Z punktu widzenia prawidłowej pracy, silnik powinien jak najszybciej osiągnąć właściwą temperaturę. Nowoczesne silniki osiągają ją po przejechaniu 1- 3 km.
Gdy jednostka napędowa rozgrzewa się zbyt długo, zużywa większe ilości paliwa. Zbyt długie nagrzewanie się silnika może być spowodowane uszkodzeniem termostatu.
W układzie chłodzenia jednostki napędowej możemy wyróżnić dwa obiegi przepływu cieczy. Gdy silnik jest zimny ciecz chłodząca krąży w tzw. małym obiegu, na który składają się blok silnika i nagrzewnica. Po osiągnięciu właściwej temperatury ciecz krąży w tzw. dużym obiegu, którym jest obieg mały wzbogacony o chłodnicę, pompę, zbiornik wyrównawczy, termostat i przewody łączące. Termostat jest rodzajem zaworu, który czuwa nad temperaturą pracy silnika. Jego zadaniem jest przełączanie przepływu cieczy chłodzącej z obiegu małego na duży, gdy jej temperatura przekroczy określoną wartość. Termostat to część nienaprawialna, gdy się uszkodzi trzeba go wymienić na nowy. Sprawdzenie poprawności działania termostatu jest stosunkowo proste, wymaga jednak wymontowania go z układu.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?