Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Terrano II (1993 – 2003)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Nissan: Nissan Terrano II zadebiutował w 1993 r.
Fot. Nissan: Nissan Terrano II zadebiutował w 1993 r.
Nissan Terrano II to bardzo przyzwoity i nieskomplikowany samochód terenowy.

Nissan Terrano II to bardzo przyzwoity i nieskomplikowany samochód terenowy.

Fot. Nissan: Nissan Terrano II zadebiutował w 1993 r.
Fot. Nissan: Nissan Terrano II zadebiutował w 1993 r.

 

Japońska terenówka pojawiła się na rynku w 1993 r. i powstała we współpracy z Fordem, produkującym bliźniaczego Mavericka. Terrano II występuje w dwóch wersjach nadwozia – krótszej 3-drzwiowej i dłuższej 5-drzwiowej.

Fot. Nissan: W roku 1996 model poddano face liftingowi. Wersję tę wyróżniają  m.in. okrągłe reflektory.
Fot. Nissan: W roku 1996 model poddano face liftingowi. Wersję tę wyróżniają m.in. okrągłe reflektory.

 

Wnętrze auta jest dobrze wykończone, a kokpit czytelny. W wersji 3-drzwiowej wygodniej się siedzi z przodu, z tyłu będzie ciasno osobom wysokim. Bagażnik ma pojemność 335 l. Więcej przestrzeni jest w Terrano 5-drzwiowym – fotele przednie, kanapa tylna i dodatkowa ławeczka (składana) dla dwóch osób. Jeżeli autem podróżuje siedem osób, to praktycznie nie ma bagażnika (115 l), ale w normalnej wersji jego pojemność wynosi ok. 500 l, a

Fot. Nissan: Na początku 2002 r. odbyła się premiera odnowionej wersji Terrano II.
Fot. Nissan: Na początku 2002 r. odbyła się premiera odnowionej wersji Terrano II.

po złożeniu drugiego rzędu aż 1 900 l.

 

Terrano zbudowany jest na ramie, z prostym zawieszeniem (przód: niezależne, tył: sztywny most), mechanicznie włączanym reduktorem, dołączanym przednim napędem. Bardzo dobrze sprawuje się w terenie i średnio na drogach asfaltowych. To drugie wynika m.in. z konstrukcji

nadwozia, które jest wąskie i wysokie.

Fot. Nissan: Terrano II – w zależności od daty produkcji – można kupić z silnikiem benzynowym 2,4 l oraz dieslami 2,7 l i 3,0 l.
Fot. Nissan: Terrano II – w zależności od daty produkcji – można kupić z silnikiem benzynowym 2,4 l oraz dieslami 2,7 l i 3,0 l.

             

Silniki

 

Terenówka Nissana wystartowała z dwoma silnikami: benzynowym 2,4 l/116 KM i turbodieslem 2,7 l/100 KM. Czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy cieszył się średnim zainteresowaniem i po kilku latach wycofano go z oferty. Natomiast w trzy lata po premierze, podczas modernizacji auta, dieslowi dodano 25 KM mocy. Najmocniejszym i najnowszym silnikiem jest turbodiesel o pojemności 3,0 l i mocy 154 KM, przejęty z modelu Patrol. To dynamiczna, czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o sporej kulturze

Fot. Nissan: Rekreacyjno-terenowy pojazd dostępny jest w wersji 3- i 5-drzwiowej (na zdjęciu).
Fot. Nissan: Rekreacyjno-terenowy pojazd dostępny jest w wersji 3- i 5-drzwiowej (na zdjęciu).

pracy. Jest także najbardziej ekonomiczny – średnie zużycie wynosi niewiele ponad 8 l/100 km.

