenia informacji systemu, a następnie trafia bezpośrednio do pojazdów. Strony zaangażowane w projekt pracują teraz nad zwiększeniem dokładności informacji i przyspieszeniem ich przepływu, a w efekcie nie tylko do jak najszybszego informowania o utrudnieniach, ale również do krótkoterminowego prognozowania kolejnych utrudnień w ruchu. W efekcie ma to doprowadzić do proponowania kierowcom zmian w planowanych trasach przejazdu.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Podstawowym elementem system jest centrum kontroli ruchu drogowego, które przez czły czas otrzymuje i aktualizuje informacje z punktów pomiaru ruchu drogowego na głównych drogach i autostradach tego landu. Dane zawierają m.in.: to co jest przekazywane aktualnie kierowcom na zmiennych znakach drogowych nad autostradami, średni czas przejazdu określonego odcinka drogi dla różnych rodzajów pojazdów, odcinki, na których odbywają się roboty drogowe (z dokładnością do metra).

Te dane są przesyłane online do platformy informacyjnej firmy PTV, gdzie są automatycznie analizowane. W efekcie pozwala to nie tylko na błyskawiczne określanie aktualnej sytuacji na drogach, ale również na generowanie krótkoterminowych prognoz dla poszczególnych odcinków dróg.

Za 3 lata w autach

Zanim rozpoczęto realizację tego projektu, dane do radiowego kanału informacji o ruchu drogowym (TMC) były przekazywane za pośrednictwem radia samochodowego. Teraz do przekazu informacji stworzono otwarty standard do przesyłu danych o ruchu drogowym i podróżowaniu - TPEG (Transport Protocol Experts Group). Przepływ danych odbywa się poprzez radio w telefonie komórkowym do systemu nawigacyjnego pojazdu. Może on aktualnie minuta po minucie otrzymywać informacje o zmieniającej się na bieżąco sytuacji na odcinkach drogi, którą ma przejechać pojazd.  Na razie wszystkie funkcje tego innowacyjnego systemu są sprawdzane i udoskonalane w ramach projektu badawczego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty