Jest rodzinny, ale zbyt dużo, zbyt dużych dzieci będzie miało ciasno. Ma dynamiczną sylwetkę, lecz silniki nie wybijają się
osiągami. Wyjątkiem jest zużycie paliwa. Firma zapewnia, że 90-konny diesel 1,5 spala średnio 3,6 l/100 km. Pozostałe silniki nie są tak wstrzemięźliwe, choć też opróżniają bak powoli. Trzycylindrowy, benzynowy 1,2 w najoszczędniejszym, turbodoładowanym wariancie 98-konnym zadowala się 4,3 l/100 km. Na życzenie montowana jest z nim bezstopniowa przekładnia CVT, doskonała w korkach. Niestety wygoda kosztuje. Przeciętne zużycie paliwa wzrasta wówczas prawie o litr. Silnik 1,2 bez doładowania osiąga 80 KM i spala średnio 4,7 l/100 km.
Ręczne skrzynie mają po pięć biegów. Ostatnie przełożenie zawsze ma charakter nadbiegu. W mieście przydaje się rzadko. Pomaga ograniczyć zużycie paliwa na długich trasach. Podpowiedzią, czy jedziemy ekonomicznie służy zielonkawy pasek nad głównymi wskaźnikami. Gdy świeci się pięć diod – oszczędzamy maksymalnie. Inną pomocą jest wskaźnik, który ocenia sposób, w jaki używamy pedału gazu.
Obszerne wnętrze wygląda przyjemnie. Ma najmodniejszy czarny plastik na wysoki połysk i srebrzyste akcenty. Nie uskrzydla, ale i nie zanudza. Jest nowoczesne i tak ukształtowane, że bezwiednie można odkładać na miejsce drobiazgi, takie jak picie czy telefon. Za oparciami przednich foteli mogą być opcjonalne, składane stoliczki, jak w autokarze. Podstawka i gniazda na
kubki są również ukryte w rozkładanym podłokietniku, pośrodku tylnej kanapy. Kanapa jest dzielona niesymetrycznie. Gdy ją złożyć, otwiera się przestrzeń na walizki, doniczki i klatkę z papużką o objętości ponad 2 m3, licząc po dach. W końcu Note nie jest zwykłym hatchbackiem. Zaliczany jest do minivanów, lub jak kto woli mikrovanów. Jak wiele modeli Nissana rozmija się z typowymi metodami klasyfikowania samochodów. Wiadomo na pewno tylko to, że należy do segmentu B.
Jednak sprawia wrażenie, że mógłby zagrozić większym samochodom. Pod warunkiem, że nabywca nie będzie myślał stereotypowo i skupi się na „bogactwie wnętrza”, a nie blasze porozciąganej efektownie, ale bezcelowo, jak w niektórych modelach segmentu C. Do zmiany spojrzenia zachęcają ceny nowego Note. W Polsce będzie wprawdzie droższy niż poprzednia wersja, ale najtańsze odmiany nadal będą kosztować wyraźnie mniej niż 50 tys. zł.
Do wyboru są warianty Visia, Acenta i Tekna. Wszystkie mają układ start-stop, sześć poduszek powietrznych oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. Już w drugiej co do luksusu Acenta standardem jest klimatyzacja, a wyposażenie można uzupełnić o system multimedialny Nissan Connect z nawigacją i dotykowym ekranem o przekątnej 5,8 cala.
W Teknie montowana jest seryjnie nowość Nissana: pakiet Safety Shield. Tworzą go trzy urządzenia. Pierwszym jest układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, drugim system wykrywający obiekty znajdujące się w martwym polu lusterek wstecznych. Obydwa wykorzystują obraz z kamer, obserwujących otoczenie: przedniej i dwóch bocznych. Z tyłu jest kamera cofania. Wyposażono ją w spryskiwacz, który oczyszcza obiektyw, gdy ten się zabrudzi. Sprzężone działanie czterech kamer składa się na trzecią innowację, będącą częścią Safety Shield, tzw. Around Viev Monitor (AVM), stosowany wcześniej w Nissanie Qashqai. Dzięki niemu kierowca widzi na ekranie pośrodku deski rozdzielczej, co dzieje się wokół samochodu. System działa po wrzuceniu biegu wstecznego lub po włączeniu go przyciskiem. Wyłącza się, gdy prędkość auta przekroczy 10 km/h. Kierowca może też obserwować obraz z każdej kamery oddzielnie. Kamera z tyłu może działać jak typowa, służąca do cofania i pokazywać za pomocą kresek korytarz, w jakim porusza się samochód.
Nowy Note powinien spodobać się ludziom dojrzałym, którzy cenią „twarde dowody” na funkcjonalność samochodu, ale nie wyzbyli się zamiłowania do efektownych nowinek. W sprzedaży pojawi się jesienią.
Wybrane dane techniczne Nissana Note i konkurentów:
Marka/model | Nissan Note 1,5 | Citroën C3 Picasso 1,6 HDi Attraction | Opel Meriva 1,3 CDTi Essentia |
Cena (zł) | bd | 68 000 | 60 950 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/5 | minivan/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4100/1695/1530 | 4080/1765/1625 | 4288/1812/1615 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1480/1485 | 1470/1470 | 1490/1510 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2540 | 2645 |
Masa własna (kg) | 1129 | 1200 | 1320 |
Pojemność bagażnika (l) | 325/2012 | 385/1505 | 397/1496 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 41 | 50 | 53 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1461 | 1560 | 1248 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 90 przy 4000 | 92 przy 4000 | 95 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 200 przy 1750 | 230 przy 1750 | 180 przy 1750-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 13,3 | 13,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 | 174 | 168 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,6 | 4,6 | 4,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 95 | 119 | 109 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?