 

Eksploatacja

 

W opisywanym przez nas okresie Terrano II przeszedł dwie modernizacje. W 1996 r., oprócz zmian stylistycznych przedniej części nadwozia, poprawiono układ hamulcowy, zaczęto seryjnie montować układ ABS. W 1999 r. samochód

Fot. Nissan: Wnętrze auta jest dobrze wykończone, a kokpit czytelny.
Fot. Nissan: Wnętrze auta jest dobrze wykończone, a kokpit czytelny.

dostał zderzaki w nowym kształcie i zmienioną osłonę chłodnicy. Nowe reflektory oraz zintegrowane tylne lampy nadały autu masywniejszy wygląd. W zawieszeniu zastosowano amortyzatory gazowe, wprowadzono nowocześniejszą generację ABS – różne programy systemu działają w zależności od włączonego napędu, czyli tylko tylna oś, cztery koła lub cztery koła z reduktorem. Zaczęto też

Fot. Nissan: Terrano II w wersji 5-drzwiowej może podróżować siedmiu pasażerów, dla których przeznaczono trzy rzędy siedzeń w konfiguracji 2+3+2.
Fot. Nissan: Terrano II w wersji 5-drzwiowej może podróżować siedmiu pasażerów, dla których przeznaczono trzy rzędy siedzeń w konfiguracji 2+3+2.

montować elektroniczny system rozdziału sił hamowania (EBD).

 

Lista usterek w Terrano nie jest długa i w sporej mierze zależy od sposobu jego eksploatacji – na szosie czy w terenie. Generalnie jest to model mało usterkowy. Użytkownicy sygnalizują awarie turbiny w silnikach diesla, sprzęgła, drobne usterki w zawieszeniu (zużycie elementów gumowych, łącznik przedniego stabilizatora), nieszczelności przekładni głównej, w niektórych rocznikach niedokładny montaż wewnątrz. Silniki diesla są czułe na jakość paliwa. Warto więc częściej wymieniać filtr paliwa. Generalnie nie ma zastrzeżeń do zabezpieczenia antykorozyjnego i jeżeli w kupowanym aucie występują ogniska rdzy, może to sygnalizować naprawy blacharskie. Decydując się na zakup, trzeba przede wszystkim obejrzeć podwozie. Łatwiej jest wtedy dojrzeć usterki oraz ocenić, w jakich warunkach auto było eksploatowane.

 

Nissan Terrano II na rynku wtórnym występuje głównie w wersji dłuższej i z silnikami diesla. Prawie wszystkie modele benzynowe mają instalacje gazowe.                

 

Wady:                                                             

- mało komfortowe resorowanie,

- przeciętne osiągi,

- słaby układ hamulcowy.

 

Zalety:

- dobre właściwości terenowe,

- wytrzymały układ 4x4,

- solidne wykonanie.  

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

1993 – premiera Nissana Terrano II (współpraca z Fordem); silnik benzynowy 2,4 l i turbodiesel 2,7 l/100 KM,

1996 – face lifting modelu (m.in. okrągłe reflektory), turbodiesel o mocy 125 KM,

1999 – modernizacja modelu (m.in. lepsze materiały wykończeniowe), poduszka powietrzna dla kierowcy w standardzie,

2001 – wycofany z oferty silnik benzynowy,

2002 – kolejny face lifting;  wprowadzenie diesla 3,0 l.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2.4

15,0-20,6

20,9-22,9

-

24,3-28,7

-

32,9

-

-

--

2.7

15,5-25,5

16,0-22,9

16,9-26,9

26,1-37,5

36,8-39,5

38,3-42,7

50,0-55,0

44,0-57,0

54.8-75,8

3.0

-

-

-

-

-

-

 

 

69,8-76,0

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

2.4 12V

2.7 TD

3.0 TDi

Pojemność skokowa (cm³)

2389

2664

2953

Moc (KM/obr./min.)

116/4800

125/3600

154/3600

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

191/3200

278/2000

304/3600

Prędkość maks. (km/h)

160

155

170

Przyspieszenie 0-100 km (s)

14,7

16,7

13,3

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

10,3/15,8

8,7/9,9/11,9

7,4/8,8/11,3

Opony

235/70 R15

Zbiornik paliwa (l)

80

Objętość bagażnika (dm³)

115/500/1900

Rozstaw osi (cm)

265

Rozstaw kół przód/tył (cm)

145,5/143

Średnica zawracania (m)

11,4

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

472/175,5/181

Masa własna (kg)

1760

1815

1870

Masa całkowita (kg)

2510

2580

2580

* wersja 5-drzwiowa z 2002 r.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty