Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Nieoznakowane radiowozy na polskich drogach. Na jakie modele uważać?

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

fot. Policja.pl Do końca listopada na polskie drogi wyjedzie pierwsza pula czterdziestu nowych nieoznakowanych radiowozów marki BMW. Reszta, czyli 100 egzemplarzy, pojawi się na drogach do 20 października przyszłego roku.

Oprócz tego po krajowych drogach porusza się mnóstwo innych radiowozów bez wyraźnego oznaczenia - zarówno popularnych, jak również dość niecodziennych. Na które warto uważać?

Nowe BMW już na drogach!

fot. www.gazetawroclawska.plWracając do wspomnianego BMW. Bawarski producent wygrał przetarg, dzięki czemu polscy policjanci zasiądą za kierownicą 140 nieoznakowanych radiowozów. Będą to modele Serii 3 w wersji 330i i z napędem xDrive. Pod maską znajduje się 2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 252 KM z momentem obrotowym rzędu 350 Nm przy 5200 obr./min. Według specyfikacji producenta, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Swoją drogą takie BMW można już spotkać między innymi w Lubinie oraz okolicach. Oczywiście nie wiemy, czy parametry pozostały seryjne, czy też jednostki napędowe zostały w jakiś sposób zmodyfikowane.

Redakcja poleca:

Zmiany w przepisach. Co czeka kierowców?
Wideorejestratory pod lupą posłów
Jak działają policyjne fotoradary?

Nowe modele BMW dołączą do dotychczas wykorzystywanych nieoznakowanych radiowozów, a jest ich naprawdę dużo, zaś liczba ta ciągle się zmienia. W samym tylko województwie mazowieckim służbę pełni około 180 pojazdów. Ze względu na fakt, iż oficjalna lista nieoznakowanych radiowozów jeżdżących po polskich drogach nie istnieje, ograniczymy się do najpopularniejszych modeli. Radiowozy bardzo często się zmieniają, więc konkretny egzemplarz może z dnia na dzień zmienić miejsce działania lub zostać całkowicie wycofany ze służby. W jego miejsce zapewne pojawi się nowy, który jest jeszcze nieznany przez lokalnych kierowców.

Czym jeszcze jeździ polska policja?

fot. Policja.plNajpopularniejszymi autami polskiej drogówki oraz ITD są Fordy Mondeo, Ople Insignia, Volkswageny Passaty i Skody - Octavie i Superb. To ogólny zarys tego, co możemy spotkać na swojej drodze podróżując po kraju.

fot. Poranny.plCo ciekawe, w służbie są nie tylko mocne i szybkie pojazdy, ale również teoretycznie nie nadające się do pościgu auta, takie jak Opel Astra z silnikiem 1.4 Turbo czy też… Skoda Rapid ze 105-konną jednostką. Śmieszne? Te auta w miastach potrafią „złowić” najwięcej łamiących przepisy kierowców, więc nie warto ich lekceważyć.

Wspomniany Opel Astra (J) Sedan z silnikiem 1.4 Turbo o mocy 140 KM, wyposażony w dwie kamery, nadzoruje całe województwo dolnośląskie, choć najczęściej można go spotkać w okolicach Wrocławia. Nieoznakowane policyjne Astry można też spotkać na drogach wschodniej części kraju - np. w okolicach Rzeszowa czy Podlasia.

fot. Policja.plPrzez lata w wielu komendach do nagrywania kierowców stojących na bakier z prawem służyły Vectry C. Wciąż są widywane na drogach, np. w okolicach Katowic, Wałcza, Olsztyna czy Włocławka. Obecnie najłatwiej jednak o spotkanie z Oplem Insignią pierwszej generacji - radiowozem zwykle wyposażonym w silniki 2.0 Turbo o mocy 220 KM. Co ciekawe, w okolicach Radomia i Wyszkowa do patrolowania dróg używana jest odmiana OPC, która dysponuje silnikiem 2.8 w układzie V6 o mocy 325 KM. Na uwagę zasługuje również Skoda Octavia III w wersji RS. Takimi modelami jeździ między innymi drogówka z Głogowa oraz Oleśnicy. Pojazd ten dysponuje silnikiem 2.0 TSI o mocy 230 KM. W mniejszych miastach, na przykład w Chojnicach czy też Pucku, nadal służą Skody Octavie pierwszej generacji.

fot. Policja.plDość częstym widokiem na polskich drogach pozostaje policyjny Volkswagen Passat B6 z silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 KM. Spotkamy go między innymi w Gdyni i okolicach, Słupsku, na terenie Kościerzyny i powiatu Kościerskiego, czy też w Człuchowie. Policjanci z województwa lubuskiego oraz podlaskiego dysponują natomiast Passatami B7 z 300-konnymi silnikami 3.6 V6.

Warto wiedzieć, że wiele radiowozów posiada systemy kamer rejestrujące obraz przed i za samochodem. Stwierdzenie i udokumentowanie przekroczeń dozwolonej prędkości czy innych wykroczeń jest więc możliwe także, gdy radiowóz jedzie przed nagrywanym autem.

fot. Policja.pl

fot. Policja.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kierujący (gość)

    To jest CHORE .

  • o! o! (gość)

    chore to jest przesłanie autora artykułu który sugeruje uważanie na radiowozy, zamiast przestrzegania przepisów - stosujesz się, nie musisz sie zamartwiać czym i gdzie jeździ policja, chyba że sie mylę?

  • Mat (gość)

    BMW 525d nie ma silnika dwulitrowego, tylko trzylitrowy, jeśli chodzi o model E61 kombi. Jeśli ma moc 197 koni, to jest to model 3.0 R6, a jeśli 2.0 to koni ma maksymalnie 177.

  • redakcja (gość)

    Dziękujemy za czujność. Oczywiście jest tak, jak Pan pisze w sprawie BMW 525d. Błąd poprawiony.

  • eliza (gość)

    ostatnio na Yanosiku było info o tym epica czy jakoś taaaak

  • Gostek (gość)

    Trzeba pamiętać ze system wideorejestracji dokonuje pomiaru jadącego radiowozu a nie faktycznej prędkości pojazdu „namierzanego” Kilka spraw Policja przegrała w sądzie

  • bub (gość)

    Jechać przepisowo i nie uważać na żadne. Dziękuję, do widzenia!

  • Jan (gość)

    To nie sa zadne radiowozy to maszynki do robienia pieniedzy nic wiecej.Radiowoz to auto oznakowane!!!

  • mleko (gość)

    Na przepisy uważać nie radiowozy!

  • Hans (gość)

    Tylko mafia nie ujawnia się.

  • lof (gość)

    dostana auta 300 koni ktorymi beda pilnowali by ludzie jezdzili 90 albo 120, leczccie sie, sami zaczna jezdzic normalnie i skonczy sie w koncu szukanie dziury w calym, nie kupie juz auta tej marki za to ze sie sprzedali a ja nie bede mogl spokojnie normalnie jechac nikomu nie robic krzywdy

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.