Nissan Terrano II to bardzo przyzwoity i nieskomplikowany samochód terenowy.
Japońska terenówka pojawiła się na rynku w 1993 r. i powstała we współpracy z Fordem, produkującym bliźniaczego Mavericka. Terrano II występuje w dwóch wersjach nadwozia – krótszej 3-drzwiowej i dłuższej 5-drzwiowej.
Wnętrze auta jest dobrze wykończone, a kokpit czytelny. W wersji 3-drzwiowej wygodniej się siedzi z przodu, z tyłu będzie ciasno osobom wysokim. Bagażnik ma pojemność 335 l. Więcej przestrzeni jest w Terrano 5-drzwiowym – fotele przednie, kanapa tylna i dodatkowa ławeczka (składana) dla dwóch osób. Jeżeli autem podróżuje siedem osób, to praktycznie nie ma bagażnika (115 l), ale w normalnej wersji jego pojemność wynosi ok. 500 l, a
po złożeniu drugiego rzędu aż 1 900 l.
Terrano zbudowany jest na ramie, z prostym zawieszeniem (przód: niezależne, tył: sztywny most), mechanicznie włączanym reduktorem, dołączanym przednim napędem. Bardzo dobrze sprawuje się w terenie i średnio na drogach asfaltowych. To drugie wynika m.in. z konstrukcji
nadwozia, które jest wąskie i wysokie.
Silniki
Terenówka Nissana wystartowała z dwoma silnikami: benzynowym 2,4 l/116 KM i turbodieslem 2,7 l/100 KM. Czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy cieszył się średnim zainteresowaniem i po kilku latach wycofano go z oferty. Natomiast w trzy lata po premierze, podczas modernizacji auta, dieslowi dodano 25 KM mocy. Najmocniejszym i najnowszym silnikiem jest turbodiesel o pojemności 3,0 l i mocy 154 KM, przejęty z modelu Patrol. To dynamiczna, czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o sporej kulturze
pracy. Jest także najbardziej ekonomiczny – średnie zużycie wynosi niewiele ponad 8 l/100 km.
Eksploatacja
W opisywanym przez nas okresie Terrano II przeszedł dwie modernizacje. W 1996 r., oprócz zmian stylistycznych przedniej części nadwozia, poprawiono układ hamulcowy, zaczęto seryjnie montować układ ABS. W 1999 r. samochód
dostał zderzaki w nowym kształcie i zmienioną osłonę chłodnicy. Nowe reflektory oraz zintegrowane tylne lampy nadały autu masywniejszy wygląd. W zawieszeniu zastosowano amortyzatory gazowe, wprowadzono nowocześniejszą generację ABS – różne programy systemu działają w zależności od włączonego napędu, czyli tylko tylna oś, cztery koła lub cztery koła z reduktorem. Zaczęto też
montować elektroniczny system rozdziału sił hamowania (EBD).
Lista usterek w Terrano nie jest długa i w sporej mierze zależy od sposobu jego eksploatacji – na szosie czy w terenie. Generalnie jest to model mało usterkowy. Użytkownicy sygnalizują awarie turbiny w silnikach diesla, sprzęgła, drobne usterki w zawieszeniu (zużycie elementów gumowych, łącznik przedniego stabilizatora), nieszczelności przekładni głównej, w niektórych rocznikach niedokładny montaż wewnątrz. Silniki diesla są czułe na jakość paliwa. Warto więc częściej wymieniać filtr paliwa. Generalnie nie ma zastrzeżeń do zabezpieczenia antykorozyjnego i jeżeli w kupowanym aucie występują ogniska rdzy, może to sygnalizować naprawy blacharskie. Decydując się na zakup, trzeba przede wszystkim obejrzeć podwozie. Łatwiej jest wtedy dojrzeć usterki oraz ocenić, w jakich warunkach auto było eksploatowane.
Nissan Terrano II na rynku wtórnym występuje głównie w wersji dłuższej i z silnikami diesla. Prawie wszystkie modele benzynowe mają instalacje gazowe.
Wady:
- mało komfortowe resorowanie,
- przeciętne osiągi,
- słaby układ hamulcowy.
Zalety:
- dobre właściwości terenowe,
- wytrzymały układ 4x4,
- solidne wykonanie.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1993 – premiera Nissana Terrano II (współpraca z Fordem); silnik benzynowy 2,4 l i turbodiesel 2,7 l/100 KM,
1996 – face lifting modelu (m.in. okrągłe reflektory), turbodiesel o mocy 125 KM,
1999 – modernizacja modelu (m.in. lepsze materiały wykończeniowe), poduszka powietrzna dla kierowcy w standardzie,
2001 – wycofany z oferty silnik benzynowy,
2002 – kolejny face lifting; wprowadzenie diesla 3,0 l.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
2.4 | 15,0-20,6 | 20,9-22,9 | - | 24,3-28,7 | - | 32,9 | - | - | -- |
2.7 | 15,5-25,5 | 16,0-22,9 | 16,9-26,9 | 26,1-37,5 | 36,8-39,5 | 38,3-42,7 | 50,0-55,0 | 44,0-57,0 | 54.8-75,8 |
3.0 | - | - | - | - | - | - | | | 69,8-76,0 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne*
Silnik | 2.4 12V | 2.7 TD | 3.0 TDi |
Pojemność skokowa (cm³) | 2389 | 2664 | 2953 |
Moc (KM/obr./min.) | 116/4800 | 125/3600 | 154/3600 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 191/3200 | 278/2000 | 304/3600 |
Prędkość maks. (km/h) | 160 | 155 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 14,7 | 16,7 | 13,3 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 10,3/15,8 | 8,7/9,9/11,9 | 7,4/8,8/11,3 |
Opony | 235/70 R15 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 80 | ||
Objętość bagażnika (dm³) | 115/500/1900 | ||
Rozstaw osi (cm) | 265 | ||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 145,5/143 | ||
Średnica zawracania (m) | 11,4 | ||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 472/175,5/181 | ||
Masa własna (kg) | 1760 | 1815 | 1870 |
Masa całkowita (kg) | 2510 | 2580 | 2580 |
* wersja 5-drzwiowa z 2002 r.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?