Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niesprawny układ zapłonowy zatrzymuje auto. Co trzeba wiedzieć o świecach i przewodach?

Bartosz Gubernat
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Problemy z rozruchem silnika niekoniecznie muszą wynikać ze słabego akumulatora albo uszkodzonego rozrusznika. Winowajcą może być także niesprawna cewka lub stare świece zapłonowe.

Układ zapłonowy w silnikach benzynowych może być zbudowany w dwojaki sposób. W starszych modelach samochodów to przede wszystkim świece, przewody i aparat zapłonowy. Świece wytwarzają iskrę potrzebną do zapłonu mieszkanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Aby to zrobić, potrzebują jednak ładunku elektrycznego, który jest doprowadzany

Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw

przewodami. Aparat zapłonowy rozdziela iskrę na poszczególne cylindry.

W nowszych samochodach nie stosuje się już przewodów i aparatu zapłonowego. Zamiast nich poza świecami montuje się cewki zapłonowe i komputer sterujący całym procesem. Chociaż budowa jest inna, efekt pracy zespołu elementów taki sam: wytworzenie iskry między elektrodami świec przy wykorzystaniu energii płynącej z akumulatora. Bez tego rozruch silnika nie byłby możliwy.

Pamiętaj o wymianie świec

W całej układance trudno wskazać element, który jest najistotniejszy. Awaria każdego z nich może zakłócić pracę silnika utrudniając jazdę. W skrajnych przypadkach wcale go nie uruchomimy. Najczęściej problemy objawiają się jednak nierówną pracą silnika, szarpaniem w czasie dodawania gazu i skaczącymi obrotami.

Podstawą troski o układ zapłonowy jest regularna wymiana świec. W samochodzie z jednostką czterocylindrową jest ich zazwyczaj cztery. W zależności od producenta żywotność może sięgać nawet 120 tys. km, ale są także produkty przewidziane na ok. 50-60 tys. km. Te bardziej wytrzymałe to świece z elektrodami platynowymi lub irydowymi. Bez względu na markę i rodzaj świecy, ryzyko awarii wzrasta, jeśli kierowca tankuje kiepskiej jakości paliwo. Co ile wymieniamy świece?

- To sprawa indywidualna każdego modelu samochodu. Zalecany przebieg jest zawsze zapisany w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli producent zaleca zwykłe świece, najczęściej jest to nie więcej niż 30-40 tys. km. W przypadku elektrod platynowych lub irydowych czas wydłuża się do ok. 60-80 tys. km. I nawet, jeśli producent świec zapłonowych podaje, że wytrzymują dłużej, ja zalecam stosować się do zaleceń instrukcji obsługi auta – mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa. Mechanicy ostrzegają, że jazda z uszkodzoną świecą może mieć katastrofalne skutki dla silnika, który nie powinien zbyt długo pracować na trzech cylindrach.

Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw

– Świece wymienia się całymi kompletami, bo jeśli spaliła się jedna, najprawdopodobniej wkrótce to samo czeka kolejne. W nowszych modelach samochodów dostęp do nich jest trudny, a wykręcenie wymaga użycia specjalistycznych kluczy. Nie radzę próbować wymiany na własną rękę, bo można bardzo łatwo ukręcić świecę, co z kolei nierzadko skutkuje koniecznością remontu głowicy – mówi Płonka. Wiodący producenci świec to firmy Bosch, Champion i NGK. Komplet czterech świec zapłonowych dobrej klasy kosztuje ok. 120-150 zł.

Nowsze auto - większe wydatki

W samochodach starszego typu szczególnej troski wymagają także kable zapłonowe. Jeśli są stare, po zmroku będzie widać na nich przebicia w postaci migających iskier. Szczególnie wtedy, gdy wilgotność powietrza jest wysoka, będzie to utrudniać rozruch silnika. Nowe kable kosztują ok. 50-60 zł i zaleca się ich wymianę co 20-30 tys. km. Aparaty sterujące iskrą to elementy, które można naprawiać. W starszych modelach wymienia się przerywacz, ale takich samochodów jest już bardzo mało. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem są aparaty z modułem Halla. – Przy pomocy pola magnetycznego ten element steruje iskrą. Koszt nowego elementu to ok. 80-120 zł – mówi Stanisław Płonka.

Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw

Cewki i komputery sterujące zapłonem stosowane w nowszych autach wymienia się natomiast w całości. – W silniku czterocylindrowym cewek jest cztery, po jednej na każdą świecę. Rzadko psują się wszystkie naraz, najczęściej wymieniamy je pojedynczo. Zaletą takiego rozwiązania jest lepszy przepływ ładunku elektrycznego do świec. Wada to przede wszystkim cena części. Markowy zamiennik cewki do popularnego modelu samochodu może kosztować 150 zł, czyli trzykrotnie więcej niż komplet kabli – wylicza Płonka.

Jeszcze więcej, bo nawet ok. 2-3 tys. zł może kosztować nowy komputer sterujący zapłonem, którego awaria najczęściej kończy się całkowitym unieruchomieniem samochodu. Dlatego wielu kierowców decyduje się wówczas na montaż części używanych. – Cena to wówczas 200-400 zł, plus zapłata dla elektronika, który musi przezbroić immobiliser – mówi mechanik. Za taką usługę w zależności od warsztatu trzeba zapłacić ok. 150-300 zł. Aby układ działał właściwie, kierowca powinien pamiętać jeszcze o regularnej wymianie filtrów powietrza i paliwa. Pierwszy z nich zmienia się co 15-20 tys. km, drugi co ok. 25-30 tys. km. Ale mechanicy przekonują, że ze względu na kiepską jakość paliw w Polsce częstsza wymiana nie zaszkodzi.

W dieslu świece żarowe

Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw

Układ zapłonowy w samochodach z silnikami Diesla działa inaczej. Tu kluczową rolę odgrywają świece żarowe, których zadaniem jest podgrzanie komory spalania do temperatury umożliwiającej zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Potrzebną do tego energię także czerpią z akumulatora. – Świece uruchamiają się po przekręceniu kluczyka. W samochodach starszego typu działają dłużej, kiedy na zewnątrz jest bardzo zimno. Kiedy komora osiąga odpowiednią temperaturę, poprzez wtryskiwacze jest do niej dostarczane paliwo i następuje zapłon mieszanki – tłumaczy Tadeusz Gutowski, szef ASO Hondy w Rzeszowie.

Świec żarowych jest tyle, ile cylindrów. W wysokich temperaturach awarię jednej sztuki jest trudno wyczuć, ale kiedy zrobi się zimno, usterka da o sobie znać problemami z rozruchem silnika. Na szczęście bez względu na pogodę kłopot będzie sygnalizowany świecącą kontrolką z symbolem spirali lub niegasnącą kontrolką silnika. – Trwałość świec żarowych trudno precyzyjnie określić. Jest ona jednak wysoka, pod swoją opieką mam nawet auto, które przejechało już pół miliona kilometrów i świece działają w nim bez zarzutu. Tych elementów nie wymienia się, dopóki się nie zepsują – dodaje Marcin Siłka z ASO Honda Rzeszów.

Zadbaj o wtryskiwacze

Szczególnie w nowoczesnych dieslach znacznie większym problemem utrudniającym zapłon mogą być kłopoty z wtryskiwaczami paliwa. To elementy bardzo czułe na kiepskiej jakości paliwo. - Jest ich tyle samo, co świec. W przypadku awarii koszty naprawy samochodu są bardzo wysokie. Nowy wtryskiwacz to ok. 1500-2000 zł, a niestety nie zawsze te elementy można regenerować – mówi Stanisław Płonka.

Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw
Samochodowy układ zapłonowy. Najczęstsze usterki – objawy i koszty napraw

Objawy usterek wtryskiwaczy mogą być różne. Poza świecącą kontrolką świec żarowych lub silnika to spadek mocy, szarpanie samochodem, problemy z rozruchem. Bardzo często kolor zmieniają także spaliny. Samochód może dymić z rury wydechowej na czarno, jeśli silnik będzie dostawał za dużo oleju napędowego. Nowy wtryskiwacz do Forda Focusa II 1.6 TDCi (110 KM) to 2170 zł, ale już dla tego samego silnika w wersji 90-konnej 1680 zł. Świeca żarowa do tego auta będzie kosztowała w ASO 81 zł. Za wtryskiwacz do Skody Octavii 1.9 TDI (105 KM) zapłacimy 2000 zł. Świeca żarowa do czeskiego auta to ok. 80 zł.

- Aby uniknąć problemów z rozruchem silnika, zimą należy jeszcze pamiętać o tankowaniu oleju napędowego przeznaczonego do pracy w najniższych temperaturach. W przeciwnym razie na silnym mrozie jego konsystencja się zmieni i uniemożliwi odpalenie auta. Polecam także zimowe uszlachetniacze do paliwa – mówi Gutowski.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty